Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke beschermfilter voor EF 100-400/4.5-5.6 L IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Rudy
    Mannen, al die wel een b&w hebben, niet kwaad zijn hé, gewoon mijn gedacht. Als ik op al men lenzen een b&w zou hebben, kon ik daarvan nu ruistig nog een 50mm bijkopen ;-)
    Ik heb 1 UVtje dat niet van B+W is, en het glas is opvallend dun. In een 72mm formaat betekent dat dus dat je een tamelijk broze filter krijgt. Dan voel ik mij toch een stuk zekerder met een stevige B+W. Ook met Hoya had ik altijd goeie ervaringen, maar buiten de USA zijn die dingen toch even duur als B+W.

Bovendien verkies ik een merk met een gegarandeerde kwaliteit omdat een minder goeie filter de beeldkwaliteit misschien negatief kan beïnvloeden (reflecties, CA, kleurshift - het kan allemaal). Niet dat ik mij geroepen voel om hier de gereputeerde merken te verdedigen, maar je zou ook een glassnijder van 5 euro kunnen kopen en een stuk van een oude ruit met silicone op je lens bevestigen als het alleen maar over bescherming tegen krassen en vlekken ging. Alle gekheid op een stokje...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by orange
      Pieter of anderen wie dit weten, nog even een vraagje over het UV filter van B+W voor de 100-400 mm lens.Dit even voor de zekerheid of ik een poosje terug wel de goeie heb gekocht.
      Op het doosje staat: 77 010M MRC UV-HAZE FILTER 70252. Heb ik dan de goede keuze gemaakt? Of zit hier kleur in?
      Groetjes, Marijke/Orange

Originally posted by Pieter G.
      Originally posted by mila
      Frederic heb je daar ook merk en modelnr van
      B+W MRC UV 010 - vermoedelijk 77mm?
      Prijs zal rond de 60 euro liggen, vermoed ik.

Hallo Marijke,

Op mijn filter ( doosje ligt op zolder ) staat:

B+W 77 010 UV-Haze 1x MRC
      B+W F-PRO

Ik kan Rudy zijn redenering best begrijpen en Hoya zal ook wel niet slecht zijn, maar B+W is gewoon beter.

Ik vind het een beetje onlogisch dat iemand met L-glas wil besparen op een filter.

Het is een beetje zoals met een stereo-keten: de zwakste schakel zal uiteindelijk de kwaliteit van de keten bepalen.

Ik heb op AL mijn lenzen B+W zitten; trouwens binnen het gamma van B+W heb je nog verschillende prijsklassen: MRC, Slimline, PRO, ....

Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Originally posted by Mar©
        Originally posted by orange
        Pieter of anderen wie dit weten, nog even een vraagje over het UV filter van B+W voor de 100-400 mm lens.Dit even voor de zekerheid of ik een poosje terug wel de goeie heb gekocht.
        Op het doosje staat: 77 010M MRC UV-HAZE FILTER 70252. Heb ik dan de goede keuze gemaakt? Of zit hier kleur in?
        Groetjes, Marijke/Orange

Originally posted by mila
        Frederic heb je daar ook merk en modelnr van
        B+W MRC UV 010 - vermoedelijk 77mm?
        Prijs zal rond de 60 euro liggen, vermoed ik.

Hallo Marijke,

Op mijn filter ( doosje ligt op zolder ) staat:

B+W 77 010 UV-Haze 1x MRC
        B+W F-PRO

Ik kan Rudy zijn redenering best begrijpen en Hoya zal ook wel niet slecht zijn, maar B+W is gewoon beter.

Ik vind het een beetje onlogisch dat iemand met L-glas wil besparen op een filter.

Het is een beetje zoals met een stereo-keten: de zwakste schakel zal uiteindelijk de kwaliteit van de keten bepalen.

Ik heb op AL mijn lenzen B+W zitten; trouwens binnen het gamma van B+W heb je nog verschillende prijsklassen: MRC, Slimline, PRO, ....

Marc, dat is dan meteen ook de reden, waarom ik in kritieke omstandigheden, hemelaal zonder filter werk, op een L lens hoort helemaal geen filter!! Natuurlijk op de cyclocross, met zand en water, moet je wel beschermen, maar dan wil ik een filter waarmee ik gewoon met men vinger een paar keer per uur het water van de lens wrijf (inclusief zand en dergelijke), en dat moet je dus niet doen met een b&w van flink wat geld!!
        daarom, hou ik het zelfs met L glas op normaal geprijsde filters. En Cokin of Hoya zijn trouwens ook geen stukken vensterglas ;-)

