Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3S - Raar Effect

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D3S - Raar Effect

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Het tweede stuk van het Ledverhaal van oermens lijkt mij heel aannemelijk, maar wat ik niet wist, is dat led spaarlampen ook freqwentieafhankelijk zijn, daar leds op gelijkspanning werken, tenzij die gelijkspanning gelijkgericht wordt rechtstreeks uit 50 Hz. en totaal niet afgevlakt is, maar dat lijkt mij weinig waarschijnlijk.
    Gelijkrichting van de netspanning die hierbij gebruikt wordt is soms heel rudimentair, met geen of minimale afvlakking. Het zou me niet verwonderen dat bij sommige lampen het negatieve gedeelte van de sinusgolf zelfs helemaal niet gebruikt wordt.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Volledig offtopic, maar zou dat eigenlijk wel zo gezond zijn, meerdere uren per dag blootgesteld worden aan hevig flikkerend licht? Toen de beeldschermen nog duidelijk flikkerden kreeg je daar in ieder geval koppijn van, naar dit licht staar je niet natuurlijk, maar toch..

Hoe het juist zit met die led's of TL's wist ik niet (wel dat een led normaal enkel licht kan geven in één bepaalde stroomrichting), maar er zijn hier duidelijk enkele kenners

edit: Mijn ledlampen zijn 'bought van den Ald*', dus wie weet hebben duurdere merken een betere oplossing tegen dit flikkeren.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

.....
        Last edited by Stickerbomb; 19 mei 2014, 09:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Volledig offtopic, maar zou dat eigenlijk wel zo gezond zijn, meerdere uren per dag blootgesteld worden aan hevig flikkerend licht? Toen de beeldschermen nog duidelijk flikkerden kreeg je daar in ieder geval koppijn van, naar dit licht staar je niet natuurlijk, maar toch..

Hoe het juist zit met die led's of TL's wist ik niet (wel dat een led normaal enkel licht kan geven in één bepaalde stroomrichting), maar er zijn hier duidelijk enkele kenners

edit: Mijn ledlampen zijn 'bought van den Ald*', dus wie weet hebben duurdere merken een betere oplossing tegen dit flikkeren.
          Of het gezond is, daar zou ik mij niet durven over uitspreken, maar ik heb ook mijn twijfels, alhoewel dat nu reeds wel zou moeten geweten zijn, veel mensen werken of verblijven een groot deel van hun leven in flikkerend kunstlicht zoals TL licht.

Er zijn veel methodes om een Led te laten branden, bij zuivere gelijkspanning zoals bij een batterij en in serie met een weerstand zodat de Led niet boven zijn aangegeven stroom wordt aangestuurd is er niets van flikkering aanwezig, maar bij sommige vormen van gelijkrichting is die gelijkspanning heel wat minder constant, waardoor de Led in feite gaat flikkeren, er zijn ook geschakelde voedingen, waar de transformatie gebeurd op een zeer hoge freqwentie, bv. 30 à 40 Khz. dat is een flikkering van 30.000 maal per seconde en snel genoeg dat je er niets van merkt bij bv. fotograferen, bovendien wordt deze spanning normaalgezien afgevlakt zodat er eigenlijk geen flikkering meer is.

Nu is het wel zo zoals BlackB@dit zegt, dat ze bij sommige Led aansturingen deze gaan pulsen, wat terug op een flikkeren neerkomt, en niet bruikbaar is om te fotograferen,
          hieronder wordt uitgelegd hoe het werkt.

PWM.
          Als we een led aansluiten op een blokgolf van 100Hz met een PWM van 50% dan zal de led 50% van de tijd aan zijn en de 50% uit. Dit kunnen wij mensen met het blote oog niet zien. Het gaat gewoon te snel. Door nu de de PWM 0p 25% te zetten zal de led 25% van de tijd aan zijn en 75% uit. Wij zien alleen dat de led minder fel is gaan branden. Met deze techniek kunnen we de led van volledig aan(PWM = 100%) tot volledig uit(PWM = 0%) sturen.

Uitleg analoog signaal opwekken met PWM.
          Stel dat bij PWM = 100% de stroom door de led 20 mA is.
          Dan is bij PWM 50% de gemiddelde stroom 10mA. En bij PWM 5% 1mA.
          Let op:
          Het gaat hier om de gemiddelde waarde.
          De stroom die er echt loopt op het moment dat de led aan is, blijft 20mA.
          Maar we zijn hier volledig aan het afdwalen van Rudy zijn vraag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stickerbomb Bekijk bericht
            De oude gloeilampen oscilleerden ook, en niemand had daar last van. Onze hersenen kunnen maar de flitsen onderscheiden als deze onder de 24Hz zakken, dus ik zou me geen zorgen maken!
            Eigenlijk is dat geen waar, de afkoeling van een gloeidraad is te traag om donker te worden, meet maar eens met een lichtgevoelige diode en met een oscilloscoop, je zal amper flikkering kunnen meten, bij een TL buis met 50Hz. ballast meet je wel duidelijk de freqwentie van het net.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kendo Bekijk bericht
              amai hoeveel ruis ...
              Het zijn dan ook vooral JPEG artifacts die je ziet ipv ruis. Bestanden zijn zeer zwaar gecomprimeerd. Foto is 0,4 MB groot. Goeie JPEG krijg je meestal vanaf 2 à 3 MB, echt minimum.

OT:

Ik dacht ook meteen aan TL lamp syndroom. Aangezien ik nog nooit zoiets gezien heb dat gerelateerd zou zijn aan de sensor/lens.

Comment

Working...
              X