Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners bridge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginners bridge

Ik kende PNG omdat ik het voordien daarvoor gebruikte, daarom veronderstelde ik dat het voor fotografie ook bruikbaar was, maar blijkbaar dus niet.
    Een duidelijk antwoord maar nog een en ander over gimp gelezen te hebben ben ik nog niet echt overtuigd. De een klaagt over crashes, de andere doet het af als klinkklare onzin.
    Ik denk dat ik misschien beter pse aanschaf, de prijs valt heel goed mee en als ik vragen heb zitten er waarschijnlijk meer pse dan gimp gebruikers op 't forum gezien gimp niet echt makkelijk onder de knie te krijgen is.

En dan nog eens mijn originele vraag (eerste post), zijn de fujifilm en accessoires die ik wil aankopen een goede basis om mee te starten tot ik klaar ben (ervaring genoeg heb) om een dslr aan te kopen?
    Nikon D5100 + 18-105mm VR
    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Ik heb een aantal jaren terug een FujiFilm FinePix S7000 gehad. Ik ben er altijd content van geweest, kwaliteit van de foto's was toch altijd goed.
      Nadelen waren:
      -batterijen snel plat
      -grote raw files
      -traag

Ik weet niet hoe de deze presteert, maar ik zou zeker geen camera meer kopen met lossen batterijen.
      Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Comment

Bedankt voor je info

Grote files kan mn pc wel aan, het is wel wat langer wachten tot de camera ze opgeslagen heeft, het is dan ok geen dlsr, dus niet echt een beperking voor een beginner denk ik.

De batterijen zijn idd een spijtige keuze maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je een 300-tal foto's zou kunnen nemen voor ze leeg zijn, met een reservesetje kom ik dus waarschijnlijk wel een heel eind.

Als de fotokwaliteit goed, wat volgens de reviews het geval is, kan ik wel met die gebreken leven.
        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

Hoi CIB,

Even een totaal andere invalshoek:
          Destijds (nu iets meer dan een jaar terug) heb ik ook getwijfeld tussen een bridge en een dlsr. Net als jij wist ik dat ik sowieso die overstap naar dlsr toch ging maken, maar wist niet zeker of het gelijk 'al wel nodig was' en of 'dat wel goed zou gaan'.

Uiteindelijk heb ik om de reden dat ik in de toekomst toch wilde overstappen op een dlsr, een instap dlsr gekocht (nikon d5000). Dit heeft me wel iets extra's gekost, maar het verschil in prijs zit in de lens. Aangezien die lens een blijvertje is (voor een eventuele volgende camera, waar je de bridge weg zou doen) kost het relatief niets extra's.

Ik moet zeggen dat ik er geen dag spijt van heb gehad, ongeacht mijn 0 ervaring met fotografie (buiten aardig wat shots met compact om). Wat de bridge camera's automatisch voor je kunnen doen, kunnen de (instap)dlsrs ook, ben ik achter gekomen. Inclusief scene programma's enzovoorts.
          Zeker als je kijkt naar jou budget, is bijvoorbeeld de nikon d3000 / canon 1000d een optie (wilde ingooi, €400 met kitlens ). Deze zijn nu net 'oud' (sinds april of iets) en daarom slechts €350. En vraag maar eens rond, het zijn echt geen slechte camera's.

Wat je waarschijnlijk inlevert is het zoombereik (bij die bridge camera's al snel 20x zoom).

Zeker omdat je vertelde dat het waarschijnlijk te duur werd, maar wel een camera van €350 euro oppert, opperde ik dit even. Zelf zou ik van een bridge achteraf waarschijnlijk spijt hebben gehad. Je mag mijn post uiteraard totaal negeren, maar denk er even over na zou ik zeggen

Groetjes,
          Pepijn
          Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

Ik heb 2 jaar geleden ook de overstap gemaakt van bridge naar dlsr en nog geen seconde spijt van gehad.
            Als je een beetje rond kijkt en geduld hebt kun je wel koopjes doen, zo heb ik onlangs nog een Canon EOS 500D met EFS 17-85mm lens voor 400€ kunnen kopen. Als er al een nadeel is aan een dslr (voor mij toch) dan is het toch dat je steeds meer wilt, extra lenzen, flits, filters, enz...

Comment

Bedankt voor de reacties en het advies.

