Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
    reHoe en met wat kan je live view op je laptop krijgen? Ik heb dit al gezien bij ' de keuken van de meester ' deze fotograaf had de live view van zijn d3s op zijn mac.. en kon zo de foto maken op zijn laptop)

    Met camera control.
    daar zijn veel mogelijkheden, je hebt daar geen laptop meer voor nodig, alle toestellen hebben hdmi aansluiting kun je zo rechtstreeks aan scherm verbinden, dat is goed voor in studio, maar wie wilt er met een groot scherm of PC rondlopen op locatie ? Wel daar is ook een oplossing voor, vooral ontwikkelt om te kunnen scherpstellen bij video en dat is een klein LCD monitor http://www.dpreview.com/news/1101/11...v55monitor.asp

    kun je afvragen hoe ga ik mijn toestel bedienen als ik een scherm wat verder van het toestel plaats, de sony toestellen, ook de nex, zijn uitgerust met draadloze bediening, bij de a900 en a700 en misschien ander toestellen wordt de afstandsbediening gratis bijgeleverd, zelfde bediening werkt voor nex.

    als je beelden wil transfereren naar PC zonder kaartjes te wisselen kun je nog altijd WIFI kaarten gebruiken.

    met de SLT's van sony , (A33,A35,a55,a65,a77) heb je voor macro al die toestanden niet meer nodig.
    Last edited by puerte; 28 juli 2011, 08:48.

    Comment


    • #17
      Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      de tamron is een goede macro lens en ook de sigma tegenhanger.

      een probleem bij macro is vooral scherp stellen en dat is vrij moeilijk door de zoeker van klassieke DSLR, zekers bij APS-C.
      De sony a33, a35 en a55 hebben een electronische zoeker welke veel beter geschikt is voor macro, je hebt de mogelijkheid om het beeld in de zoeker uit te vergroten, je ziet daarbij ook meteen dat belichting correct is en ook dat de WB niet te veel verschoven is.
      Nu het is ook in alle posities niet handig om door de zoeker te kijken en dan is het LCD scherm meest aangewezen om te gebruiken, maar een geweldig grote handicap bij veel toestellen is dat je dat LCD scherm niet kunt verdraaien, en dan moet je weer plat op je buik en dan kun je evengoed door de zoeker kijken.
      Ook bij de panasonic en olympus m4/3 systemen ga je je gading vinden die toestellen zijn daar ook veel beter voor geschikt zoals bvb de lumix G3
      Waarom ben ik nu niet verbaasd dat Sony er weer het beste uitkomt . Weet je Puerte, hoe meer je je best doet Sony aan te prijzen hoe meer verdacht begint te worden. Sony zou het beste zijn in alles wat ze maken als ik het mag geloven (maar doe ik niet, er bestaat niet zoiets als het beste merk)?

      Comment


      • #18
        Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
        voordeel van stabilisator in de body.
        In-body stabilisatie (alle stabilisatie?) werkt over 't algemeen enkel naar behoren op normale afstanden tot het onderwerp. Voor macro is 't meestal een maat voor niets.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #19
          Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

          Belangrijk om weten is wat je met macro bedoelt?

          Je stelt dat je in je tuin zal fotograferen, dus vooral buiten. Enkel bij goed weer, of wil je het kleine leven in alle weersomstandigheden vastleggen? Mogelijk moet je dan naar een camera en objectief kijken die voldoende dichtingen hebben opdat je met gerust gemoed in de regen kan werken?

          Ga je je op insecten toeleggen of eerder de bloemen in je tuin? Hoe verder je van je onderwerp blijft hoe minder kans dat je het zal opschrikken. Voor insecten zal je dus eerder naar langere brandpunten neigen om meer afstand te kunnen houden. Voor bloemen is dat niet nodig (tenzij mss om je schaduw van het onderwerp te houden). Kortere brandpunten laten je dan weer toe dichterbij te komen en zo minder kans te lopen dat een andere plant plots in beeld komt waaien...

          Zit je er niet mee in veel gewicht rond te zeulen of wil je het erg compact zodat je de camera altijd achteloos om de schouder kan hebben als je in je tuin rond kuiert? Kleine camera en objectief nodig of niet?

          Wil je een statief gebruiken? Weet dat het toch wel wat meer tijd vergt om een camera op statief juist te plaatsen, en dat snel de positie aanpassen omdat een insect van bloem naar bloem vliegt met statief behoorlijk wat oefening vergt (ik slaag daar niet in). Meestal werk ik gewoon uit de hand. LCD (draaibaar of niet) is super op statief of voor erg lage invalshoeken, maar om uit de hand te fotograferen bij normale invalshoek is kijken door de zoeker toch nog steeds een stuk stabieler naar mijn gevoel.

