Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

    Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
    Ik ben al een hele tijd op zoek naar een betaalbare compactcamera die goede marco-opnames kan maken.Mijn hobby is het kweken van garnaaltjes van 3mm tot 3 cm groot.Dit zullen vooral mijn "modellen" zijn.Verder is het natuurlijk ook leuk dat ik het mee kan nemen op vakantie voor leuke foto's.Hopelijk kunnen jullie me helpen met het vinden van een geschikt toestel
    2de hands toestellen komen ook zeker in aanmerking.

    Iemand ervaring met de Canon Powershot SX120?
    Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
    Ik wil bvb een zwanger garnaaltje fotograferen.
    De eitjes zijn zeer klein(2mm)en hangen onder haar buik.Op het einde van de draagtijd is er in de eitjes al iets te zien.Zoals de oogjes en kleur.
    In zo een geval is het leuk om indien mogelijk ook de eitjes vrij scherp in beeld te krijgen
    .Misschien is dat niet mogelijk met een compactcamera,dus mag je mij dat ook zeggen.Ik ben al blij als ik een garnaaltje van 2 cm mooi zuiver in beeld krijg,maar als ook kleinere dingen kunnen,is dat mooi meegenomen natuurlijk.
    Ik heb nog zo goed als geen ervaring op gebied van fotografie,vandaar dat ik hier om raad vraag.
    Ook de termen die gebruikt worden,zijn nu nog chinees voor mij maar ik denk dat ik hier wel zal kunnen bijleren op dat gebied
    Is het mogelijk mij in verstaanbaar nederlands uit te leggen wat ik van een degelijke compactcamera kan verwachten.
    Alvast bedankt!
    Het blauwe, daar gaat de vraag toch over.Het rode is de vraag zelf en 'k denk dat ik daar toch in een heel verstaanbare taal, beleefd en zonder iemand uit te lachen, op geantwoord heb.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #17
      Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

      Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
      Dit zijn macro-opnamen gemaakt met de Panasonic TZ20;

      dat zou ik eerder 'van dichtbij' noemen dan macro. Maar wie ben ik?
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        dat zou ik eerder 'van dichtbij' noemen dan macro. Maar wie ben ik?
        De definitie van macro is toch het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.
        En deze zijn zijn toch van korte tot zeer korte afstand of van dichtbij tot zeer dichtbij?
        Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
        Cybershot Photo Website!

        Comment


        • #19
          Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

          Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
          De definitie van macro is toch het fotograferen op korte tot zeer korte afstand van voorwerpen, met de bedoeling ze zo groot mogelijk af te beelden, zodat details zichtbaar worden die met het blote oog moeilijk of niet waarneembaar zijn.
          En deze zijn zijn toch van korte tot zeer korte afstand of van dichtbij tot zeer dichtbij?
          dat wel, maar in combinatie met de lens op jouw compact blijft de vergrootingsfactor toch redelijk klein. Ik ik zie ook geen details die ik met het blote oog niet zou zien, hetgeen mij om over macro te spreken essentieel lijkt.

          De definities verschillen ook. Er zijn zeer strikte definities waarbij 1:1 minimaal is voor macro.

          Als jij met je compactje een onderwerp van 6x4 mm scherp en beeldvullend op je sensor van 6x4 mm krijgt wil ik dat gerust macro noemen. Zolang je dat niet doet, noem ik het 'van dichtbij'.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dat wel, maar in combinatie met de lens op jouw compact blijft de vergrootingsfactor toch redelijk klein. Ik ik zie ook geen details die ik met het blote oog niet zou zien, hetgeen mij om over macro te spreken essentieel lijkt.

            De definities verschillen ook. Er zijn zeer strikte definities waarbij 1:1 minimaal is voor macro.

            Als jij met je compactje een onderwerp van 6x4 mm scherp en beeldvullend op je sensor van 6x4 mm krijgt wil ik dat gerust macro noemen. Zolang je dat niet doet, noem ik het 'van dichtbij'.
            Ga je een beetje denigrerend lopen doen over mijn 'compactje', deze maakt net zulke mooie foto's als jou veels te dure, zware, grote DSLR hoor!
            En dit zijn prima macrofoto's, maar goed zeikerds, die alles beter hebben, heb je altijd!
            Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
            Cybershot Photo Website!

            Comment


            • #21
              Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

              Oorspronkelijk geplaatst door HereIsTom Bekijk bericht
              Ga je een beetje denigrerend lopen doen over mijn 'compactje', deze maakt net zulke mooie foto's als jou veels te dure, zware, grote DSLR hoor!
              En dit zijn prima macrofoto's, maar goed zeikerds, die alles beter hebben, heb je altijd!
              denigrerend? zeikerd? wat is me dat allemaal? Ik hanteer strikte definities over termen die strikt gedefinieerd kunnen worden. Macrofotografie kan strikt gedefinieerd worden als 1:1 en groter.