Ik versta jullie kijk maar ik ben niet volledig overtuigd, anders hadden we natuurlijk deze discussie niet

Waar ik bedenkingen bij heb is het volgende:
              - De instap dslr's zijn systeemcamera's (altijd? meestal? soms?), in hoeverre zal deze binnen enkele jaren nog voldoen, of maak je dan toch de overstap naar een spiegelreflex, terwijl je om te starten toch extra kosten gemaakt hebt?
              - Kan je de lenzen gekocht voor je systeemcamera op een spiegelreflex gebruiken?
              - Met de Fujifilm heb ik een allroundcamera, 30x optische zoom, zonder extra's te moeten bijkopen tot ik een spiegelreflex wil kopen.
              - Met wat ik minder betaal kan ik een degelijk statief + een polafilter kopen dus meer mogelijkheden.

Graag jullie opinie hierover, misschien zie ik het verkeerd maar dat is dan ook de reden dat ik deze thread gestart ben.

Comment

Ik ben onlangs met een (oude) canon 350D op pad geweest en stond toch versteld van de kwaliteit van de foto's, vond deze lang niet slecht. Het is dus niet omdat er op een nieuwere meer toeters en bellen zitten dat de oude slechte foto's maakt.

Met een bridge heb je inderdaad geen kosten aan extra lenzen, maar je kunt de kwaliteit niet vergelijken met een dslr. Ik zie dat je interesse hebt voor oude gebouwen, dan loop je met een bridge toch gauw tegen de beperkingen van een lichtgevoelige lens en ruis.

Comment

Enkele reviews gelezen over de 500D en als ik die aan een schappelijke prijs kan kopen is dat zeker een kandidaat.
                  Last edited by CIB; 9 juli 2011, 06:53.

Comment

-Er is een duidelijk verschil tussen een instap DSLR en systeem camera's.

Instap DSLR: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...5mm-is-ii.html

Systeem: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...2mm-zwart.html

Met een instap DSLR kun je een heel aantal jaar vooruit. Tenzij je natuurlijk meer wilt

-Lenzen die je koopt voor je systeemcamera kun je niet gebruiken op je DSLR.

- Het probleem met de bridge camera's is dat ze vrij traag zijn en niet stil te houden (zonder statief) op de 30x zoom. Verder zijn de lenzen niet zo lichtsterk en de sensor niet zo groot, waardoor je heel snel krijgt dat je binnen moet flitsen of hele lange sluitertijden krijgt.

Je hebt het over een fujifilm hs20exr. Als je dan een bridge wilt zou ik voor de HS10 gaan. Een stapje terug in mogelijkheden maar een stap vooruit in kwaliteit En is goedkoper natuurlijk.

Als ik zo lees waar je voor wilt gebruiken heb je niet zo heel erg veel zoom nodig. of is de zoom vereist?
                    Anders kun je misschien ook denken aan deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...s95-zwart.html

Ik zou zeggen denk goed na wat je allemaal verwacht van je camera. Ga naar de winkel en hou ze even vast. Denk nog even na en speur wat rond op het web ( reviews, etc )

Heb zelf laatst een bridge camera gekocht na 6 jaar met een kodak compact te hebben rond gelopen. Zat net als jij in de twijfel. Heb er nou eigenlijk best wel spijt van .

Er zullen altijd voor- en tegenstanders van bridge camera's zijn. Het is maar net waar je je camera voor gebruikt.

Dit is al een hele lap tekst geworden dus ik hou er ff mee op. Als je nog vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd stellen.
                    Last edited by DTjeerdsma; 8 juli 2011, 19:40. Reden: typfout
                    Nikon coolpix p500. Voorlopig met de superzoom prutsen. over een jaartje of 2 maybe overstap naar reflex

Comment

Hoi,

Eigenlijk heeft DTjeerdsma alles al uitgelegd. De instap dslrs zijn niet zoveel anders dan 'normale' dslrs met o.a. de mogelijkheid alles automatisch te laten instellen. Qua kwaliteit haalt een Nikon D5000 het natuurlijk niet bij een Nikon D3, maar het is (zeker voor mij) genoeg voor de komende jaren.

Canon 500D, waar jij het over hebt, heb ik vorig jaar ook over getwijfeld, maar deze lag weer net buiten mijn budget. Als ik zo even zoek komt die al wel weer bij de €550, ook iets buiten jou budget neem ik aan?

Groetjes Pepijn

Comment

Bedankt voor de uitleg en advies DT
                        Als ik toch voor een instap DSLR ga is het inderdaad de bedoeling om niet binnen twee jaar terug te veranderen. De 30x zoom is geen vereiste, gewoon mooi meegenomen als je de prijs van de hs20 in gedachte houd.

