Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100, D5100 of toch de D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

van al diegenen die hier reeds op gereageerd hebben, zouden al foto's genomen met al deze toestellen Nikon D3100, D5100 of de D90?

just wondering...
    dslr4dummies

Comment

Ik hoef geen foto met een camera te maken om te weten dat een aantal knopjes op een camera veel handiger is dan in een menu duiken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Of zijn er nog andere suggesties voor een bedrag van +-1000euro?

Heel goeie allround combinatie...

Later mss nog een 200 of 300 tele aanschaffen als je die nodig hebt ...
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
          van al diegenen die hier reeds op gereageerd hebben, zouden al foto's genomen met al deze toestellen Nikon D3100, D5100 of de D90?

just wondering...
          Heb zelf geen D90, maar heb al meer dan eens die van mn nonkel gebruikt.
          Het is daardoor dat ik met fotografie begonnen ben.

En het antwoord was al gegeven hieronder.
          ps: Llees mijn post in dit draadje nog eens, dan zie je wel dat dat ergens op gebaseerd is.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik hoef geen foto met een camera te maken om te weten dat een aantal knopjes op een camera veel handiger is dan in een menu duiken.
          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Begin met de D90 met 18-105 lens.
            Kun je al een heel eind mee weg, als je door ervaring leert in welke richting je uit wil, kan je nog lenzen bijkopen.
            PS de combinatie 18-55 / 55-200 zou ik niet nemen.
            Nikon Df

Comment

D90 + Nikkor 18-200 VR , ik geef u op een presenteerblaadje dat het u niet zal spijten.

mvg Yves.
              What you see is what you get

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                Een wat krap gekaderd portret gemaakt met DX formaat en 50 mm objectief ziet er vaak niet zo fraai uit. Neus en kin worden wat vergroot. Niet voor niets was 'vroeger' 105 mm de portretlens.

Voor portret kan je beter bv een 70 mm nemen, denk daarbij aan de Sigma 70 mm/2.8 macro, of een 85 mm. Denk daarbij aan Nikkor 85 mm/1.8 of 1.4. Of natuurlijk de Sigma 85 mm/1.4.
                Volledig mee akkoord! Ik heb zelf de Nikkor DX 35mm 1.8 en ben er SUPER tevreden van!

Wat betreft de keuze tussen D90 en D5100... Niet twijfelen, neem de D90. Als je echt met je toestel zal beginnen werken, dan zal je gek worden van bij de 5100 telkens in het menu te moeten gaan om aanpassingen te maken wat witbalans of iso betreft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JellyFish Bekijk bericht
                  Volledig mee akkoord! Ik heb zelf de Nikkor DX 35mm 1.8 en ben er SUPER tevreden van!

Wat betreft de keuze tussen D90 en D5100... Niet twijfelen, neem de D90. Als je echt met je toestel zal beginnen werken, dan zal je gek worden van bij de 5100 telkens in het menu te moeten gaan om aanpassingen te maken wat witbalans of iso betreft.
                  RAW fotograferen = WB in Lightroom aanpassen.
                  Voor ISO kan je de Fn-knop programeren,
                  maar je soort scherpstelling, lichtmeting en dergelijke aanpassen, daarvoor is de D90 beter geschikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                    RAW fotograferen = WB in Lightroom aanpassen.
                    Voor ISO kan je de Fn-knop programeren,
                    maar je soort scherpstelling, lichtmeting en dergelijke aanpassen, daarvoor is de D90 beter geschikt.
                    Ik heb liever dat dat meteen allemaal goed staat, dan heb ik achteraf niet teveel werk meer!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JellyFish Bekijk bericht
                      Ik heb liever dat dat meteen allemaal goed staat, dan heb ik achteraf niet teveel werk meer!
                      Dan werk ik direct in JPEG, want RAW is nooit direct af.

Comment

iedereen heeft het maar over de knopkes... maar met welk toestel maak je betere foto's??
                        dslr4dummies

Comment

iedereen heeft het maar over de knopkes... maar met welk toestel maak je betere foto's??
                          Met datgene waarmee je kan werken
                          (en dan heb ik liever een paar knopjes op de camera en niet enkele functies in het menu)

Comment

Wel met elk toestel maak je dezelfde foto's...elk toestel heeft zijn voordelen en nadelen en het manneke dat het knopje indrukt is nog het meeste verantwoordelijk voor de betere foto...al heeft de lens er ook wel een beetje mee te maken.

Grtz

Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Met ieder toestel kun je prachtige foto's maken ook met een compact... alleen is het zo dat sommige combinaties (toestel lens) het beter zullen doen dan andere combinaties bij bepaalde omstandigheden. Er zal al een groot verschil zijn tussen je compact en de D3100 en dit toestel zal zeker in het begin meer dan voldoen, na een tijdje zou je kunnen aanlopen tegen de beperkingen van het toestel maar tegen dan zijn we weer X tijd verder en zul je zelf ook beter kunnen aangeven wat de grootste tekortkomingen van je toestel zijn. Eénmaal de foto op papier staat of zelfs hier getoond wordt zal het voor de meesten (zoniet iedereen) onmogelijk zijn om te zeggen of die foto gemaakt is met toestel x of toestel y.

Comment

Wat ik zou doen ...
                                Iets raars.

Ik zou nog wat wachten, wat sparen, verkoop rommel op internet, vraag wat om je geliefden, ... en ga voor de d7000. Kijk en lees rond. Dit toestel is nu het allerbeste dat er is in de nog een beetje betaalbaar klasse. Zelfs Canonfreaks kijken sip toe naar dit toestel. De beste foto's bij hogo Iso, 100% viewer, 2 kaartsleuven, magnesium, 39 scherpstelpunten, zeer snel voo achtereen-foto's, ...

Kortom : dit is het toestel. Desnoods koop je de bodylleen met een tweedehands lens (of met de basic kitlens). Na je oefenperiode is er misschien weer wat cent voor een goede lens.

Maar nog eens ... beter de uitkoop wat uitstellen en echt voor je goesting of voor het beste gaan.
                                ps :dit toestel heeft de hoogtste score op dpreview.com ?
                                Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Working...
                                X