Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Jazzer,
Als je de cijfers logisch volgt kom je uit bij de 5100. Maar is dat in de praktijk ook zo ?
Volgens mij wel. DxOMark is m.i. zeer deskundig en betrouwbaar. De sensor van de 5100 is dezelfde als die van de 7000 (en de Pentax K-5) en presteert inzake ruis en dynamiek duidelijk beter dan die van de D90.
Japanwings, bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik toch voor de D90 of D5100 ga.
Wat die Tamron 17-50 betreft, had ik dat ook al in gedachten gehad (iets meer flexibiliteit dan de 35), maar wat met de bouwkwaliteit ? In verschillende reacties al negatiefs gelezen, maar daar tegenover een goede beeldkwaliteit.
Jazzer, bedankt hoor , nu was ik er bijna uit en ben terug aan het twijfelen geslagen. Voor de prijs moet ik het niet doen, allebei ongeveer gelijk, maar de pixels ....
Nu stel ik me wel de vraag of dat zo belangrijk is.
Stel dat ik de D90 neem met de 17-50 erbij. Als dan gecropt moet worden, zal dat ook niet extreem zijn en heb ik de 4 miljoen meer van de de 5100 niet nodig. En heb ik al die "nieuwe snufjes" van de 5100 nodig ?
Momenteel neem ik vooral foto's in P (als het snel moet gaan) en in de meeste andere gevallen in manuele mode.
Wat ik me wel afvraag is het volgende : mijn S100 heeft ook 12 Mpix. Door de grotere sensor van de D90 zal hier wel een hemelsbreed verschil zijn ? Want als dat niet zo is, graag jullie idee hierover, dan ga ik voor de 5100.
bedankt alleszins voor de inbreng, ik zie hier en daar al een boom in de nikonwildernis
VR heeft niets te maken met je bodykeuze hoor.. VR is beeldstabilisatie en kan op alle Nikon body's gebruikt worden. In Nikon Body's zit geen ingebouwde VR of wat dan ook . Het "voordeel" van de D90 tov D5100 en D3100 is dat in de D90 een ingebouwde MOTOR zit voor scherpstellingen van de objectieven. In sommige objectieven zit reeds een motor ingebouwd en gaan op ale body's perfect autofocussen, maar objectieven zonder ingebouwde motor gaan enkel in manuele focus werken op een D3100 en D5100. De D90 zal door zijn ingebouwde motor deze objectieven wel kunnen aansturen voor het autofocussen.
Ben even verder gaan zoeken en volgende types zouden AF hebben op de D90 : AF, AF-I, AD-D en AF-S. Ben ik juist ? Heb de Af nodig omdat moeder de vrouw ook af en toe foto's neemt en niet vertrouwd is met manueel scherpstellen.
Wat ik wel heb vastgesteld dat de prijzen soms de pan uit slingeren en ver boven hetgeen liggen wat ik wil spenderen. Juist de 50 en 85 mm liggen binnen mijn budget en krijgen op Photozone een goede beoordeling.
Dus als ik zou beginnen met de 18-55 mm en later als ik ondervind welke brandpuntsafstand het meest gebruik en dan deze prime koop, zou dat niet het verstandigste zijn om geen zotte uitgaven te doen ?
ms wel, maar ik gebruik mn 35mm enkel als ik portretjes maak en tot mn grote ergernis sta ik dan tegen het onderwerp
met een 50mm kan ik al wal afstand nemen zodat ik niet in mn werk licht sta 85 is meestal nog iets beter maar kan ook te ver zijn, dus ga ik voor de 17-50 of de 28-75 van tamron, voelt idd qua bouwkwaliteit minder stevig aan dan nikon lenzen, wegen meestal wat minder ( kan een groot voordeel zijn ) maar ze zijn wel scherp en een standaart 18-55 van nikon is dit imho niet ook is een 17-50 en een 28-75 lichtsterker, dit zijn f2.8 lenzen over het gehele bereik, waardoor je meer belichting hebt met hetzelfde omgevings licht
je kan idd met de d90 af-d lenzen aansturen en Autofocus gebruiken, dus u 50mm lens mag dan de afd versie zijn van 135 euro ipv de afs versie van 210 euro en zo gaat dit ook met de 85mm lens en verschillende andere
mvg koen
Last edited by koeneke; 20 juli 2011, 15:39.