@Pepijn: de 500D is nieuw idd meer dan mijn budget maar omdat die al een 2-tal jaar oud is komen er waarschijnlijk wel enkele tweedehandstoestellen op de markt zodat ie net binnen budget valt.
                        Vind ik toch geen tweedehands moet ik eens diep in mn vriendin haar ogen kijken zodat ik de 500D toch nieuw kan kopen
                        Logisch dat er verschil is in kwaliteit, ik wil gewoon een goede amateurcamera voor een schappelijke prijs, het is zo al duur genoeg. Als ik sommige prijzen zie van pro lenzen (+25000€) val ik bijna uit mn stoel, het zou erg zijn als het materiaal dat wij kunnen/willen betalen even goed zou presteren.

Hoe presteert de Canon EOS 1100D + 18-55 III? Zie net dat die 429€ kost, zou wel beter zijn met een EF-S 17-85 IS maar vind die niet in kit vorm
                        Last edited by CIB; 9 juli 2011, 18:07.

Comment

Het beste is om even naar de winkel te gaan en wat advies daar te krijgen, en wat camera's vast te houden ( wat ik natuurlijk niet gedaan heb want in ben eigenwijs ).
                          En je hoeft geen 25000€ euro uit te geven om leuke foto's van huizen en landschappen te maken hoor . Het probleem met DSLr is dat je al snel meer lenzen wilt. Bij een bridge heb je dat niet nodig. Maar dan krijg je weer of je wel 30x zoom nodig hebt . Enzo breng ik je weer aan het twijfelen . Nu mijn advies na dit verhaaltje: verkijk je niet op de zoom en megapixels en laat je niet iets duurders aansmeren omdat het bijvoorbeeld 2 megapixels meer heeft. Misschien kun je ook wat minder uitgeven en dan later als je nog steeds leuk vind om te fotograferen overstappen naar DSLR?
                          Nikon coolpix p500. Voorlopig met de superzoom prutsen. over een jaartje of 2 maybe overstap naar reflex

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DTjeerdsma Bekijk bericht
                            Het beste is om even naar de winkel te gaan en wat advies daar te krijgen, en wat camera's vast te houden ( wat ik natuurlijk niet gedaan heb want in ben eigenwijs ).
                            Advies vraag ik liever hier, dat zijn tenminste eerlijke adviezen, van verkopers ben je daar nooit zeker van, eindereeksen,dure en/of slecht verkopende camera's, enzovoort proberen verkopen, maar je kan hen geen ongelijk geven, 't is hun job. En ik ben ook eigenwijs maar soms luister ik wel eens naar goede raad, heel soms

En je hoeft geen 25000€ euro uit te geven om leuke foto's van huizen en landschappen te maken hoor . Het probleem met DSLr is dat je al snel meer lenzen wilt. Bij een bridge heb je dat niet nodig. Maar dan krijg je weer of je wel 30x zoom nodig hebt .
                            Dat was ook de reden dat ik in eerste instantie voor een bridge wou gaan, met die ene lens kan je al heel wat doen, zeker als beginner waar je de mogelijkheid moet hebben om een beetje van alles te proberen. Ik mag dan al voorkeuren hebben, je weet nooit als die gaan veranderen naarmate je meer foto's neemt, met een bridge kan je verder, met een dslr "moet" je al een andere lens gaan bijkopen.

Enzo breng ik je weer aan het twijfelen .
                            Je bent bedankt... jij mag het aan mn vriendin uitleggen waarom in ineens x-aantal eurootjes meer wil uitgeven

Nu mijn advies na dit verhaaltje: verkijk je niet op de zoom en megapixels en laat je niet iets duurders aansmeren omdat het bijvoorbeeld 2 megapixels meer heeft. Misschien kun je ook wat minder uitgeven en dan later als je nog steeds leuk vind om te fotograferen overstappen naar DSLR?
                            Megapixels interesseren me "weinig", met alles wat ik al gelezen heb weet ik ondertussen dat het, kwalitatief gezien, beter is om er bij een zelfde sensorgrootte minder te hebben.
                            Minder uitgeven is misschien een optie maar mezelf kennende ga ik dan vlug opzoek gaan naar iets beters om het verschil te zien. Met een beginners dslr kom ik al een heel eind.

En dan nog een vraagje voor iedereen die er ervaring mee heeft:
                            Hoe presteert de Canon EOS 1100D + 18-55 III? Zie net dat die 429€ kost, zou wel beter zijn met een EF-S 17-85 IS ('t begint al) maar vind die niet in kit vorm en de prijs van een losse 17-85 lens+body vind ik nogal hoog in vergelijking met een 18-55 kit.
                            Die lens is ook al wat jaartjes oud, zijn die misschien makkelijk tweedehands te vinden, en nog belangrijker, is het betrouwbaar die tweedehands aan te kopen?

