Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

systeem camera versus dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: systeem camera versus dslr

Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
    Droom maar lekker verder
    Paul
    Toch is dit zo. Bij elke nieuwe techniek betaalt de early adopter de volle pot. Zodra er meer mensen op de kar springen, wordt het alleen maar goedkoper. "Oude" technologie zal enkel maar duurder worden door de beperktere oplages. En dan langzaam verdwijnen. Je kan dit erg vinden, maar gelukkig is paard en kar ook vervangen door een werkbaarder alternatief.
    Zolang het slijpen van een prisma duurder is dan het produceren van een reeks schakelingen in een fabriekje in China, is het interessant wat R&D kosten te maken voor een electronische viewfinder. Die kosten worden terug betaald door de vroege instappers en door de patent inkomsten van de naäpers. Gevolg is dat binnen afzienbare tijd de prijzen zullen zakken, waardoor de oude techniek te duur blijkt en vervalt (zie dure filmrolletjes en het gemak van electronica.)
    Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
      De spiegereflexcamera bestaat sinds eind jaren 50.
      En nu opeens zou dit niet goed meer zijn omdat er een spiegel inzit.

Zowel de compactcamera als een spiegelreflex en een mirrorlesscamera zal zijn doelgroep gebruikers hebben.
      Het is niet omdat iemand zijn voorkeur gaat naar een mirrorless, de ganse wereld die weg moet opgaan.
      Het is niet omdat ik graag een rode auto zie, morgen er nog alleen rode auto's mogen rijden.
      En de spiegel zal binnenkort ook weg zijn. Video wordt steeds belangrijker, zodat autofocus straks in de hoofdsensor zit. Weer een mechanisch (duur) onderdeel uitgespaard en weer eenvoudiger in massa te produceren. Sony heeft nu een halve oplossing. Het is wachten op versie 2.
      Jij mag blijven rijden met je oude rode wagen, maar je zal langs links, rechts, boven en onder voorbijgestoken worden door de nieuwe technieken.

dat heet vooruitgang.
      Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

ik denk dat iedereen stilaan weet dat de constructie van de reflexcamera een optisch compromis is om het fotograferen praktisch gemakkelijker te maken.

De constructie met spiegel bepaalt de registerafstand en die bepaalt de constructie van de lenzen. De spiegel eruithalen zonder de registerafstand te verkleinen maakt dat je nog altijd met je compromis zit. De spiegel eruit halen en de registerafstand wél verkleinen maakt dat alle lenzen vervangen moeten worden.

Ik schat het aantal responsen op een marktonderzoek waarin mensen zeggen dat ze er geen problemen mee hebben opnieuw 3000-4000 € in lenzen te steken eerder klein zal zijn.

Vooruitgang moet er zijn, maar enkel als dat ook echt vooruitgang betekent. Ik heb eerder de indruk dat er hier zijn die die spiegel weg willen om die spiegel weg te willen. En nogmaals: de kans dat het verdwijnen van de spiegel zich vertaalt in een goedkopere camera lijkt me eerder klein. De professionele camera's die nu zonder spiegel op de markt zijn: Leica M-systeem, Mamyia 7, ... kan men nu ook niet echt goedkoop noemen.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          ik denk dat iedereen stilaan weet dat de constructie van de reflexcamera een optisch compromis is om het fotograferen praktisch gemakkelijker te maken.

De constructie met spiegel bepaalt de registerafstand en die bepaalt de constructie van de lenzen. De spiegel eruithalen zonder de registerafstand te verkleinen maakt dat je nog altijd met je compromis zit. De spiegel eruit halen en de registerafstand wél verkleinen maakt dat alle lenzen vervangen moeten worden.

Ik schat het aantal responsen op een marktonderzoek waarin mensen zeggen dat ze er geen problemen mee hebben opnieuw 3000-4000 € in lenzen te steken eerder klein zal zijn.

Vooruitgang moet er zijn, maar enkel als dat ook echt vooruitgang betekent. Ik heb eerder de indruk dat er hier zijn die die spiegel weg willen om die spiegel weg te willen. En nogmaals: de kans dat het verdwijnen van de spiegel zich vertaalt in een goedkopere camera lijkt me eerder klein. De professionele camera's die nu zonder spiegel op de markt zijn: Leica M-systeem, Mamyia 7, ... kan men nu ook niet echt goedkoop noemen.

Als je Leica M gaat vergelijken met de hier besproken mirrorlessystemen, dan kan ik toch echt niet meer volgen hoor.
          Maar ja, het zal wel aan mij liggen zeker.

Comment

Als men het scherpstellen kan laten verrichten (phase detection) door de hoofdsensor evenals het beeld voor de EVF, ipv een hulpconstructie met spiegel om naast de scherpstelfunctie ook nog de OVF te bedienen dan kan de algemene constructie van de reflex camera blijven bestaan.

