Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

Als je een camera koopt zonder kitlens, en er dan alleen maar een telezoomlens bijkoopt, dan heb je heel weinig mogelijkheden.

De Sigma die aridilon aanraadt heeft een vergroting van 1:2, dat wil zeggen dat je er misschien wel redelijk grote insecten mee kan fotograferen, maar de onderdeeltjes die je hier laat zien, die zijn veel kleiner.

De sensor van een crop-camera van Nikon is 23,6 x 15,6mm groot, met een 1/1 lens zal je dus een onderwerp met die afmetingen beeldvullend kunnen fotograferen.
    Met die Sigma lens moet het onderwerp dubbel zo groot zijn om het beeldvullend op de foto te zetten (47,2 x 31,2mm dus).
    Teken even die afmetingen af op een blad papier, en leg daar één van die onderdeeltjes op die je wil fotograferen, dan zie je wat je maximum op de foto krijgt met zo'n Sigma 70-300.

Koop een camera (maakt eigenlijk weinig uit welke) met een kitlens, dan kan je die tenminste nog voor de "gewone" foto's gebruiken.

Voor de kleine onderdeeltjes heb je wel een macrolens nodig, de goedkoopste zitten rond de 400 euro (Tamron 60 en 90mm, Canon EF-S 60mm macro...).

Een statief heb je zeker nodig, voor de belichting kan je eventueel een paar halogeenspotjes gebruiken (pas dan wel de witbalans van de camera aan om de kleuren een beetje redelijk te krijgen).
    En het is ook belangrijk dat je weet wat je aan het doen bent, het diafragma van de lens moet voldoende ver dichtgezet worden om nog wat scherptediepte te krijgen.
    Gebruik ook de timerfunctie van de camera zodat die niet beweegt terwijl je de foto maakt, een afstandsbediening is eigenlijk nog handiger.

Van mij mag je kopen wat je wil, maar zonder macrolens zal je niet veel aan de foto's hebben omdat je teveel pixels van de foto moet wegsnijden.

Deze foto is gemaakt met een Sigma 150mm macrolens op een full-frame camera:

Ik kon nog iets dichterbij komen, en met een crop-camera zal je nog iets meer vergroting krijgen omdat de sensor kleiner is (1:1 blijft 1:1, ongeacht de afmetingen van de sensor, maar met een kleinere sensor krijg je daardoor wel kleinere onderdelen beeldvullend op de foto).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Tamron, niet Sigma en ik ben het met je eens als je ook nog veel anders zou doen met de camera dat je dan best ook een kitlens koopt, maar dat is hier helemaal niet het geval en die vergroting samen met een beetje croppen (moet hij toch doen) is echt wel voldoende voor wat hij nodig heeft. En vooral hij vraagt ook duidelijk naar niet te dure opties en dan zit je met die dedicated macro lenzen toch aan andere bedragen bezig.
      Last edited by aradilon; 10 oktober 2011, 19:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
        Tamron, niet Sigma en ik ben het met je eens als je ook nog veel anders zou doen met de camera dat je dan best ook een kitlens koopt, maar dat is hier helemaal niet het geval en die vergroting samen met een beetje croppen (moet hij toch doen) is echt wel voldoende voor wat hij nodig heeft. En vooral hij vraagt ook duidelijk naar niet te dure opties en dan zit je met die dedicated macro lenzen toch aan andere bedragen bezig.
        Ik heb er inderdaad het verkeerde merk bijgezet wat de telezoom betreft.
        Die Tamron heb ik ooit zelf eens mogen gebruiken, en die had heel veel last van CA (meestal zijn dat blauwe of paarse randjes, maar bij die Tamron waren het roze randjes rond contrastrijke delen). Dat soort beeldfout wordt mee uitvergroot als je maar een klein stukje van de foto gebruikt, en dat is hier wel degelijk het geval.

De onderdelen zijn volgens de voorbeeldfoto zo'n 2mm groot, en die telezoom kan een vlak van 47,2mm x 31,2mm nog net beeldvullend fotograferen. Om die onderdeeltjes redelijk uitvergroot te krijgen zal je meer dan 90% van de foto weg moeten gooien, dan krijg je nooit een bruikbare foto.

Zelfs met het materiaal dat ik hier gebruik zal het niet zo simpel zijn om een goede foto te maken van zo'n kleine onderdeeltjes, toch niet als ze groot op de foto moeten komen. Met de 150mm heb ik 1:1 vergroting, als ik er de 1,4x teleconverter tussen zet, dan wordt dat nog eens 1,4x meer. Maar dan kom ik nog lang niet in de buurt van de vergroting die eigenlijk nodig is om onderdelen van 2x2mm duidelijk in beeld te brengen.

Om even te vergelijken, de onderdelen zijn niet veel groter dan de oogjes van de juffer in je voorbeeldfoto.
        Probeer die eens uit te snijden, en kijk of er dan nog wat detail van overblijft als je die foto wat uitvergroot.
        Last edited by Black B@ndit; 10 oktober 2011, 20:08.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt allen voor de reacties.

Ik ben sinds heden eigenaar van een Nikon D3100 met kitlens
          Voorlopig ga ik hier met leren werken en indien nodig de door aradilon voorgestelde lens aanschaffen.

Grts

Comment

Working...
          X