Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Dank u bouk voor de snelle reactie mijn eerste camera canon 400d had wel een stofafweersysteem maar is helaas gestolen op vakantie .
Daarom de vorige vraag daar ik aan het zien ben voor een nieuwe reflexcamera.
De canon 550 d heeft geen stofverwijderings systeem ...
Hoe kom je daarbij?
Volgens dpreview:
The 550D uses a new, 18.7 (total) megapixel sensor that's similar, but not exactly the same as the one featured in the 7D (according to our sources at Canon). As before the sensor uses high frequency vibrations to remove dust.
Eerlijk gezegd, ik twijfel eraan of de 400D waarvan in een volgende post sprake is, over een stofverwijderingssysteem beschikte. De 350d zeker niet.
Da's nieuw voor mij. Laatst was mij pa nog ah uitleggen dat dat redelijk goed werkt, maar daarvoor de beide batterijen in de grip volledig opgeladen moeten zijn en daarna volledig leeg zijn.
Zal de 350D 'ns aan een grondige inspectie onderwerpen, maar voor zover ik weet is er geen stofverwijderingssysteem, toch niet zoals bij de 50D die ik daarna had.
Even de E manual geraadpleegd en vind wel een uitleg hoe je (manueel) stof moet verwijderen (en daarvoor moet de batterij opgeladen zijn), maar niets over een automatisch systeem. Ik ben er bijna zeker van dat de vroege EOS-modellen geen ingebouwd stofverwijderingssysteem hebben.
Klopt. Op p.39-40 van de gebruikershandleiding staat de procedure beschreven. Je moet inderdaad voldoende batterijpower hebben (bij mij geeft-ie momenteel: batterij te laag) om die (manuele) procedure uit te voeren: spiegel wordt opgeklapt, sluiter gaat open, en dan kun je aan de slag.
Bij de latere EOS-modellen kun je ook nog zo tewerk gaan, maar is er bovendien een automatisch systeem, waarbij de sensor trilt (bij mij op de 7D ingesteld om bij opzetten en afzetten van de camera te reinigen).
Ok, daar volg ik. Er bestond inderdaad een procedure waarbij de sensor bereikbaar was voor een poetsbeurt en die je maar kon uitvoeren bij voldoende batterijkracht.
Comment