Comment

Na het advies en de discussies heb ik besloten om de Fujifilm superzoom links te laten liggen (of rechts zo je wil) en het budget verhoogd. Graag jullie mening over mn camera en lens keuzes, ik kies bewust niet voor een kit omdat dat, ondanks de gunstige prijs, veel beperkingen heeft.

Ik heb ondertussen al zoveel reviews gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb blijkbaar een lichte voorkeur ontwikkeld voor Nikon, vraag me niet waarom ('t zal dat mooie rode streepje zijn... wheehehehehe).

Ik neig ook naar camera's met een kantelbaar scherm (niet alle camera's in mn lijst hebben dat) omdat dat in moeilijke posities makkelijker is. Je kan dat natuurlijk ook oplossen met een spiegel als je werkt met een tripod maar dat maakt het des te moeilijker.
                              Als jullie camera's (liefst met kantelbaar scherm) en/of objectieven kennen die evengoed zijn en niet in mn korte lijstje staan laat me het gerust weten.

Camera's:
                              - Nikon D5000
                              - Nikon D3100
                              - Canon 1100D
                              - Canon 550D

Lenzen:
                              - Nikon 18-105mm VR
                              - Nikon AF-S DX 18-55 VR + AF-S DX 55-200 VR (eigenlijk te duur maar we zien wel, mss tweedehands)
                              - Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II
                              - Sigma AF 18-200mm F3.5-6.3 Deze valt af, minder lovende reviews gelezen.
                              - Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DG + ???

Don't tell me, alles is boven het vooropgestelde budget maar m'n vriendin begrijpt dat dat in de nabije toekomst voordeliger is dan nu de Fujifilm FinePix HS20EXR te kopen, en die binnen 2 jaar terug te verkopen.

Graag jullie mening ivm de camera's en objectieven. Ook voorkeurcombinaties (serieuze argumenten) zou ik graag horen.
                              Last edited by CIB; 11 juli 2011, 15:49.

Comment

Hoi,

Goh, qua camera's moet ik zeggen dat je echt vooral moet kijken wat het beste in de hand ligt. Stuk voor stuk zijn het camera's waar je (als je wilt) jaren mee vooruit kan.
                                Het klapbare scherm van mijn nikon is leuk, maar als ik nu zou moeten kiezen, zou ik kiezen voor het grotere, kwalitatief betere scherm dat niet kantelbaar is.

In sommige situaties is het weliswaar handig, maar in mijn geval lijkt dat eerder te komen door het kwalitatief mindere scherm dan door de situatie. Zo klap ik het scherm wel eens om op een statief, omdat het statief dan net wat te laag staat en het scherm lastig te zien is door de hoek en het formaat. Een ander scherm heeft echter betere kwaliteiten (over het algemeen) en is dan wel goed te zijn.
                                Bij macrofotografie (bloemetje op de grond) lijkt het leuk, maar op het moment dat ik dan instellingen wil veranderen, eindig ik vaak alsnog met mijn oog door de zoeker en buik op de grond.

Kleine kanttekening: Een wél kantelbaar scherm prefereer ik boven een niet kantelbaar scherm, zolang je er voor de rest niet veel voor inlevert. Ga niet voor de Nikon D5000 terwijl je voor dezelfde prijs een betere kan krijgen.

De Nikon 18-105mm VR is voor mij een prachtlens. Het bereik is prima, portretfoto's zijn mooi en een mooie DOF is redelijk goed haalbaar. Echte macrofotografie hoef je alleen niet echt te proberen. Verder komt de lens ook goed stevig over, zeker tegenover de 18-55mm VR (die tussen 18-55mm overigens wel beter presteert). Met de 18-105 heb ik in ieder geval meer het idee echt een camera in handen te hebben.

Over de andere lenzen ga ik me niet uitspreken. Geen van de genoemde body's heeft geloof ik een motortje, dus let daar wel op (dat er een motortje in de lens zit). Meestal wel het geval trouwens.

Wat ik misschien nog mis in je lijstje is de Nikon D90. Maar ik geloof dat die camera na nu nog een jaar nog steeds een stuk duurder is dan de rest van de opties (redelijk waardevast laat ik maar zeggen). Die camera heeft een aantal extra functies (extra display bovenop, 2 draaiwielen) die mijn D5000 niet heeft en soms best handig kunnen zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Comment

Working...
                                X