Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom noemen we camera met film analoog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

    Begrijp de redenering best, men kan best spreken over een chemische ontwikkeling, maar toch niet over een chemisch fototoestel ?????
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #17
      Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

      een sensor is even analoog dan bv kodak tmax 400 film.. daarom zit er ook een a/d converter in je toestel..
      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

      Comment


      • #18
        Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

        Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
        een sensor is even analoog dan bv kodak tmax 400 film.. daarom zit er ook een a/d converter in je toestel..
        voila.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #19
          Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Dit lijkt mij de enige juiste uitleg tot nog toe. De anderen zijn of te trots om hun kennis van digitaal te demonstreren, dat ze aan de vraag van TS voorbijgaan, of ze snappen de vraag niet. Want TS kènt het verschil tussen digitaal en "analoog". Hij vraagt zich enkel af waarom foto's nemen met een filmpjescamera analoog genoemd wordt, terwijl het in wezen eigenlijk niks met het begrip analoog te maken heeft...
          Uit wikipedia , Analoog is de aanduiding voor een bepaald type signaal en de daarmee samenhangende technologie. Daarbij is een analoog signaal een signaal dat in principe traploos waarden kan aannemen in een continuüm. Praktisch zijn de waarden van een analoog signaal ook beperkt tot een eindig aantal. Analoog staat in tegenstelling tot digitaal, waarbij principieel slechts een beperkt aantal discrete niveaus mogelijk zijn. Sinds de opkomst van de elektronica wordt digitaal veelal in verband gebracht met elektronische systemen, maar mechanische, pneumatische, hydraulische en andere systemen kunnen ook als analoog of digitaal gekenmerkt worden.
          Eeen digitaal signaal is een bemonstering van een analoog signaal ( er worden deeltjes van genomen om tot een opname te komen . Maar dat gebeurde vroeger eigenlijk ook met de film want deze was ook afhankelijk van de korrelgrootte (ASA )Dit beeld was dus ook een bemonstering van het eigenlijke beeld afhankelijk van de gevoeligheid van het filmrolletje ,
          kan men dit dan ook niet als een stukje digitaal bekijken?
          Is misschien om in een ander forum te starten.

          Comment


          • #20
            Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            is zeer terecht. Bij film is de registratie chemisch en de opslag ook. Bij digitale fotografie is de registratie electrisch en de opslag digitaal.
            In zekere zin, toch bij onze cameras met batterijen, is bij digitale fotografie de registratie ook chemisch......cfr de chemische reactie binnenin de batterij die het elektrische signaal levert.

            Film fotografie -> een "loog" is iets chemisch, dus de uiteindelijke opslag is ana-loog (?)
            Geheugenkaart fotografie -> de uiteindelijke opslag op een kaartje is met digits (een digit is "1"), de aan- of afwezigheid ervan maakt het beeld, digit-aal (?)

            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
            Je kan niet digitaliseren (in cijfers uitdrukken) zonder (electrische) stroom hé.
            Jawel, bvb: 5 (analoog) is 101 (digitaal)
            (allee, mocht ik het op papier schrijven, dan heb ik geen elektrische stroom nodig , niet hier op internet natuurlijk)

            Comment


            • #21
              Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

              Daarbij is een analoog signaal een signaal dat in principe traploos waarden kan aannemen in een continuüm. Praktisch zijn de waarden van een analoog signaal ook beperkt tot een eindig aantal. Analoog staat in tegenstelling tot digitaal, waarbij principieel slechts een beperkt aantal discrete niveaus mogelijk zijn.
              analoog of digitaal heeft niets te maken met continu of discreet. Digitaal is elk signaal dat bestaat uit een opeenvolging van cijfers (digit) die zo goed als altijd binair worden weergegeven. Als het signaal niet uit cijfers bestaat noemt men het analoog.

              Daarbij is de natuur niet continu en kan men digitaal zelfs nog meer stapjes maken. Analoog zit men altijd strop met de signaal/ruis verhouding omdat elke analoge drager zelf ook een signaal geeft. Digitaal zijn er enkel cijfers en cijfers hebben geen drager nodig, vandaar dat men over virtueel spreekt -het bestaat en tegelijkertijd ook niet.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                Begrijp de redenering best, men kan best spreken over een chemische ontwikkeling, maar toch niet over een chemisch fototoestel ????
                Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                In zekere zin, toch bij onze cameras met batterijen, is bij digitale fotografie de registratie ook chemisch......cfr de chemische reactie binnenin de batterij die het elektrische signaal levert...
                Niet alleen het batterijtje doet aan chemie! De belichting van het negatief is absoluut een chemische reactie.
                Maar het bekt inderdaad wat moeilijk "Chemisch fototoestel" .
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • #23
                  Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  analoog of digitaal heeft niets te maken met continu of discreet.
                  Toch wel. Neem een windvaan. Die kan elke willekeurige windrichting aangeven. Codeer je 'm digitaal dan kun je met 3 bits 8 windrichtingen aangeven ((N, O, Z, W, NO, ZO, ZW, NW). NNW kun je daar bijvoorbeeld niet mee weergeven. Ga je over op 4 bits dan heb je al 16 windrichtingen en lukt NNW wel, maar NNNW weer niet. Hoeveel bits je ook neemt, er zal altijd een analoge waarde (windrichting) zijn die je niet precies in die bits kunt vangen. Wel benaderen natuurlijk en bij voldoende bits kun je de werkelijkheid voldoende nauwkeurig weergeven. Niemand zit te wachten op een windrichtingsmeter die NNNNWNN aangeeft. Zie ook Wikipedia.

