Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: pentax Q-mount, compact met verwisselbaar objectief

    Grappig deze thread nog eens op te rakelen na iets meer dan een jaar.

    Ik had het toen allicht niet gedacht, maar inmiddels ben ik de trotse (jawel!) eigenaar van een Pentax Q. Het enige wat nodig was, was het cameraatje in het echt gebruiken. Ik was direct verliefd toen ik er mee rondliep, maar was pas compleet verkocht toen ik de resultaten zag.

    Reden genoeg om wat info toe te voegen hier.

    Een heleboel van de vragen die in deze thread opdoken zijn intss beantwoord. Ik was sceptisch, maar ben nu helemaal gewonnen voor het Q-systeem. De kwaliteit van de beelden is inderdaad verrassend goed, en de camera is door z'n gevorderde interface (erg gelijkend op Pentax's DSLR's) heel aangenaam en flexibel te gebruiken. Je kan er het maximum uithalen (in tegenstelling tot eerdere Pentax compacts die ik gebruikte) dankzij de gevorderde belichtingsmodes en natuurlijk door de mogelijkheid in RAW (DNG) te fotograferen. De bouwkwaliteit is ronduit schitterend.

    Ik heb er momenteel enkel een 01 objectief (8,5mm = 47,5mm equiv) bij. Dit presteert erg goed zolang je binnen de grenzen van de diffractie blijft, en die begint zich al te manifesteren bij openingen kleiner dan f/4. Tss f/2.5 en f/2.8 is de beeldkwaliteit excellent, en ook volopen op f/1.9 is 't meer dan OK. Er zit wel wat tonvervorming op, maar camera (in geval van JPG) of Lightroom (voor DNG) hebben de nodige profielen om dit volledig te verwijderen.

    Door de relatief grote openingen die je op de Pentax Q in de regel gebruikt, ga je overigens veel minder snel naar hogere ISO's moeten overschakelen, wat ook de beeldkwaliteit die je kan halen ten goede komt. Hogere ISO is niet top (wordt minder vanaf ISO 400), maar in deze context wel voldoende voor de meeste toepassingen.

    De bokeh-filter is zoals allicht te verwachten viel een gadget dat voor mij niet echt toegevoegde waarde heeft. Soms geeft het een min of meer realistisch resultaat, maar even vaak of vaker slaat de filter de bal mis en krijg je een nogal vreemd uitziend resultaat. Ik gebruik deze dan ook niet. Andere filters en presets zijn leuk om eens mee te spelen.

    Je kan de JPG-modes overigens ook activeren als je RAW fotografeert. Ze zullen dan worden aangewend om de in de DNG embedded JPG aan te maken. Zo kan je de camera in zwart-wit zetten (bij wijze van preview), en toch achteraf in Lightroom de volle flexibiliteit van zwart-wit omzetting vanuit een RAW-beeld behouden.

    De optionele zoeker heb ik nog niet, maar ik twijfel omdat deze nogal groot en vooral duur is. Ik hoop als alternatief een Leitz Wetslar 5cm zoeker op de kop te kunnen tikken. Die zal erg mooi op de Q passen, en bovendien de ietwat snel leeglopende batterij wat sparen. Tweemaal op de info-knop drukken laat immers toe de LCD uit te schakelen terwijl de camera zelf wel actief blijft en je kan blijven fotograferen.

    De prijs was het meest heikele punt. Die zat inderdaad te hoog. Intss is ook hieraan tegemoet gekomen. In België zit hij nog steeds hoog, maar in de UK kan je de Pentax Q nu voor een pak minder vinden (ruwweg de helft van de intro-prijs, of zelfs minder (tijdelijk?) bij Amazon). Je kan argumenteren dat dit is omdat het product einde-looptijd is, maar vooralsnog blijft de Q toch wel de moeite, zeker aan de huidige UK prijs.

    Normaal komt er binnenkort een adapter die zal toelaten objectieven met K-vatting te gebruiken op de Q. Deze adapters bestaan al van derde partijen, maar de Pentax-versie zou een centrale sluiter bevatten (naar analogie met het 01 objectief) evenals een stevige statiefvatting. Dat zal het bereik van m'n Q aardig uitbreiden.

    Daarnaast is er een pinhole objectief aangekondigd, komt er een telezoom en normaal ook breedhoek en tele primes (als alternatief voor de toylenses die nu al beschikbaar zijn). Wanneer juist is niet duidelijk, maar ik hoop alvast dat Pentax/Ricoh het Q-systeem niet laat vallen.

    Bottom line: rare keuze van Pentax deze Q te maken? Niet als je 'm in handen hebt gehad. Maar je moet wel "bekeerd" worden.

    Wim
    Last edited by ishpuini; 12 juli 2012, 09:49.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment

    Working...
    X