Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens kuisen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens kuisen

Hallo Iedereen

Kan er mij iemand vertellen hoe je het best je lens proper maakt.

Ik heb namelijk een veegje erop en hoe doe je die het beste weg?

groetjes

Yves
    [Nikon D5100 & Nikon D70]
    [Yves en Liesbeths blog Resort]

Ik gebruik altijd een doekje van microfibers.
    Heb ik ooit meegebracht uit de lidl en is een groen doekje en je vind het tussen de kuisprodukten
    Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Originally posted by steward
      Heb ik ooit meegebracht uit de lidl en is een groen doekje en je vind het tussen de kuisprodukten
      Idem (behalve dat van de Lidl).
      Die van Vileda zijn dik in orde.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Gaat perfect met een "lenspen".

Ludovic
        EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
        BD0118BE

Comment

Originally posted by Pieter G.
          Originally posted by steward
          Idem (behalve dat van de Lidl).
          Die van Vileda zijn dik in orde.
          Ik zou toch goed oppassen Pieter met die Vileda-doekjes ! Ik vrees dat die op basis van hout zijn gemaakt en dan is dat echt niet goed !
          Ik zeg niet dat de coating niet beter is dan vroeger maar toch !
          Zo weinig mogelijk kuisen is de boodschap, indien nodig een beetje beademen en voorzichtig poetsen met een zacht linnen doekje.
          Bij een echt moeilijke vlek : ga het nodige halen bij een fotovakhandelaar. Nooit papierendoekjes gebruiken.

Comment

Zoals Sonyke al zegt, moet je toch oppassen met je coating. Ik gebruik zelf speciale lensdoekjes, lijkt een beetje op satijn. Het merk is Photo-Clear en je koopt ze bij de fotozaak of opticien voor -ik weet niet meer precies- ca 5 euro. Dat is relatief duur voor een 'doekje', maar peanuts vergeleken bij je lens (en coating)

ps: Wellicht ten overvloedde, maar als je bv wat zandkorreltjes op het strand op je lens hebt gekregen, dan ook niet met een satijnen fotodoekje die zandkorrels over je lensoppervlak gaan rondrollen

Comment

Originally posted by Sonyke
              Zo weinig mogelijk kuisen is de boodschap, indien nodig een beetje beademen en voorzichtig poetsen met een zacht linnen doekje.
              Linnen? Ik zou denken dat dat schuurt.

Die microvezeldoekjes hebben mij altijd het minst schadelijke geleken, maar misschien moet ik mijn mening herzien. Voor de goede orde, ik maak er enkel mijn filters mee schoon; aan de lenselementen kom ik er niet mee. Als ik per ongeluk met mijn vinger het glas van de lens aanraak - wat nog niet is gebeurd - dan zal ik waarschijnlijk beter een pec-pad nemen dan een microvezeltje. Alhoewel, misschien kan je die pec-pads ook beter niet droog gebruiken. En eclipse droogt te snel voor lenzen. Zou beademen volstaan?
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

mischien met een hamer en een bijtel, of een slijpschijf mischien
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Hey
                  Ik gebruik de brilpoetsdoekjes van Aldi. Per 50 in een doos. Als ze binnenzijn koop ik 2 dozen, en ik kan voort. Lenzen staan er zelfs op vermeld. Na poetsen klaart de lens uit, en alles is proper.
                  Leo
                  lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

@Lanthon:

Hou er rekening mee dat die 'goedkope' lensdoekjes wel je coating kan aantasten en krassen veroorzaken...

Deze doekjes zijn uit papier en kunnen dus hardere stukjes bevatten.

Nick
                    Nikon D300 & een beetje glas...
                    Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Lenspen en "lens cleaning paper" : "soft, lintless paper specially repared for cleaning lenses, filters,and other highly polished glass surfaces. Safe for coated lenses too" (produkt van Kodak) Heb ik altijd bij en zeer tevreden over. Zal misschien de opmerking krijgen van nogal duur te zijn, maar beter duur papier dan schade aan lenzen of filters. Onderhoud er tevens het LCD-schermpje van mijn toesel mee.

Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                      X