          Als ik naar Pentax kijk, dan zijn er drie mogelijkheden nieuw te verkrijgen bij het merk zelf:
          - DA35/2.8 limited: erg compact, maar niet geschikt voor insecten. Prachtig close-up objectief echter.
          - DFA50/2.8: niet te groot, wat meer werkafstand, maar nog niet ideaal voor insecten. Ik heb een vroegere versie van deze voor plantenwerk (de FA50/2.8).
          - DFA100/2.8 WR: vergelijkbaar met de Tamron 90/2.8 maar wel spatwaterdicht, en dus beter tegen de elementen bestand. Erg stevig beestje bovendien.
          Daarnaast is er een plejade aan oudere objectieven, waarbij de FA*200/4 en A*200/4 de top zijn. Helaas erg zeldzaam op de tweedehandse markt, vooral omdat de eigenaars er niet van af willen.

          Ik gebruikte vroeger een Tamron SP90/2.8, maar vond die te kort komen voor insecten. Ik heb ter vervanging een Sigma EX180/3.5 voor Pentax aangekocht, net voor deze de HSM/OS upgrade kreeg en in die versie helaas niet langer in Pentax-vatting werd gemaakt.

          Natuurlijk zal je bij Canon ook wel opties vinden, maar dat merk ken ik niet voldoende. Maar mocht je voor Pentax kiezen, weet dan dat de opties er zeker zijn. Mocht je meer willen, dan zal het m.i. eerder in de functies van de camera zitten, en dan is een upgrade van de K-r naar de K-5 (of opvolger) de beste keuze die je toelaat al je objectieven te behouden. Pentax camera's zijn allemaal erg flexibel in te stellen, zowel automatisch als manueel. Een lager model als de K-r heeft gewoon een pak minder knoppen dan hogere modellen, is wat minder stevig gebouwd en zal wat minder snel zijn. Maar je hebt dezelfde basisinstellingen ter beschikking hoor.

          Veel plezier met je zoektocht, maar zoek niet te lang want macrofoto's maken is nog veel leuker, ongeacht de camera!!

          hth, Wim
          Last edited by ishpuini; 28 juli 2011, 15:46.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #20
            Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Waarom ben ik nu niet verbaasd dat Sony er weer het beste uitkomt . Weet je Puerte, hoe meer je je best doet Sony aan te prijzen hoe meer verdacht begint te worden. Sony zou het beste zijn in alles wat ze maken als ik het mag geloven (maar doe ik niet, er bestaat niet zoiets als het beste merk)?
            luister heeft niets te maken met beste of slechte , daar is iemand die raad vraagt en geef objectief mijn mening en sony materiaal ken ik nu eenmaal beter, maar als ik foutieve zaken schrijf gelieve die dan te corrigeren En ik ben evenzeer vol lof over het m4/3 systeem en heb dat ook vermeldt, zekers de panasonic g3 is beter geschikt voor macro dan de klassieke DSLR's en geeft prachtige kwaliteit dank zij het aanbod van zeer hoogwaardige objectieven.

            Comment


            • #21
              Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              maar als ik foutieve zaken schrijf gelieve die dan te corrigeren
              Dan negeer je gwoon zo'n reactie, zie bv kwaliteit JPEG bij RAW-JPEG schieten. Je reageert alleen als je een bepaald merk de hoogte in kan schrijven.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                luister heeft niets te maken met beste of slechte , daar is iemand die raad vraagt en geef objectief mijn mening en sony materiaal ken ik nu eenmaal beter, maar als ik foutieve zaken schrijf gelieve die dan te corrigeren En ik ben evenzeer vol lof over het m4/3 systeem en heb dat ook vermeldt, zekers de panasonic g3 is beter geschikt voor macro dan de klassieke DSLR's en geeft prachtige kwaliteit dank zij het aanbod van zeer hoogwaardige objectieven.
                Je vergeet dan wel dat er voor m43 (voorlopig) geen enkele lange macro lens beschikbaar is. De Panasonic 45/2.8 en Zuiko 50/2 zijn op zich wel goeie lenzen, maar veel te kort voor insecten.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                  Nog iets bijvoegen:

                  Er loopt hier in de buurt een natuurfotograaf rond die bij zijn spiegelreflex materiaal een klein digitaal toestel heeft speciaal voor macro.
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                  Comment