Comment

Marc, dat is dan meteen ook de reden, waarom ik in kritieke omstandigheden, hemelaal zonder filter werk, op een L lens hoort helemaal geen filter!! Natuurlijk op de cyclocross, met zand en water, moet je wel beschermen, maar dan wil ik een filter waarmee ik gewoon met men vinger een paar keer per uur het water van de lens wrijf (inclusief zand en dergelijke), en dat moet je dus niet doen met een b&w van flink wat geld!!
          daarom, hou ik het zelfs met L glas op normaal geprijsde filters. En Cokin of Hoya zijn trouwens ook geen stukken vensterglas ;-)

idem hier; normaalgezien nooit een filter, maar ik heb wel een Hoya multicoated liggen voor als het nodig is

Comment

Dat zal ik niet tegenspreken. En het beschermen van het frontelement is eigenlijk ook overroepen want zelfs met een stevige kras door het midden zal je niet veel meer dan een beetje contrastverlies vaststellen.

Bij mij gaat het vooral om het schoonmaken. Ik kom niet graag aan het glas van de lens - ik heb enkel mijn 50-500 1x schoongemaakt. De filters die worden geregeld verwijderd en schoongewreven met een microvezeltje en condens van mijn adem. Mocht die coating ooit zo beschadigd raken dat reflecties een probleem beginnen te vormen, dan kan ik die alsnog vervangen. Met het frontelement van je lens doe je dat niet zo makkelijk, mocht het ooit nodig zijn.

Vergeef mij de kleine karikatuur.
            Pieter
            --

Comment

Dat zal ik niet tegenspreken. En het beschermen van het frontelement is eigenlijk ook overroepen want zelfs met een stevige kras door het midden zal je niet veel meer dan een beetje contrastverlies vaststellen.

Bij mij gaat het vooral om het schoonmaken. Ik kom niet graag aan het glas van de lens - ik heb enkel mijn 50-500 1x schoongemaakt. De filters die worden geregeld verwijderd en schoongewreven met een microvezeltje en condens van mijn adem. Mocht die coating ooit zo beschadigd raken dat reflecties een probleem beginnen te vormen, dan kan ik die alsnog vervangen. Met het frontelement van je lens doe je dat niet zo makkelijk, mocht het ooit nodig zijn.

Vergeef mij de kleine karikatuur.
              Tuurlijk Pieter

Toch een beetje raar, dat ieder die een beetje met fotografie begaan is, ervan overtuigd is dat zelfs een kras op het frontelement zeer weinig invloed heeft op de beeldkwalitiet, dan toch dure filters gebruikt.

Comment

Toch een beetje raar, dat ieder die een beetje met fotografie begaan is, ervan overtuigd is dat zelfs een kras op het frontelement zeer weinig invloed heeft op de beeldkwalitiet, dan toch dure filters gebruikt.
                Ik ben gewoon heel secuur op mijn materiaal. Ook al kan een kras op de lens de beeldkwaliteit niet helemaal om zeep helpen, dan nog vind ik voorkomen beter dan genezen. Het is niet puur rationeel maar een gevolg van mijn ingesteldheid, denk ik.
                Pieter
                --

Comment

En een lens terug verkopen met of zonder kras in het glas (of je het nu ziet op de foto's of niet) maakt ook best wel een verschil...
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Amaai, goede keuze gedaan, ben feitelijk een beetje jaloers, zo'n droomlens, we wachten op het resultaat
                    Gisteren nog de nieuwe Sigma 80-400 met beeldstabilisator in mijn handen gehad, is breder en plomper.
                    Maar het prijsverschil in acht genomen en de verkoper zijn kommentaar wees duidelijk in de richting van Canon!
                    Ik heb voor mijn twee lenzen telkens een UV-filter, best neem je B&W.
                    Geen verlies en zekerheid voor je kostbare glas.
                    Veel plezier ermee!

Comment

Originally posted by CooMa
                      En een lens terug verkopen met of zonder kras in het glas (of je het nu ziet op de foto's of niet) maakt ook best wel een verschil...
                      Dat klopt!!! en is ook de reden waarom ik dus bescherm in gevaarlijke omstandigheden. De zonnekap op zich beschermt uiteraard ook al.

Comment

Ik heb die lens dus besteld bij Bartok. Die filter 'B+W 77E UV (010) MRC' had ik bij Topfoto gezien voor 58,**euro maar bij Bartok kost die 110 en ze kunnen er max 10% afdoen. Ze hebben me dan de Cokin UV77 aan 44euro aanbevolen. Nu weet ik het ook niet meer, ik zal mijn defenitieve keuze maken als de lens is aangekomen, ze hebben die filters in stock.
                        En Pjotr als ik ze heb moeten we maar eens afspreken in B

Comment

Working...
                        X