Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

    Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
    De vraag was eerder in 't algemeen gesteld, je zou denken dat er met een EVF best mogelijkheden zijn om het
    gekozen formaat ook ineens in de zoeker weer te geven.
    Bovendien, zoals hier de Sony camera's soms bewierrookt worden.....
    Op de schermpje van de A-550 (in live view) zie je inderdaad een 16:9 beeld, op de OVF niet . Het formaat 16:9 is vrij nieuw in de fotografie en is er gekomen voor op de breedbeeld
    monitoren en tv's. De eerste digitale (consumenten) fotocamera's gebruikten het 4:3 formaat opdat toen de meeste monitoren en tv's ook dat formaat gebruikten. Het is hierboven al gezegd, voor landschappen is het best een mooi formaat maar in portretstand zie toch heel veel zwart op 't scherm.
    Last edited by vanalleswa; 31 oktober 2011, 22:04.
    Mvg, Marc
    Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
    http://fotos.mdlfoto.be/

    Comment


    • #17
      Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
      Wat is er mis met gewoon croppen achteraf? Kan je met elk toestel.
      Niks mis mee, maar bespaart haar een hoop werk met een camera 16/9 mogelijkheid.
      Ze vertrekt dan trouwens direct met haar juiste formaat dat ze wenst.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Landschappen, foto's aan zee en dergelijke, trek ik ook graag in het 16/9 formaat. Vind
        dit gewoon mooi. Mijn Canon kan dit niet. Mijn LX5 gelukkig wel.
        Juist, en de LX 5 heeft nog bijkomend voordeel sensor alle formaten zelfde beeld-diagonaal door de grotere sensor (andere compactcamera's is gecropt 16/9)

        GH2 is zelfde principe
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

          Oorspronkelijk geplaatst door vanalleswa Bekijk bericht
          Op de schermpje van de A-550 (in live view) zie je inderdaad een 16:9 beeld, op de OVF niet . Het formaat 16:9 is vrij nieuw in de fotografie en is er gekomen voor op de breedbeeld
          monitoren en tv's. De eerste digitale (consumenten) fotocamera's gebruikten het 4:3 formaat opdat toen de meeste monitoren en tv's ook dat formaat gebruikten. Het is hierboven al gezegd, voor landschappen is het best een mooi formaat maar in portretstand zie toch heel veel zwart op 't scherm.
          Met OVF kan je dit idd niet. Met EVF wel.
          Een van de voordelen van de EVF dus.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Met OVF kan je dit idd niet. Met EVF wel.
            Een van de voordelen van de EVF dus.
            Een OVF kan dit wel tonen natuurlijk, net als lijnen voor compositie die verschijnen in de zoeker, maar het is gewoon (nog) nooit toegepast.

            Hetzelfde met automatisch laten croppen door de camera met OVF. Het is ook beetje vreemd formaat qua afmetingen, foto's worden zelden geprint of gebruikt op dat formaat, vandaar dat er tot nu toe niet echt veel vraag naar was.

            Comment


            • #21
              Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

              't Is hierboven eigenlijk al onrechtstreeks gezegd: 16/9 is voor op TV's, voor instappertjes en compactjes... en dan mag je natuurlijk niet in portrait schieten want dan heb je niks over van je beeld. Dus echt voor de amateur die zijn compactje horizontaal voor zich houdt en dat net zo doet met live view op zijn DSLR.
              Voor de rest zuigt het Engels langs alle kanten.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #22
                Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                Met OVF kan je dit idd niet. Met EVF wel.
                Een van de voordelen van de EVF dus.
                Toch eens in een D3 kijken of een D2xs, daar wordt netje een masker getoond.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door vanalleswa Bekijk bericht
                  Op de schermpje van de A-550 (in live view) zie je inderdaad een 16:9 beeld, op de OVF niet .
                  Zo is het bij de 60D ook. Ik heb dat nu, naar aanleiding van dit topic maar pas gezien
                  Daar heb je maw geen EVF voor nodig (of toch wel, het schermpje )
                  Alhoewel ik het 16:9 formaat niet gebruik kan het wellicht toch wel eens van pas komen, al naar gelang de "bestemming" van de foto's.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                    Een OVF kan dit wel tonen natuurlijk, net als lijnen voor compositie die verschijnen in de zoeker, maar het is gewoon (nog) nooit toegepast.

                    Hetzelfde met automatisch laten croppen door de camera met OVF. Het is ook beetje vreemd formaat qua afmetingen, foto's worden zelden geprint of gebruikt op dat formaat, vandaar dat er tot nu toe niet echt veel vraag naar was.
                    Ik weet niet of het mogelijk is om alle beeldformaten te tonen op een Ovf. Zoals je zegt, het is nog nooit toegepast, en lijnen voor compositie is natuurlijk geen probleem maar geven afleiding vind ik. Met Evf is het eenvoudig alleen je gewenst formaat te laten zien afgekadert met grijs of zwarte balken.
                    Voor mij hoeft 16/9niet , maar ja, ieder zijn gedacht natuurlijk.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Toch eens in een D3 kijken of een D2xs, daar wordt netje een masker getoond.
                      Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het is met dat masker van de D3, doorschijnend ? Lijnen ?
                      Caleido zegt dat het nog nooit toegepast is en ik dacht hetzelfde.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het is met dat masker van de D3, doorschijnend ? Lijnen ?
                        Caleido zegt dat het nog nooit toegepast is en ik dacht hetzelfde.
                        Net als de AF punten, lichten lijnen op in de OVF. Maar geen enkele is zodanig geplaatste dat je 16:9 beeld krijgt. Wel meer gericht op compositie en gulden snede regel. Ik gebruik het vooral als waterpas, heel handig. Denk dat elke (semi) pro dslr dit heeft.



                        De lijnen ("grid") zijn uiteraard uitschakelbaar via het menu.

                        Mijn punt was, dat het even gemakkelijk moet zijn om daar lijnen voor 16:9 beeld in te plaatsen. Dus dat het wel mogelijk was. Maar dus zoals ik al zei, niet toegepast omdat gulden snede lijnen natuurlijk 100x handiger zijn.

                        Comment

                        Working...
                        X