Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Datum en tijd synchroniseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Datum en tijd synchroniseren

    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
    Blijft het probleem dat als je niet onthoudt je camera op tijd op je computer aan te sluiten je in elk geval één shoot hebt met een verkeerde tijdsinstelling.

    Ik los het zo op: mijn camera's staan altijd op gmt+0, in welke tijdzone ik me ook bevind, zomer-en wintertijd.
    Ik sluit mijn camera altijd aan dus zal dat wel niet zo'n probleem zijn.
    zomer- & wintertijd mogen ze van mijn part afschaffen want ik vind het altijd een hele aanpassing en niet nuttig - maar dit terzijde. Als je je camera op gmt+0 zet, dan heb je toch ook te doen met zomer- en wintertijd?

    Comment


    • #17
      Re: Datum en tijd synchroniseren

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Daarnet even geprobeerd met mijn 7D. Camera aangesloten aan Mac en EOS Utility opgestart.
      Onder het Set-up menu (derde icoontje, hier aangeduid met groene cirkel)

      vind je Date/Time, en als je daarop klikt krijg je het volgende menuutje:

      Daarmee is het dus mogelijk om je camera met de computer te synchroniseren, zo je dat zou willen. Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar wellicht iets voor nu zondag?

      Daarna even de G9 verbonden met de Mac, maar daar beschik ik niet over de boven vermelde opties.
      Dank je voor de informatie. Ben ik nu weer aan het twijfelen tussen de Canon Eos 60D en de Nikon D5100.

      Comment


      • #18
        Re: Datum en tijd synchroniseren

        Voor mijn doeleinden is het vaak wel handig om de tijd van de camera en mijn navigatie gesynchroniseerd te hebben middels de Pc. De tijd van de camera kun je Met Nikon Transfer synchroniseren. In Nikon Transfer ga je naar de tab voorkeuren en in het midden vink je de optie datum en tijd camera synchroniseren aan.
        "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

        Comment


        • #19
          Re: Datum en tijd synchroniseren

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
          Dank je voor de informatie. Ben ik nu weer aan het twijfelen tussen de Canon Eos 60D en de Nikon D5100.
          Ik zou m'n keuze niet van zoiets laten afhangen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Bekijk bericht
          Voor mijn doeleinden is het vaak wel handig om de tijd van de camera en mijn navigatie gesynchroniseerd te hebben middels de Pc. De tijd van de camera kun je Met Nikon Transfer synchroniseren. In Nikon Transfer ga je naar de tab voorkeuren en in het midden vink je de optie datum en tijd camera synchroniseren aan.
          Op zich is een niet-gesynchroniseerde camera helemaal geen ramp. Maar ik had vorig jaar een reportage te maken, vrij snel na invoering van het zomeruur. Ik had drie camera's bij: mijn G9 (niet-gesynchroniseerd), de 50D van mijn vrouw en mijn 7D (beide gesynchroniseerd). Achteraf, voor het chronologische verloop van de dag, kwam het pas aan het licht dat het uur op de foto's van de G9 fout zat. Gelukkig was dit snel te corrigeren in Lightroom 3, dat ik voor de gelegenheid (een massa foto's in batch) gebruikte.
          Dus... zelfs al staat het uur fout, het is achteraf nog aan te passen.
          Last edited by LesC; 29 oktober 2011, 10:07.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: Datum en tijd synchroniseren

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Dus... zelfs al staat het uur fout, het is achteraf nog aan te passen.
            . Voor mij is de tijd van opname en het uur niet belangrijk. Echter met een opname moeten de camera en de GPS dezelfde tijd hebben i.v.m. de coordinaten. Achteraf kan ik dat niet meer aanpassen.
            "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

            Comment


            • #21
              Re: Datum en tijd synchroniseren

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
              Als je je camera op gmt+0 zet, dan heb je toch ook te doen met zomer- en wintertijd?
              Neen.

              Comment


              • #22
                Re: Datum en tijd synchroniseren

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Ik zou m'n keuze niet van zoiets laten afhangen.
                Ik wil mijn keuze niet beperken tot Canon ook al heb ik tot nu toe enkel Canon camera's gekocht.

                Op zich is een niet-gesynchroniseerde camera helemaal geen ramp. Maar ik had vorig jaar een reportage te maken, vrij snel na invoering van het zomeruur. Ik had drie camera's bij: mijn G9 (niet-gesynchroniseerd), de 50D van mijn vrouw en mijn 7D (beide gesynchroniseerd). Achteraf, voor het chronologische verloop van de dag, kwam het pas aan het licht dat het uur op de foto's van de G9 fout zat. Gelukkig was dit snel te corrigeren in Lightroom 3, dat ik voor de gelegenheid (een massa foto's in batch) gebruikte.
                Dus... zelfs al staat het uur fout, het is achteraf nog aan te passen.
                Best jammer dat Canon dat niet in de topmodellen van de Powershots bijgevoegd heeft. Net zo jammer als het ontbreken van RAW op de Powershot SX30/40.

                Comment


                • #23
                  Re: Datum en tijd synchroniseren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                  ...Best jammer dat Canon dat niet in de topmodellen van de Powershots bijgevoegd heeft. Net zo jammer als het ontbreken van RAW op de Powershot SX30/40.
                  Tja, voor mij was RAW een belangrijk element bij de keuze van mijn "sidekick" (de Powershot G9). Dat EOS Utility niet voor Powershots bestemd is, zit in de naam zelf vervat; een Powershot Utility zou welkom zijn.
                  Enfin: vanmorgen zowel mijn vrouw haar 50D als mijn 7D via EOS Utility op de juiste "Mac time" gezet.
                  De G9, evenals mijn vrouw haar Ixus 960 IS en haar Pana FZ18 manueel op wintertijd gezet.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Datum en tijd synchroniseren

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Tja, voor mij was RAW een belangrijk element bij de keuze van mijn "sidekick" (de Powershot G9). Dat EOS Utility niet voor Powershots bestemd is, zit in de naam zelf vervat; een Powershot Utility zou welkom zijn.
                    Enfin: vanmorgen zowel mijn vrouw haar 50D als mijn 7D via EOS Utility op de juiste "Mac time" gezet.
                    De G9, evenals mijn vrouw haar Ixus 960 IS en haar Pana FZ18 manueel op wintertijd gezet.
                    Daarom heb ik een G11 gekocht. Mijn eerste camera was een Ixus 60 (gestolen ergens in Normandië) gevolgd door een Ixus 75. Die heb ik aan mijn nicht gegeven toen ik de Powershot SX10.
                    Waarom niet gewoon Canon Utility?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Datum en tijd synchroniseren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                      ...
                      Waarom niet gewoon Canon Utility?
                      Indeed... why not?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment

                      Working...
                      X