              Ik stel voor dat je je in vriendelijkere termen uitdrukt, ook als je niet akkoord bent met wat je leest.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                Een van de vele imho goede macrofotografen is lilybie. Zij fotografeert naar mijn weten met een bridgetoestel. Misschien kan de TS even bij haar informeren? Een bridge is niet echt compact te noemen, maar toch heel wat minder omslachtig in het hanteren dan een dslr.
                Geniet van foto's maken

                Comment


                • #23
                  Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                  Een van de vele imho goede macrofotografen is lilybie. Zij fotografeert naar mijn weten met een bridgetoestel. Misschien kan de TS even bij haar informeren? Een bridge is niet echt compact te noemen, maar toch heel wat minder omslachtig in het hanteren dan een dslr.
                  Goede tip, ik denk alleen dat zij met haar opstelling geen details van 3mm beeldvullend haalt...

                  Reken ook dat je garnaaltjes vrij kunnen bewegen en achter glas zitten (?), dit geeft extra moeilijkheden voor een correcte belichting en de scherpte van je foto.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Ja maar, dat gaat zelfs met een conventionele spiegelreflex niet eenvoudig. Het is moeilijk om je verwachtingen in te schatten, maar ik vrees dat ze niet erg realistisch zijn. Ik zie genoeg extreme macrofoto's om te weten wat daar voor nodig is...

                    Om toch nog wat mee te geven: hier vind je een goeie macrofotografe die met compactjes werkt. Ze gebruikt een Canon SX20IS, wellicht in combinatie met voorzetlenzen, maar de vergrotingsfactor die jij voor ogen hebt ligt nog een heel stuk verder.

                    Die eerste foto's,zijn die ook met een compactje genomen?Als ik met een compactje zou kunnen bereiken,wat ik zie op haar foto's,zou ik enorm gelukkig zijn!Eventuele voorzetlenzen zou misschien wel kunnen.Maar daarvoor moet ik hier ook nog wel info over kunnen vinden/krijgen.

                    @Tom:hoe groot zijn de lettertjes CT1 CB40 in werkelijkheid?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                      Qua voorzetlenzen kun je wel wat vinden op het net/forum. Een populaire, degelijke voorzetlens is de DCR-250 van Raynox. Er zijn er nog andere met een sterkere diopter waarmee je meer kunt vergroten, maar het wordt ook moeilijker werken. Ik denk dat dit je beste kans is op degelijke resultaten.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door evyke777 Bekijk bericht
                        @Tom:hoe groot zijn de lettertjes CT1 CB40 in werkelijkheid?
                        Die letttertjes zijn in werkelijkheid 2 mm hoog.
                        Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                        Cybershot Photo Website!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Goede tip, ik denk alleen dat zij met haar opstelling geen details van 3mm beeldvullend haalt...

                          Reken ook dat je garnaaltjes vrij kunnen bewegen en achter glas zitten (?), dit geeft extra moeilijkheden voor een correcte belichting en de scherpte van je foto.
                          Thierry, de garnalen variëren van 3mm tot 3 cm. Ik zou me toch niet meteen vastpinnen op die 3 mm hoor... Ik denk dat TS dat eigenlijk ook niet doet.

                          mvg,
                          Bart
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                            Ik denk dat de TS met mijn link naar de gallerij van Marta Grzesiak zich ondertussen wel een beeld kan vormen van de (vergrotings)mogelijkheden van een bridge+voorzetlens (in dit geval wordt de Raynox DCR-250 gebruikt). Hoe ze het doet, is me trouwens niet duidelijk, de fotografe in kwestie geeft heel weinig info over haar manier van werken.

                            Ik wil gewoon benadrukken dat het niet éénvoudig gaat zijn om tot kwalitatief goeie resultaten te komen. Maar dat maakt de uitdaging boeiender natuurlijk.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Ik denk dat de TS met mijn link naar de gallerij van Marta Grzesiak zich ondertussen wel een beeld kan vormen van de (vergrotings)mogelijkheden van een bridge+voorzetlens (in dit geval wordt de Raynox DCR-250 gebruikt). Hoe ze het doet, is me trouwens niet duidelijk, de fotografe in kwestie geeft heel weinig info over haar manier van werken.

                              Ik wil gewoon benadrukken dat het niet éénvoudig gaat zijn om tot kwalitatief goeie resultaten te komen. Maar dat maakt de uitdaging boeiender natuurlijk.
                              Inderdaad, de tijd dat je bezig bent de goede of beste methode uit te vogelen, is ook al een vrijetijdsbesteding
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welke compactcamera geschikt voor macro-opnamen?

                                Het is inderdaad niet erg als een garnaaltje van 3mm niet perfect op foto kan.Maar met een garnaaltje van 1,5cm zou dat toch moeten lukken in zekere mate.Daarmee zou ik al heel blij zijn.
                                De allerkleinsten hebben trouwens nog niet veel kleur,daarom zijn de groteren interessanter om te fotograferen.De kleinsten zouden dus toch weinig aan bod komen.

                                Comment

                                Working...
                                X