Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB600 - SB800 - SB24 ivm Nikon D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SB600 - SB800 - SB24 ivm Nikon D70

Er werd in de thread Nikon D70 besteld, gesproken over de SB800 en SB600 flits... nu was ik een beetje in de specs gaan neuzen, maar ik blijf met een paar vraagjes zitten... Misschien weet iemand die meer gelezen heeft of beter vertrouwd is met Nikon flitsen de antwoorden op volgende onduidelijkheden...

Zijn er buiten het iets hogere richtgetal nog voordelen aan de SB800 ivglm de SB600? Wegen die op tegen de afwezigheid aan i-ttl bij de SB800? (ik kon daar alleszins niet van terugvinden bij de specs).

Ik had een SB24, en die heeft een beduidend hoger richtgetal. 38 ipv 30 voor de SB600, als ik me goed herinner. Zal dit een erg merkbaar verschil in gebruik opleveren? Zou ik m'n SB24 kunnen linken aan die SB600, of gaat dat enkel met nieuwere SB'modellen?

Koen

Hallo,

naar mijn mening heb je toch zeker I-TTL bij de SB-800, verdere kan je nog enkele opties zetten waarvan ik denk dat je de meeste niet gebruikt als beginner:

Beide SB600 & SB800:
    i-TTL
    Manual
    Rear-curtain sync
    Red-eye reduction
    Flash Color Information Communication
    FV lock
    AF-assist for multi-area AF
    Auto zoom
    ISO auto (Custom Setting 5)

Enkel SB800:
    Auto aperture
    Non-TTL auto
    Range-priority manual
    Repeating flash

Zie ook p187 van de D70 manual:
    SB-800
    This high performance Speedlight has a Guide Number of 53/174 (m/ft,
    35-mm zoom head position, ISO 200, 20 °C/68 °F; GN at ISO 100 is 38/125) and accepts four AA batteries (five AA batteries when powered by the supplied SD-800 battery pack) or SD-6, SD-7, or SD-8A power sources (available separately). The flash head can be rotated through 90 ° above and 7 ° below the horizontal, 180 ° left, and 90 ° right for bounce-flash or close-up photography. Auto power zoom (24–105 mm) ensures that the illuminating angle is adjusted in accord with lens focal length. The built-in wide panel can be used for angles of 14 mm and 17 mm. An illuminator is included to assist in adjusting settings in the dark, and custom settings are available for fine-tuning all aspects of flash operation.

SB-600
    This high performance Speedlight has a Guide Number of 39/128 (m/ft, 35mm zoom head position, ISO 200, 20 °C/68 °F; GN at ISO 100 is 28/92) and accepts three AA batteries (see the SB-600 manual for details). The flash head can be rotated through 90 ° above the horizontal, 180 ° left, and 90 ° right for bounce-flash or close-up photography. Auto power zoom (24–85 mm) ensures that the illuminating angle is adjusted in accord with lens focal length. The built-in wide panel can be used for an angle of 14 mm. An illuminator is included to assist in adjusting settings in the dark, and custom settings are available for fine-tuning all aspects of fl ash operation.
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

Comment

SB800 en 600 hebben allebei i-TTL
      800 heeft meer flashpower dan 600
      800 kan ook andere 800's en 600's besturen
      600 enkel als slave
      maar interne flash van D70 kan commander spelen over 800 en 600
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Laad de SB800 ook niet sneller op ?

Ik dacht ook dat het pakket van de SB800 ook completer was (er zitten filters bij om een correcte lichtbalans te hebben, statief voor slave-gebruik en een draagtasje).

Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

die repeating flash, kent iemand daar meer gegevens over? Impliceert dit dat je de continuous mode van de D70 kan gebruiken en dat de SB800 niet buiten adem geraakt?

Greetz

Sam Jae

Comment

Ofwel is het inderdaad dit (wel zit er een limiet op het aantal foto's, in functie van de sterkte van flitsen: de flits mag ook niet te warm worden).

Ofwel is het het feit dat je hem kunt instellen dat hij meerdere keren tijdens een belichting flitst (vb. 1s belichting, flits instellen op 10Hz => flits zal 10x afgaan gedurende die seconde).
            In de Nikon flash guide (staat op hun website) geeft men het voorbeeld van een tennisbal die botst. Bij elke 'flits' wordt de bal als het ware vastgelegd, het resultaat is 1 foto waarin je de bal op verschillende stadia tijdens zijn baan ziet.

Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Ik krijg vaag de indruk, dat m'n SB-24 nauwer aanleunt bij de SB-800 dan bij de SB-600. Maar of dat nu het prijsverschil waard is... Waarom is nieuwe dingen kopen toch zo moeilijk als je een beperkt budget hebt?

Als die repeating flash ontbreekt op de SB-600, dan is dat inderdaad wel een gebrek... al zijn de toepassingen behoorlijk specifiek natuurlijk.

Comment

oudere types zoals mijn SB28DX zullen ook op de D70 werken, de ITTL echter zal je missen als je geen 600 of 800 kiest...

Comment

http://www.bythom.com/flashcompare.htm

de 600 herlaadt vlugger dan de 800

wat is diffusion dome ?
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Originally posted by Koen_vervoort
                    Ik krijg vaag de indruk, dat m'n SB-24 nauwer aanleunt bij de SB-800 dan bij de SB-600. Maar of dat nu het prijsverschil waard is... Waarom is nieuwe dingen kopen toch zo moeilijk als je een beperkt budget hebt?

Als die repeating flash ontbreekt op de SB-600, dan is dat inderdaad wel een gebrek... al zijn de toepassingen behoorlijk specifiek natuurlijk.
                    kwa power zal de sb24 beter aanleunen met de sb800, maar er komen nog wat details bij...
                    de SB 24 op de D100 werkt NIET in DTTL ttz, je kan hem wel gewoon op auto mode (sensor op flits) gebruiken...
                    met de camera in P mode zal de flits niet werken in A,S en M mode wel..
                    wanneer je hoofdlichtbron nu je flitser is, dan valt dat best mee, maar als je mixed lichtcondities hebt kan 't resultaat onvoorspelbaar zijn...
                    daarvoor heb je DTTL nodig, om uitgebalanceerd te flitsen...
                    nu moet je ook nog rekening houden met 't feit dat de SB 24 geen Diafragma aan de D100 doorgeeft....wat heel vervelend is
                    nog iets, stel dat je automatisch (niet DTTL) flits en je gebruikt 'n lens met vaste F waarde kan je die F-waarde op je flitser laten staan, maar als je met 'n 24-124/3.5-5.6 werkt kan voordurend op de flitser je F waarde aanpassen...
                    of stel dat je met de command dial je F waarde aanpast als je door de zoeker kijkt moet je dat op de flitser ook doen, met de nodige vergetelheid dat je 't daarna weer vergeet terug te zetten...
                    als die F waarde van de D100 werd doorgegeven aan de SB 24 had ik zelf ook nooit 'n andere flitser gekocht...want de auto-mode volstaat voor mij ...maar het is verre van praktisch en begint je op den duur echt de kont uit te hangen...

ik spreek nu wel over de D100 in combinatie met de SB24, maar als je 'n D70 koopt zal dat met 'n SB24 'tzelfde zijn imo...
                    en als je alle mogelijkheden waaronder uitgebalanceerd invulflitsen wilt gebruiken, koop dan ook geen DX flits (28/50/80DX), want die kunnen alleen op de D100/D1h/D1x... DTTL werken en niet op de D70...
                    de D70 heeft ITTL en geen ondersteuning voor DTTL...je hebt dus echt 'n SB600/800 nodig...

imho is dat dus de meerprijs waard....

Comment

Hee! Bedankt allemaal voor de nuttige info. Dat ik best overstap naar een SB600 of SB800 is me nu heel duidelijk. Alleen vraag ik me nu nog af, of de SB800 z'n meerprijs waard is. Of je in dagelijks gebruik veel nadelen zal ondervinden van dat lagere richtgetal. Ik ga me voorlopig toch behelpen met de Kit-lens, dus de beperking tot 85mm ipv 105 om de lens te volgen is niet echt doorslaggevend, denk ik... Werkt zo'n i-ttl nog als je een convertorlens gebruikt bijvoorbeeld x1.6 of x2.0?

Comment

Re: SB600 - SB800 - SB24 ivm Nikon D70

Terwijl je vroeger een 800 nodig had om verschillende groepen aan te sturen, kan je nu hetzelfde met de ingebouwde flits van de D300! Daarenboven flitst de ingebouwde flits ook nog mee om de scene te verlichten, terwijl die van de D70 enkel ofwel stuurde ofwel flitste.
                        Alweer een reden minder om meer te betalen voor een 800.

Smt.
                        Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

Re: SB600 - SB800 - SB24 ivm Nikon D70

Toch zou ik met een beperkt budget gewoon met de sb-24 blijven schieten. Kwestie van vaste instellingen van te voren instellen en de sb-24 op A (auto).
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Working...
                          X