                  • #24
                    Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Je vergeet dan wel dat er voor m43 (voorlopig) geen enkele lange macro lens beschikbaar is. De Panasonic 45/2.8 en Zuiko 50/2 zijn op zich wel goeie lenzen, maar veel te kort voor insecten.
                    dat klopt maar daar zijn toch 2 opmerkingen
                    -de cropfactor bij m4/3 = 2 ipv 1,5 of 1,6, dus 100mm komt overeen met 200mm effectief.
                    -via adapter kun je praktisch eender welk objectief zoals bij de sony NEX toestellen op die toestellen plaatsen, zoals de 4/3 objectieven, de leica's M en R de canons de nikons de sony's, de pentaxen etc. Die adapters hebben geen optische correctie nodig, dat zou nadelige invloed kunnen hebben op de kwaliteit, daar is enkel een aanpassing vd afstand lens tot sensor. Vermits die afstand zeer klein is bij m4/3, minder dan de helft dan van DSLR kun je daar al die objectieven op gebruiken.
                    Dus ik denk dat er geen enkele DSLR bestaat waar je zulk een grote keuze aan macro objectieven hebt.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Dus ik denk dat er geen enkele DSLR bestaat waar je zulk een grote keuze aan macro objectieven hebt.
                      Je bedoelt dan non-native macro objectieven, zonder ook maar enige electronische koppeling.
                      Is te doen, maar echt handig is dat niet. En dat geldt dan even goed voor bvb Canon.
                      Neen, voorlopig moeten Oly en Panasonic dringend werk maken van het uitbreiden van hun aanbod voor m43. En dan bedoel ik niet dat ze moeten afkomen met de zoveelste trage 3.5-5.6 zoom.
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                        Je bedoelt dan non-native macro objectieven, zonder ook maar enige electronische koppeling.
                        Is te doen, maar echt handig is dat niet. En dat geldt dan even goed voor bvb Canon.
                        Neen, voorlopig moeten Oly en Panasonic dringend werk maken van het uitbreiden van hun aanbod voor m43. En dan bedoel ik niet dat ze moeten afkomen met de zoveelste trage 3.5-5.6 zoom.
                        Nee toch niet, met DSLR kun je dat niet omdat die een veel te grote flange back lengte hebben.
                        De M4/3 adapters kunnen al dan niet gechipped zijn daar is een groot aanbod op de markt maar je krijgt geen kwaliteitsverlies zoals dit het geval is met adapters voor DSLR's.
                        Je kunt 4/3 objectieven gebruiken op m4/3 met behoud van AF, wordt redelijk veel toegepast.

                        de M4/3's hebben in tegenstelling tot DSLR een goed MF systeem wat uiterst belangrijk is voor macr,o en je hoeft daar geen PC en alle andere toestanden bij te sleuren en je kunt dit gebruiken voor Canon nikon leica .... objectieven.

                        M4/3 objectieven hebben pas van < +/-20mm nood aan retrofocus systeem, bij DSLR is dat reeds bij +/-45mm en lager, retrofocus heeft meestal een nadelige invloed op beeldkwaliteit.
                        Weet niet of je beeldkwaliteit kunt inschatten maar ik vind kwaliteit volgende beelden heel indrukwekkend, meeste zijn genomen op f 1,4:
                        Just Posted: Our samples gallery from the Panasonic Leica DG Summilux 25mm F1.4 ASPH. We've had the chance to borrow a production example of this fast 50mm-equivalent lens and have prepared a samples gallery to show some of what it can do. We've also shot a couple of comparisons against the popular Lumix G 20mm F1.7 ASPH to see how the two lenses compare when used wide open, and give some idea of what the slightly longer focal length and wider aperture mean in terms of background defocus and subject isolation. Updated with additional comparison shots.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                          Eigenlijk is het materiaal niet zo héél erg belangrijk. Natuurlijk moeten aan een aantal basisvereisten voldaan zijn, maar ervaring is véél belangrijker. Leer je materiaal kennen, steek tijd in het aanleren van de juiste technieken en oefen vooral heel veel.

                          Momenteel maak ik mijn macro foto's met een canon 60D en de 100mm canon macro lens, maar vroeger deed ik dat evengoed met een 400D of een 1000D. Toegegeven, de 60D biedt wel wat meer mogelijkheden die het leven gemakkelijker maken (kantelbaar scherm, live-view, ...) maar een goede techniek is minstens even belangrijk. Als je gaat shoppen zijn dit de zaken die in mijn ogen aandacht verdienen (in volgorde van belangrijkheid):

                          - Degelijk statief + DSLR body
                          - Macro lens (voor bloemen en planten volstaat een niet-macro lens meestal ook)
                          - timer of afstandsbediening
                          - mirror lock-up mogelijkheid
                          - liveview
                          www.elwee.net

                          Comment

                          Working...
                          X