Reden: onvolledig
Wat die Tamron 17-50 betreft, had ik dat ook al in gedachten gehad (iets meer flexibiliteit dan de 35), maar wat met de bouwkwaliteit ?
Er is niets mis met de bouwkwaliteit van de Tamron, het is geen Nikkor 17-55, maar als je niet in de stromende regen wil fotograferen of erg ruw met je spullen omspringt, kun je goed met de Tamron fotograferen.
Bij drie Nikkors(24-120, 18-200 en 24-85 3.5-4.5) kun je, als de lens op de langste stand staat, de tubes bewegen en bij 3 Tamrons(17-50, 28-75 en 28-300) kan dit niet, terwijl de 28-300 het meest verlent van alle genoemde lenzen
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Er is niets mis met de bouwkwaliteit van de Tamron, het is geen Nikkor 17-55, maar als je niet in de stromende regen wil fotograferen of erg ruw met je spullen omspringt, kun je goed met de Tamron fotograferen.
Bij drie Nikkors(24-120, 18-200 en 24-85 3.5-4.5) kun je, als de lens op de langste stand staat, de tubes bewegen en bij 3 Tamrons(17-50, 28-75 en 28-300) kan dit niet, terwijl de 28-300 het meest verlent van alle genoemde lenzen
volkome me eens, ik schreef ook " bouwkwaliteit VOELT minder aan" .
Mijn voorkeur gaat uit naar de D90 met 18-55 of liefst de Tamron 17-50 non VC.
Nu ga ik misschien iets doms uit de doeken doen, maar ik zit met iets in mijn maag :
Ik neem al mijn foto's in raw, meestal in manuele mode, voor bewegende objecten met sluitervoorkeur. Op de D90 is alles met "de knopjes" te bedienen wat snel kan gaan, voor WB en ISO.
Ik vermoed als ik de WB, de keuze RAW en de ISO éénmaal instel, dat deze voor de modes P, Av, Tv en M behouden blijven (denk even verder dan D90 en ook aan 3100 en 5100).
Stel "ik zou vallen" voor de 3100 (waar de prijs zeer aantrekkelijk is), ik hier het ganse werk van instellingen maar éénmaal zou moeten doen, wat is dan de meerwaarde van "een ouder" toestel tegenover een nieuwe (misschien betere) technologie voor beeldkwaliteit ? Laat even de gebruiksvriendelijkheid van de D90 buiten beschouwing.
Wat ik wil zeggen is dat als het toestel ingesteld is voor ISO, WB en Raw, ik verder in de menutructuur van zowel de 5100 als de 3100 niet meer in moet gaan. De 5100 en de 90 zijn voor de prijs ongeveer gelijk, maar de 3100 is toch wel goedkoper.
Wat met "het vlug uitgekeken" zijn op de 3100 ? Kunnen hier misschien enkele voorbeelden van gegeven worden ?
Ik heb mijn S100 nu 3 jaar, en als het niet was dat hij stuk was na 11000 kliks, zou ik hem nog niet wegdoen, terzijde gelaten dat een spiegelrefleks een grotere sersor heeft en betere beeldkwaliteit, waar ik wel wil voor gaan. Maar is de meerkost van D90-D5100 tegenover de D3100 voor een amateur, als mijn boverstaande bewering klopt, dan wel nodig ?
De D5000 is eventueel ook een degelijk toestel met kantelbaar scherm, als je even zoekt is die ook nog verkrijgbaar en omdat die "iets ouder is", aan een mooie prijs (€450-500 met kitlens), dan heb je meer reserve voor een tweede lens.
Nikon D5100 + 18-105mm VR
Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.
D3100 doet goed wat 'm moet doen.Niks meer. D5100 is leuker met het kantelscherm en de sensor van de D7000. D90 is goed maar ondertussen ook al oud in dit snel veranderende digitale tijdperk net als de D5000.
Als ik nu een D90 nieuw zou kopen voelt 't net of ik een 2dehandse zou gekocht hebben...
Comment