Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

    Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
    Dat snap ik niet: hoe kan je nou zien dat er vuil op de sensor zit, als je door de zoeker kijkt? Vuil op de sensor zie je (misschien) op de foto, maar niet door de zoeker. Vuil op het matglas zie je door de zoeker, maar niet op de foto.
    Ik heb het vuil gezien op de foto (niet door de zoeker). Vandaar dat ik dacht dat het vuil op de sensor zat, maar de fotograaf heeft mij gezegd dat het vuil niet op de sensor zat, maar wel op het mat glas.
    Volgens jouw uitleg klopt dit niet, maar ik kan enkel navertellen wat men mij gezegd heeft. En aangezien het vuil uit m'n camera verdwenen was, was ik heel content van de geleverde service!
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

    Comment


    • #17
      Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

      Het verhaal van die fotograaf klopt inderdaad niet (wat niets afdoet van het feit dat hij misschien wel een goede job heeft geleverd door je sensor proper te maken).

      Als je door je zoeker kijkt zie je licht dat door je objectief gaat, dan via de spiegel op je matglas en in je oog.
      Maak je een foto, dan klapt de spiegel op en gaat het licht door het objectief naar de sensor.

      Simpel gezegd:
      zie je vuil op de foto maar niet door de zoeker: vuil op sensor.
      zie je vuil door de zoeker, maar niet op de foto: spiegel/matglas/raampje van zoeker
      zie je vuil op beide: objectief

      Bovendien is het zo dat je vooral bij kleine diafragmas (hoog F-getal) vuil op de foto gaat zien.

      Comment


      • #18
        Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

        Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
        Het verhaal van die fotograaf klopt inderdaad niet (wat niets afdoet van het feit dat hij misschien wel een goede job heeft geleverd door je sensor proper te maken).

        Als je door je zoeker kijkt zie je licht dat door je objectief gaat, dan via de spiegel op je matglas en in je oog.
        Maak je een foto, dan klapt de spiegel op en gaat het licht door het objectief naar de sensor.

        Simpel gezegd:
        zie je vuil op de foto maar niet door de zoeker: vuil op sensor.
        zie je vuil door de zoeker, maar niet op de foto: spiegel/matglas/raampje van zoeker
        zie je vuil op beide: objectief

        Bovendien is het zo dat je vooral bij kleine diafragmas (hoog F-getal) vuil op de foto gaat zien.
        Bedankt voor deze leerrijke uitleg!
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #19
          Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

          Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
          Het verhaal van die fotograaf klopt inderdaad niet (wat niets afdoet van het feit dat hij misschien wel een goede job heeft geleverd door je sensor proper te maken).

          Als je door je zoeker kijkt zie je licht dat door je objectief gaat, dan via de spiegel op je matglas en in je oog.
          Maak je een foto, dan klapt de spiegel op en gaat het licht door het objectief naar de sensor.

          Simpel gezegd:
          zie je vuil op de foto maar niet door de zoeker: vuil op sensor.
          zie je vuil door de zoeker, maar niet op de foto: spiegel/matglas/raampje van zoeker
          zie je vuil op beide: objectief

          Bovendien is het zo dat je vooral bij kleine diafragmas (hoog F-getal) vuil op de foto gaat zien.
          Bij mij zit het stof overal...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #20
            Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Bij mij zit het stof overal...
            tot achter de oren

            als het enkel het matglas is, een nieuw matglas van Canon kost om en bij de 30 euro. gewoon vervangen zou ik zeggen.

            Ch.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

            Comment


            • #21
              Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

              als het enkel het matglas is, een nieuw matglas van Canon kost om en bij de 30 euro. gewoon vervangen zou ik zeggen.Ch.
              Lijkt me nogal absurd om telkens een matglas te veranderen bij stofjes of haartjes.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #22
                Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                Bedankt voor alle nuttige tips.
                Ik had mijn toestel ook bij Frank Bonneure binnen gedaan maar die wou het risico niet nemen omdat het vuil zich waarschijnlijk achter het spiegelglas bevindt.
                Ik heb ook niets moeten betalen
                Ik heb mijn toestel nu naar ROFA gestuurd voor een totale reiniging.Ik wacht nu af
                Canon 5DmkII - 50 mm 1.2L, 24-70 mm 2.8L, 70-200 mm 2.8L

                Comment


                • #23
                  Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Sowieso opklappende spiegels, matglazen, pentaprisma's enz... dateren nog uit tijden waar het niet anders kon dan op die manier, ook al zijn deze optimaal, doch veel te beperkt in gebruik en vragen onderhoud.

                  Geen last van dit alles met EVF.
                  Sommige mensen maken dagwerk van het maarwataanleuteren.
                  Ik heb nog nimmer ook maar 1 seconde besteed aan onderhoud van bovengenoemde delen en ben ook totaal niet beperkt in welk opzicht dan ook.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                    Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                    als het enkel het matglas is, een nieuw matglas van Canon kost om en bij de 30 euro. gewoon vervangen zou ik zeggen.

                    Ch.
                    En als de asbak in je auto vol is koop je gewoon een nieuwe zou ik zeggen...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                      Er zijn ook niet rokers en die asbak geraakt niet voll.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                        Oorspronkelijk geplaatst door DewitJ Bekijk bericht
                        Ik had mijn toestel ook bij Frank Bonneure binnen gedaan maar die wou het risico niet nemen omdat het vuil zich waarschijnlijk achter het spiegelglas bevindt.
                        Waar zou er spiegelglas in een SLR zitten? Ik zou het niet weten, want spiegelglas geeft dubbele beelden.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Sommige mensen maken dagwerk van het maarwataanleuteren.
                          Ik heb nog nimmer ook maar 1 seconde besteed aan onderhoud van bovengenoemde delen en ben ook totaal niet beperkt in welk opzicht dan ook.
                          gaat niet over jou, wel over mensen die er wel een probleem mee hebben dat er vuil en stof op de spiegel zit.
                          Dat jij daar geen aandacht aan geeft..ok goed voor jou.
                          Ik heb graag mijn gerief proper, minder stof op spiegel en matglas is minder kans op binnendringen op sensor.
                          En zelf vind ik het ook vooral storend dat het in mijn zoeker zichtbaar is, ook al geeft dit geen invloed op mijn foto's.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #28
                            Re: Stof en vuil achter spiegelglas 5dmkii

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            En als de asbak in je auto vol is koop je gewoon een nieuwe zou ik zeggen...
                            Mensen belachelijk maken met sarcastische opmerkingen is je specialiteit.
                            Van "wataanleuteren" gesproken.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment

                            Working...
                            X