Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inruilen Canon 300D voor 10D?? Graag advies

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Inruilen Canon 300D voor 10D?? Graag advies

Waarschijnlijk ga ik van de week mijn Canon 300D inruilen voor een Canon 10D.Daar het toch nog aardig wat extra eurootjes kost een paar vragen. Vraag 1: is de scherpte van de 10D identiek aan de 300D? Vraag 2: Wijken de kleuren wat af van de 300D?
    Waarom ik de 300D in wil ruilen, ik mis gewoon mijn eigen keuze van 3 metering modes heel erg!Ik kan nu bij de 300D in de AV mode hierin geen eigen keuze maken (ik maakte bij de Nikon 5700 hierin altijd zelf een keuze) Ik fotografeer bijna altijd in de AV mode. Dit is vanaf het begin voor mij een van de belangrijkste dingen geweest en ik denk niet dat Canon dmv firmware dit aanpast. Ik heb Canon in de States geschreven hierover en hun antwoord was negatief. 2e punt snelheid van afdrukken voor het maken van bepaalde foto's, dat scheelt toch weer.
    Enige minpuntje is voor mij dat de 10D een stukje zwaarder is, ik heb niet zulke hele grote handen
    Vraag 3: Kan ik ergens op het net een Nederlandse handleiding vinden downloaden van de 10D?
    Ik zou blij zijn met jullie antwoorden advies.Groet, Marijke/Orange

Canon EOS 300D EF 17-40/4.0 L USM + EF 100mm f2.8 Macro USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 100-400mm f/4.5-5-6L IS USM + EF Canon 50mm 1.8 II + 1GB Microdrive

http://orange8.brinkster.net

Antwoord1: De scherpte van de 10D fotos is default lager dan van 300D fotos.
    Antwoord2: Voor zover ik weet zijn de kleuren gelijk. Hier ook is de 10D default saturatie lager.
    Antwoord3: .pdf file enkel engelstalig online. Eventueel heeft iemand anders een nederlandstalige .pdf of een link.

Jan.

Comment

Vergeten deze vraag te stellen, vinden jullie het een verstandig besluit de Canon 300D in te ruilen voor een Canon 10D ?
      Groetjes, Marijke/Orange

Canon EOS 300D EF 17-40/4.0 L USM + EF 100mm f2.8 Macro USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 100-400mm f/4.5-5-6L IS USM + 1GB Microdrive

Comment

Originally posted by orange
        Vergeten deze vraag te stellen, vinden jullie het een verstandig besluit de Canon 300D in te ruilen voor een Canon 10D ?
        Als ik vandaag de keuze moest maken, koos ik nog altijd voor de 10D. Belangrijke controls met betrekking tot flitsbelichting, lichtmeetmethode en AF-systeem zijn niet of nauwelijks instelbaar op de 300D en als je die dingen echt gebruikt, tja...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by orange
          Groetjes, Marijke/Orange

Canon EOS 300D EF 17-40/4.0 L USM + EF 100mm f2.8 Macro USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 100-400mm f/4.5-5-6L IS USM + 1GB Microdrive

Marijke, met deze lensuitzet ;-) zou een 10d niet misstaan. En als de metering modes je bepreken met de 300d, dan is de tijd rijp voor de 10d. Maar, minder scherp en minder saturatie default. Je moet al een +1 kiezen voor color en sharpness om op de standaard 300d waarden te komen.

Comment

net zoals pieter, moest ik vandaag voor de keuze staan tussen 300D en 10D ging ik opnieuw voor de 10D

redenen

- custom functies, waaronder vooral het spiegel opklappen
            - flits compensatie op de camera
            - groetere burst
            - steviger gebouwd
            - meer instelmogelijkheden zonder enige beperkingen zoals bij de 300D

De meerprijs is echt wel gerechtvaardigd hoor.
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Orange,
              heb ik het goed voor dat je reeds van in het begin twijfelde, toen je die 300D kocht ?

Alvast veel succes met jouw keuze.
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

Comment

Originally posted by Rudy
                Maar, minder scherp en minder saturatie default. Je moet al een +1 kiezen voor color en sharpness om op de standaard 300d waarden te komen.
                +1 voor color, +1 voor contrast en +2 voor sharpness.

Ref: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page18.asp

Merk op dat er een instelling is op een 300D die toelaat om fotos te maken met dezelfde scherpte, contrast en saturatie als een 10D. Eventueel moet je even een paar fotos maken met deze instelling.

Indien de extra kostprijs voor een 10D geen probleem is dan moet je niet veel nadenken. Maar dit betekent niet dat een 10D mooiere fotos maakt dan een 300D.

