Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Re: Gezocht : iemand die foto's van een Nikon D7000 kan beoordelen
Tip:
Best in de rechter kolom op uw picasa webalbum bij "link naar dit album" open klikken en dan het grijze veld volledig kopieren en plakken.
(opgepast volledige link is niet zichbaar in het veld)
De foto's zijn zichtbaar nu.
Ik zie er niet direct een systematisch front- of backfocusprobleem in. Inderdaad, een aantal foto's zijn onscherp, maar bij andere zijn de ogen dan weer wel goed scherp.
Bij de foto's die van zeer dichtbij genomen zijn, is de DOF zo beperkt dat de minste beweging van model of camera onscherpte veroorzaakt. Dat in combinatie met de soms wat langere sluitertijden leidt m.i. tot deze onscherpte.
Oorspronkelijk geplaatst door Reginald DwightBekijk bericht
Ik hoop dat ik toch meer mag verwachten van een D7000 ?
Minder accurate AF met lichtsterk glas is de exacte reden waarom ik nog geen D7000 heb en blijf voortwerken met de D300s en nog beter... de D700
Als je hier voor openstaat, wil ik wel helpen indien de afstand niet te groot is. PM me maar.
Edit: zoals al gezegd is focussen en herkardreren niet "the way to go" met deze moderne Nikon toestellen. Je hebt sowieso genoeg punten om exact de ogen te kunnen selecteren.
Last edited by frank207be; 18 september 2011, 21:47.
Ik heb een paar maanden geleden al eens een toppic geopend over de zeer delicate AF van de D7000 dat die er dikwijls naast zit....blijkbaar lees je toch dat veel mensen last hebben met de AF van de D7000....al vind ik je portretfoto's zeker niet slecht en ik zie daar geen Front of backfocus in....enkel het verkeerd scherpstellen van welk deel je wil.
grtz
Templar
D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.
Zo erg is het nu blijkbaar ook niet hé Francois, ik zie er zelfs verschillende hele goede, de onscherpe of sherpte op de verkeerde plaats komen volgens mij niet door foute AF van het toestel, maar door beweging tussen het moment van AF en het afdrukken, op korte afstanden en met groot diafragma helemaal niet gemakkelijk.
herkadreren bij een beperkte dieptescherpte is ook alles behalve een trefzekere oplossing. je kan beter een ander scherpstelpunt kiezen en zo werken, zeker als je diafragma open staat. Als je DOF maar 10 cm is moet er weining gebeuren tijdens dat herkadreren (bewegen) om uit je scherpte te verliezen....
Het is een hele boterham (19 blz. doorspartelen), maar ik heb er indertijd heel veel van geleerd.
Veel succes !
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
herkadreren bij een beperkte dieptescherpte is ook alles behalve een trefzekere oplossing. je kan beter een ander scherpstelpunt kiezen en zo werken, zeker als je diafragma open staat. Als je DOF maar 10 cm is moet er weining gebeuren tijdens dat herkadreren (bewegen) om uit je scherpte te verliezen....
En 10cm is er zelfs niet bij een dicht portret als je één van zijn primes gebruikt....
Niet dat ik zo veel portretjes maak, maar met een 35 1.8 zit mijn D90 er héél dikwijls naast op 1.8. Of beter nog: ervoor of erachter. Ik heb de lens nog niet dikwijls gebruikt op mijn D7000 maar ik kan me moeilijk inbeelden dat het slechter zou zijn. Die laatste heeft iig een veel betere dekking van scherpstelpunten.
Comment