In één klap spaart men een dure prisma uit en een scherpstelsensor, zonder aan het lenzenarsenaal van de meeste klanten te raken.

Verder zullen de fabrikanten investeren in plasmalenzen, zodat dure glasconstructie ook tot het verleden gaan behoren. Dit betekent een nog grotere popularisatie van goede camera's.

Vervolgens worden nog wat Nex7 types gelanseerd, die kunnen volstaan met kleinere plasmalenzen, maar de kwaliteit bieden van de huidige DSLR. Video is natuurlijk standaard.

En het resultaat is dat DSLR weer naar de professionele markt verhuist en compacte hoogwaardige, lichte en handzame camera's voor de hobbyist voldoende zullen zijn. Dan is de cirkel rond. Alleen waren de oude kodakjes niet veel soeps en is dit nu wel het geval.

Is dit een slechte evolutie? Misschien voor ons oude hobbyisten, maar de nieuwe generatie denkt daar compleet anders over. Ik heb sinds onlangs een NEX5N, en ik kan begrijpen dat dit soort camera's (net zoals Nikon en de 4/3 systemen) een stuk van de DSL markt zullen inpalmen. Gelijkaardige kwaliteit, goed transporteerbaar, vol aardige toeters en bellen (panorama, creative styles, HDR) wat uren gepiel in LR overbodig maakt.

Comment

Waarom sta ik met mijn mirrorloosapparaatje te klungelen om een bewegend klein ding scherp te krijgen en met mijn DSLR is het richt->klik met 300% meer resultaat?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Waarom sta ik met mijn mirrorloosapparaatje te klungelen om een bewegend klein ding scherp te krijgen en met mijn DSLR is het richt->klik met 300% meer resultaat?
                Omdat je kein mirrorless ding nog aan contrast detection doet en (nog) niet aan phase detection voor het scherpstellen.

Ondertussen is dit met een Nex 7 en Nex 5 al op te lossen door een phase detection module te koppelen (met een Oled view finder).

Maar zoals ik al eerder aangaf, binnenkort vind je phase detection op de hoofdsensor en is je huidig probleem opgelost.

We waren aan het debatteren over de evolutie en toekomst, en niet over je huidig toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht

We waren aan het debatteren over de evolutie en toekomst, en niet over je huidig toestel.
                  als je even terug gaat in het verleden dan zie je dat nieuwe ontwikkelingen in camera's gewoon naast de oudere een eigen bestaan beginnen. De technische camera bestaat nog, wordt nog gemaakt, wordt nog gekocht, wordt nog gebruikt. De middenformaat SLR en rangefinder bestaat nog, wordt nog gemaakt, verkocht en gebruikt. De opkomst van de 35mm SLR heeft de wereld van de 35mm rangefinder goed door elkaar geschud en Leica is zowat de enige overlevende, maar wordt nog gemaakt, gekocht en gebruikt.

Er is voldoende ruimte op de markt om de DSLR zoals hij nu is naast de systeemcamera te laten bestaan. Ik hoop dat aan beide veel mensen veel plezier beleven.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boudoire Bekijk bericht
                    (...)
                    Daarom en alleen daarom zie ik nog een toekomst van een grote body voor inderdaad met grotere lenzen te kunnen werken. Maar dit zal voorbehouden blijven voor profesioneel gebruik denk ik.
                    Hoe dan ook de nadelen van de spiegel zullen in de toekomst steeds verder opwegen tegen de voordelen waardoor deze uiteindelijk zal verdwijnen.
                    Waarom zou een grotere body met meer ergonomie en functies onder vingertoppen "alleen voor grote lenzen behouden blijven"? Dan heb je toch nét dezelfde stelling als compact vs huidige dslrs? En ik zie ook niet echt mensen de laatste jaren massaal meer compacts kopen dan dslr's. Het omgekeerde is waar.

Nee, de huidige Sony NEX'en en Olympus PEN's pikken gewoon wat van het high-end compact-publiek en instap-dslr-publiek. Met de hoge prijs nog als hoge drempel.

En het zijn heus niet alleen professionals die met grote lenzen werken of een body met goeie grip willen en genoeg knoppen, getuige dit eigenste forum. En in de toekomst blijft dit ongetwijfeld ook zo.

Het is in realiteit allemaal minder zwart-wit dan dat je probeert voor te stellen.

En zoals al gezegd, er wordt hier vanalles door elkaar gehaald.

Een camera met kleine of grote sensor.
                    Een camera met optische of elektronische zoeker.
                    Een camera mét of zonder zoeker.
                    ...

Een hypothetische D4 met EVF kan je moeilijk systeemcamera noemen plots.

Comment

Working...
                    X