Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WOW Nikon V1 versus de rest

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: WOW Nikon V1 versus de rest

Vandaag nog even op pad geweest met de Nikon V1 met 10-30 mm/f3.5-5.6 objectief om wat testplaatjes te schieten, zowel overdag als tijdens zonsondergang. En ik moet zeggen, het is een heel makkelijk toestel om te bedienen, zelfs in de M-stand heb je 2 aparte knoppen voor sluitertijd en diafragma instelling. De electronische zoeker is heel helder helder van beeld en de afdrukvertraging is kort, zodat je daar weinig van merkt tijdens het afdrukken. Ruis is in de foto's altijd wel waar te nemen op hogere ISO's, maar om dat tegen te gaan zul je toch echt een DSLR moeten pakken.
    Dit toestel is in iedere geval een welkome aanvulling op de DSLR, het scheelt een hoop sjouwwerk op momenten dat je eigenlijk alleen maar even een goede camera bij je wil hebben die ook goed kan presteren in omstandigheden waarbij er minder licht is. Tevens kun je ook wat meer spelen met de scherptediepte in vergelijking met een standaard compactcamera

2 voorbeelden op ISO100

2 voorbeelden op ISO400

Binnenkort gaat de camera mee op vakantie naar Maleisië, en ja....de D700 gaat ook gewoon mee
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Mooie foto's. Maar die kan ik ook met mijn LX5 nemen. Ik vind het vooral jammer dat die
      10 mm lens een 2.8 is. Hadden ze daar nu eens een 1.8 of zo van gemaakt. Leuk voor een
      bepaald soort fotografie, en natuurlijk door zijn grootte altijd fijn om bij te hebben of
      mee
      te nemen. Ik vind het eerder weer een toestel meer op de markt dan echt een verrijking...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Mooie foto's. Maar die kan ik ook met mijn LX5 nemen. Ik vind het vooral jammer dat die
        10 mm lens een 2.8 is. Hadden ze daar nu eens een 1.8 of zo van gemaakt. Leuk voor een
        bepaald soort fotografie, en natuurlijk door zijn grootte altijd fijn om bij te hebben of
        mee
        te nemen. Ik vind het eerder weer een toestel meer op de markt dan echt een verrijking...
        Aangezien een DSLR het summum zal blijven om mee te spelen, is elk ander toestel een aanvulling van de markt, en nooit een verrijking. Wat ik mij heb laten vertellen is dat begin volgend jaar Canon ook eindelijk met een systeemcamera zal komen, en dan is dit gat in de markt ook weer opgevuld. Deze camera's zullen wat mij betreft altijd "voor erbij" aangeschaft zullen worden, en door de grotere sensor en de mogelijkheid om objectieven te wisselen zijn ze veel flexibeler in te zetten door de veeleisende spiegelreflex gebruiker dan een compactcamera.
        Ik moet wel zeggen dat ook bij ISO waarden tussen 800 en 1600 de beelden zeer acceptabel zijn, en de mogelijkheid om in RAW te schieten is toch wel verrekte handig. Alleen jammer dat er een fors prijskaartje aan hangt...

Comment

Ik volg dit topic een beetje zijdelings. Omdat zo'n 'systeem-camera' ook op mijn verlanglijstje staat.
          Maar de foto's vallen mij eigenlijk wat tegen. Uit mijn Panasonic TZ8 komen zeker gelijkwaardige dingen. Ik vind ze ook niet 'retescherp', terwijl je volgens de instellingen zou verwachten dat de scherpte optimaal zou moeten zijn.
          Ik versta ook niet goed de bedoeling van Nikon: de meesten gebruiken een sensor van het APS-formaat, terwijl NIkon weer een kleiner formaat hanteert.
          Blijft dan toch ook het prijskaartje dat niet niks is. Voor de topversie heb je al een heel redelijke spiegelreflex.
          Ik ga nog eventjes wachten denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Ik volg dit topic een beetje zijdelings. Omdat zo'n 'systeem-camera' ook op mijn verlanglijstje staat.
            Maar de foto's vallen mij eigenlijk wat tegen. Uit mijn Panasonic TZ8 komen zeker gelijkwaardige dingen. Ik vind ze ook niet 'retescherp', terwijl je volgens de instellingen zou verwachten dat de scherpte optimaal zou moeten zijn.
            Ik versta ook niet goed de bedoeling van Nikon: de meesten gebruiken een sensor van het APS-formaat, terwijl NIkon weer een kleiner formaat hanteert.
            Blijft dan toch ook het prijskaartje dat niet niks is. Voor de topversie heb je al een heel redelijke spiegelreflex.
            Ik ga nog eventjes wachten denk ik.
            Overdag bij lage ISO zal het ook inderdaad niks uitmaken met wat voor toestel je de foto's neemt...compact of DSLR, er zal nagenoeg geen verschil te zien zijn. Wat voor mij persoonlijk een belangrijk punt is, is de mogelijkheid om bij hogere ISO-waarden fatsoenlijke foto's te nemen, en ook foto's te kunnen nemen met beperkte scherptediepte. Dat zijn dingen die niet met een compact te doen zijn, maar natuurlijk wel weer met een DSLR.
            Ik denk dat velen onder ons toch stiekem aan het zoeken zijn naar een toestel wat bepaalde gaten tussen een compact en een DSLR kan opvullen, maar het zal altijd een compromis blijven.

