Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MTF-Chart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MTF-Chart

    Wat kan je eigenlijk uit zo'n diagram afleiden
    Er staat wel een link bij "how to read...", maar ik zou dit eens in verstaanbare taal willen horen...
    http://www.usa.canon.com/eflenses/lenses/ef_70-200_4/ef_70-200_4mtf.html
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Je krijgt twee krommen voor (meestal) 10 en 40 lijnparen per mm (lp/mm) - soms ook nog 20 lp/mm. De ene kromme geldt voor lijnen parallel aan de diagonaal van het beeldvlak; de andere kromme geldt voor lijnen haaks op diezelfde diagonaal. Van links naar rechts lees je de afstand (in mm) tot het midden van het glasoppervlak van je lens. Hoe hoger de waarde op de Y-as (verticaal), hoe beter de lens scoort.

    Bij 10 lp/mm krijg je vooral een aanduiding van het contrast van de lens; bij 40 lp/mm krijg je een aanduiding van de scherpte en detailweergave. Een toplens begint in de buurt van 1 en zakt weinig naar rechts toe. Is er toch opvallend verlies van het midden weg, dan zal je die lens een stukje moeten dichtdraaien om aanvaardbare resultaten te krijgen. Een lens die niet superveel resolutie geeft, kan toch contrastrijk zijn, dus het ene is niet afhankelijk van het andere, al gaan ze in de praktijk wel vaak samen.

    Wat je vooral uit MTF charts kan afleiden, is waar de lens optimaal presteert. Zo zie je dat je de 70-200/4 volgens jouw link niet meteen voor de prestaties op 70mm moet kopen, maar dat ze vooral op 200mm goed scoort.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Wauw, een deskundige uitleg ! Thx

      Dus de linker kant (0mm) is het centrum van de lens, uiterst rechts is dan de hoek (een halve diagonaal van kleinbeeld = 21.6mm) ?
      Als we die voor een DSLR willen evalueren, moeten we dus maar tot 13.5mm (=21.6/1.6) kijken ?
      Wat stellen de waarden voor op de Y-as ?

      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

      Comment


      • #4
        Specifiek voor Canon worden de MTF metingen uitgevoerd voor 10 lijnparen per mm en voor 30 lijnparen per mm.

        De zwarte lijnen in de grafiek geven het resultaat voor de laagste f waarde van een bepaalde lens.
        De blauwe lijnen in de grafiek geven het resultaat altijd voor f8.

        De zwarte lijnen laten dus enkel toe om twee lenzen te vergelijken met (ongeveer) hetzelfde laagste f getal.
        Zo kan je de 70-200L f4 niet echt vergelijken met de 70-200L f2,8.

        De blauwe lijnen laten toe om alle lenzen met elkaar te vergelijken op f8.

        De y-as geeft een indicatie van het gemeten contrastverschil tussen de witte en zwarte lijn van een lijnpaar waarbij 1 perfect contrast is.

        Meer informatie hierover:
        http://www.photodo.com/art/Unde5.shtml

        En nog een nuttige Canon link:
        http://www.ocf.berkeley.edu/~ashon/photo/comparo6.htm

        Jan.

        Comment


        • #5
          Thx voor de bijkomende uitleg, Jan_10D
          Heb nog een paar vraagjes : je spreekt over blauwe en zwarte lijnen, maar er zijn er telkens 4 van, waarvan telkens 2 stippellijnen.
          De zwarte lijnen zijn dus voor open diafragma, de blauwe altijd op f8. Dat is nu toch al duidelijk
          Hoe worden de lijnen onderscheiden voor 10lijnparen per mm, en voor 30 ?
          Dan nog over de waarden van de y-as. Deze zijn dan relatief, ik bedoel die geven een verschil aan tov beide lijnparen ?

          Sorry voor de lastige vragen, maar ik wil er nu toch even op doorbijten, zodat alles voor mij 100% duidelijk wordt

          Originally posted by Jan_10D
          Specifiek voor Canon worden de MTF metingen uitgevoerd voor 10 lijnparen per mm en voor 30 lijnparen per mm.

          De zwarte lijnen in de grafiek geven het resultaat voor de laagste f waarde van een bepaalde lens.
          De blauwe lijnen in de grafiek geven het resultaat altijd voor f8.

          De zwarte lijnen laten dus enkel toe om twee lenzen te vergelijken met (ongeveer) hetzelfde laagste f getal.
          Zo kan je de 70-200L f4 niet echt vergelijken met de 70-200L f2,8.

          De blauwe lijnen laten toe om alle lenzen met elkaar te vergelijken op f8.

          De y-as geeft een indicatie van het gemeten contrastverschil tussen de witte en zwarte lijn van een lijnpaar waarbij 1 perfect contrast is.

          Meer informatie hierover:
          http://www.photodo.com/art/Unde5.shtml

          En nog een nuttige Canon link:
          http://www.ocf.berkeley.edu/~ashon/photo/comparo6.htm

          Jan.


          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dama
            Heb nog een paar vraagjes : je spreekt over blauwe en zwarte lijnen, maar er zijn er telkens 4 van, waarvan telkens 2 stippellijnen.
            De zwarte lijnen zijn dus voor open diafragma, de blauwe altijd op f8. Dat is nu toch al duidelijk
            Hoe worden de lijnen onderscheiden voor 10lijnparen per mm, en voor 30 ?
            Dan nog over de waarden van de y-as. Deze zijn dan relatief, ik bedoel die geven een verschil aan tov beide lijnparen ?
            De hoogste lijnen gelden voor 10 lp/mm; de lijnen die iets lager op de grafiek liggen, zijn die voor 30lp/mm. De volle lijnen slaan op lijnparen parallel met de diagonaal; de stippellijnen slaan op lijnparen haaks op de diagonaal.

            De waarden op de Y-as zijn volgens mij gewoon coëfficiënten, waarbij 1 het ideaal is van de "perfecte lens". Het is een schaalverdeling die je een idee geeft van verhoudingen in prestaties.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Bedankt, Pieter.
              Het is weer al iets duidelijker.
              Ik zag die grafieken zo snel naar beneden duikelen, dat ik dacht : "dat kan niet goed zijn". Maar dit is dus duidelijk te relativeren...
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment

              Working...
              X