Belichtings problemen los ik op met de RAW convertor. Deze werkt even goed voor een 300D.

Jan.

Comment

daar ik deze zomer een 10d wil aankopen, volgende vraag.
                  bergrijp ik het goed dat de duurdere 10d, minder scherpe foto's neemt dan de goedkopere 300d.
                  Wil dat zeggen meer photoshop werk, of steeds werken met compensatie.
                  Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300D
                  Lidmaatschap : BD0225BE
                  franky@rosscom.be

Comment

Ze maken dezelfde foto's, maar de 300D staat standaard op een andere parameter ingesteld dan de 10D. Dat betekent concreet dat de foto's die de 300D standaard aflevert minder nabewerking vereisen. Beide toestellen bezitten op dat vlak dezelfde mogelijkheden, want je kan van beiden de parameters naar believen wijzigen naar je eigen voorkeuren.
                    Mark (300D)

Comment

Eigenlijk maken 10D en 300D exact dezelfde fotos.
                      Enkel de omzetting naar .jpeg in het foto toestel is verschillend.

Jan.

Comment

Originally posted by Jan_10D
                        Eigenlijk maken 10D en 300D exact dezelfde fotos.
                        Enkel de omzetting naar .jpeg in het foto toestel is verschillend.

Jan.
                        dus wegschrijven in raw mag eigenlijk geen verschil geven, klopt dat?
                        franky@rosscom.be

Comment

Originally posted by frankydm
                          bergrijp ik het goed dat de duurdere 10d, minder scherpe foto's neemt dan de goedkopere 300d.

Elke digitale camera gaat een foto bewerken alvorens hem in jpg om te zetten zodat je deze kan bekijken. De parameters in de 300D zijn stnadaard zo ingesteld dat de foto meer gesatureerd en scherper is. Je kan hem ook instellen om hetzelfde te doen. Waarom doet men dit niet met de 10D? Wel omdat men ervan uitgaat dat mensen die een 10D kopen veel sneller hun foto's gaan nabewerken in bijv PS. Vermits een vescherpte foto een zeker detailverlies tot gevolg heeft kan je eenmaal verscherpt dit niet meer terugdraaien. Zelfde voor saturatie indien overgesatureerd kan je ook niet meer terug. Dus zet men die parameters in de 10D lager zodat men de foto's naar zijn eigen smaak kan bewerken. Deze lagere instelling is ook aanwezig in de 300D net zoals in de 10D de zwaardere parameters ook beschikbaar zijn. EIgenlijk is er dus geen verschil. Het is gewoon een kwestie van smaak en Canon die rekening houdt met het type gebruikers dat een toestel waarschijnlijk zal hebben.

Comment

Originally posted by Kevlar
                            Originally posted by frankydm

Elke digitale camera gaat een foto bewerken alvorens hem in jpg om te zetten zodat je deze kan bekijken. De parameters in de 300D zijn stnadaard zo ingesteld dat de foto meer gesatureerd en scherper is. Je kan hem ook instellen om hetzelfde te doen. Waarom doet men dit niet met de 10D? Wel omdat men ervan uitgaat dat mensen die een 10D kopen veel sneller hun foto's gaan nabewerken in bijv PS. Vermits een vescherpte foto een zeker detailverlies tot gevolg heeft kan je eenmaal verscherpt dit niet meer terugdraaien. Zelfde voor saturatie indien overgesatureerd kan je ook niet meer terug. Dus zet men die parameters in de 10D lager zodat men de foto's naar zijn eigen smaak kan bewerken. Deze lagere instelling is ook aanwezig in de 300D net zoals in de 10D de zwaardere parameters ook beschikbaar zijn. EIgenlijk is er dus geen verschil. Het is gewoon een kwestie van smaak en Canon die rekening houdt met het type gebruikers dat een toestel waarschijnlijk zal hebben.
                            dus veronderstel, je wil met de 10d gewoon eens foto's schieten die je niet wil nabewerken, dan zet je de parameters gewoon "zwaarder".
                            franky@rosscom.be

Comment

Ik ben zelf al ruim een jaar bezitter van een G3, maar op een gegeven moment wil je toch verder, ik zit zelf ook aan een 10D te denken maar mijn gedachten dwalen ook af naar een D100 van Nikon, is dit toestel vergelijkbaar of zijn er wel degelijk verschillen of zeggen jullie dat Canon toch de betere is.
                              Ook qua prijzen van bijbehorende lenzen kan natuurlijk doorslaggevend zijn.
                              Groeten Sambal
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Working...
                              X