Wat betreft het prijskaartje, tja...daar heb je gelijk in, het blijft een hele uitgave en voor dat geld heb je ook een prima DSLR, alleen dat was natuurlijk niet de bedoeling. Zo'n systeemcamera is toch een heel stuk compacter en lichter, het maakt je in bepaalde gevallen een stuk flexibeler

Comment

De geposte beelden zijn onvoldoende voor mij ! Mijn NEX 5 presteert beter !
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Goed te horen dat je in ieder geval tevreden bent met de NEX...weer een tevreden gebruiker van de systeemcamera (of wil je toch stiekem overstappen naar iets anders), wie volgt?

Comment

2 APS-C(Sony, Samsung), 2 MFT(OLY & Pana), 1 Nikon formaat en 1 het Pentax formaat en eventueel een Leica nog mee rekenen. Dus de stelling alle meesten gebruiken, is tamelijk overdreven voor 2 van de 6 merken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Die verschillende formaten maken de verwarring in elk geval nog groter. Begin maar om te rekenen naar FF ! Want als je verwisselbare lenzen hebt en je wil en goed idee van de graad van groothoek of tele moet je eigenlijk omrekenen naar FF. Ik vind het een hele soep !

Comment

Hallo,

Jammer in dit hele verhaal is (alweer) dat je zo goed als merkgebonden blijft - zeker naar de toekomst toe. Ik heb nu 2 Sony lenzen voor NEX, en dus komt na de NEX-3 een ...
                      Is het niet mogelijk om eens een "standaard" neer te zetten voor lenzen (vattingen)?
                      Dat zou het leven van fotografen heel wat eenvoudiger maken

Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                        Goed te horen dat je in ieder geval tevreden bent met de NEX...weer een tevreden gebruiker van de systeemcamera (of wil je toch stiekem overstappen naar iets anders), wie volgt?
                        Zeer tevreden, naast mijn DSLR body's is de NEX een aanvulling, volledig overschakelen niet. Gewoon het juiste gereedschap voor de job !

MVG, Jeff C.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                          De foto's hierboven zijn duidelijk niet echt efficiënt geresized en bovendien benadeeld door zware jpeg-compressie. Ik zie overal artifacts en verlies aan detail.

Onverscherpte (!) RAW:

(ISO 100)

(ISO 3200, onbewerkt)

Comment

Dat is technisch vast wel mogelijk, maar iedereen moet het willen en dat kan je vergeten.
                            Marketing en klantenbinding....

Comment

Die verschillende formaten maken de verwarring in elk geval nog groter. Begin maar om te rekenen naar FF ! Want als je verwisselbare lenzen hebt en je wil en goed idee van de graad van groothoek of tele moet je eigenlijk omrekenen naar FF. Ik vind het een hele soep !
                              Ach dat wordt snel een automatisme....
                              Verder zijn die cijfertjes niet zo boeiend, je ziet in de zoeker wat het wordt....

Comment

De voorbeeldfoto's zijn in RAW geschoten en met ViewNX omgezet in JPG in 900 pixels formaat. Verder geen enkele nabewerking toegepast. Zowel Lightroom als PhotoShop kunnen nog niet overweg met de RAW foto's uit de Nikon 1. Alleen ViewNX kan dit wel, nog even wachten dus op de nieuwe Camera RAW update voor de Adobe producten...

Comment

Working...
                                X