                  Van Dale is trouwens heel eenvoudig in z'n definitie:
                  ana·loog bn, bw
                  1 overeenkomstig: ~ zijn aan
                  2 niet werkend op basis vh binaire stelsel;


                  Voor onze camera geldt dan de tweede betekenis.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Toch wel. Neem een windvaan. Die kan elke willekeurige windrichting aangeven. Codeer je 'm digitaal dan kun je met 3 bits 8 windrichtingen aangeven ((N, O, Z, W, NO, ZO, ZW, NW). NNW kun je daar bijvoorbeeld niet mee weergeven. Ga je over op 4 bits dan heb je al 16 windrichtingen en lukt NNW wel, maar NNNW weer niet. Hoeveel bits je ook neemt, er zal altijd een analoge waarde (windrichting) zijn die je niet precies in die bits kunt vangen. Wel benaderen natuurlijk en bij voldoende bits kun je de werkelijkheid voldoende nauwkeurig weergeven. Niemand zit te wachten op een windrichtingsmeter die NNNNWNN aangeeft. Zie ook Wikipedia.

                    Van Dale is trouwens heel eenvoudig in z'n definitie:
                    ana·loog bn, bw
                    1 overeenkomstig: ~ zijn aan
                    2 niet werkend op basis vh binaire stelsel;


                    Voor onze camera geldt dan de tweede betekenis.
                    Zoek eens op Plancktijd en Plancklengte. De natuur IS discreet. Ook analoog ga je op een bepaald moment geen genuanceerdere windrichting kunnen meten omdat die er gewoon niet IS. Analoog is dus niet vloeiender dan digitaal. Analoog stuit je zelfs op signaal/ruis problemen die er digitaal niet zijn.

                    in post 13 grijp ik al terug naar de betekenis van analoog. Ik maak echter wel het zeer onderscheid tussen de analoge registratie door de sensor van een camera en de digitale opslag nadat de a/d conversie plaatsvindt.

                    Digitaal hoeft ook niet op het binaire stelsel gebaseerd te zijn, codering in cijfers met decimale getallen is in principe voldoende om over digitaal te spreken.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #25
                      Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                      Had Anna de waarheid gezegd dan was er alleen digitaal.
                      http://users.telenet.be/patric/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        De natuur IS discreet.
                        Ja, dat klopt, de aarde draait bijvoorbeeld om de zon in kleine discrete stapjes.

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        Ook analoog ga je op een bepaald moment geen genuanceerdere windrichting kunnen meten omdat die er gewoon niet IS.
                        Hypothetisch, he, en retorisch bovendien, maar geef mij een aantal bits dat je wilt gebruiken en ik zal altijd in staat zijn een windrichting te noemen die daar niet in te vangen is.

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        Digitaal hoeft ook niet op het binaire stelsel gebaseerd te zijn, codering in cijfers met decimale getallen is in principe voldoende om over digitaal te spreken.
                        Ik ben het theoretisch misschien wel met je eens maar daarvoor moet je bij Van Dale zijn. Ik citeer slechts.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                          Hallo,
                          Ik heb deze discussie met veel interest gevolg.
                          Ik ben van opleiding elektronicus en Franstalig. Ik mag dit zeggen: in het begin van het digitale tijdperk had men over “signaux logiques” voor digitale signalen bestaande uit bits. Die waren gematerialiseerd met twee standen: een voor stroom en nul voor geen stroom. In oppositie tot die signalen (de vroeger elektronica) had men dan over “signaux analogiques”. In feit is dit ingeburgerd geraakt met de multimeters. Men had multimeters met een naald (multimètres analogiques) en dan zijn er de logiques multimeters (digitale multimeters) uitgekomen. Ik denk dus dat toen de digitale fototoestellen uitgekomen zijn, men heeft een tegenpool gebruikt met appareils Photos analogiques of beter gezegd analoog fototoestel.
                          M.V.G.
                          Jacques

                          Comment


                          • #28
                            Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Hypothetisch, he, en retorisch bovendien.
                            satis eloquentiae sapientiae paris

                            nu zonder zever: ver reikt mijn kennis van de electronica niet. Ik dacht dat er in registrerende instrumenten (sensor, microfoons, thermometers,...) altijd eerst een analoge meting is die voor verdere verwerking de a/d converter moet passeren en na die verwerking als er iets aangestuurd moet worden (luidspreker, mijnbouwmachines, dieselmotor,...) er terug een omzetting naar een analoog signaal is dat effectief geluid maakt of motoren op een bepaalde manier doet draaien.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #29
                              Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                              Bij motoren met frequentiesturing worden deze digitaal aangestuurd met kleine of grote pulsen ( breedte ) De spoel (motor ) maakt daar door zijn bouw terug een sinus ( analoog ) van.Ik hoop dat dit simpel genoeg uitgelegd is.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Waarom noemen we camera met film analoog?

                                Alles in de natuur werkt analoog, God was een beetje ouderwets toen hij alles schiep.
                                http://users.telenet.be/patric/

                                Comment

                                Working...
                                X