Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Ik wil vooral een gevoelige verbetering qua low-light-performance / ruis...
De D7000 zou dan ook een mogelijke keuze kunnen zijn, maar ook qua scherptediepte wil ik een verbetering, en dan is FF wel degelijk beter naar ik meen.
Voor welke doeleinden zie jij DX als een betere keuze?
Ik wil vooral een gevoelige verbetering qua low-light-performance / ruis...
De D7000 zou dan ook een mogelijke keuze kunnen zijn, maar ook qua scherptediepte wil ik een verbetering, en dan is FF wel degelijk beter naar ik meen.
D300s en D7000 zijn op zich ook al heel goed in signaal/ruis verhouding en een significante verbetering tegenover de D50.
Bij scherptediepte zijn er belangrijkere factors dan het formaat van de sensor tenzij je macro doet.
Voor welke doeleinden zie jij DX als een betere keuze?
Olivier
Macro en telewerk om maar twee te noemen
Sensor wordt ook minder snel vuil (grote sensors zijn stofmagneten).
De meeste FF fotografen die ik ken hebben een DX body bijgekocht
Ik weet wel dat sommigen hier op het forum FF verheerlijken alsof er niets beter bestaat, maar dit is niet altijd waar.Ik stelde de vraag maar omdat ik iedereen probeer het beste gereedschap aan te raden voor het soort werk dat hij doet.
Een meubelmaker heeft geen nood aan een moker en een straatwerker kan je geen plezier doen met een timmerhamer
Betere lenzen gaan een significant grotere invloed hebben op de kwaliteit van je foto's dan het verschil in sensor tussen een D7000 en een D700.
Bedankt voor de info! Macro- en telewerk zijn echter net niet mijn voornaamste bezigheden...
Voorts moet ik mijn eerste post enigszins nuanceren, want ik wil de D50 vervangen, maar ik doe hem niet weg - krijg ik toch haast niks meer voor. Ik zal dus naast een FF ook nog steeds een DX behouden.
goed plan om de D50 te houden als backup (dacht ik ook) tot je de D700 in gebruik hebt...dan ga je die D50 als zeer traag beschouwen en verlaat die nog amper je rugzak ;-) nt twijfelen aan de combo D700 met de 50 1.8, zalig om mee te werken
Last edited by DimiDub; 3 juni 2011, 21:30.
Reden: aanpassing
Ik bedoel dat sommige CCs al ruis vertonen vanaf iso 400.
D50 naar D7000 of D300s blijft een relatief kleine stap; je zit met alle beperkingen van een kleine sensor en een trage lens 28-200. Laat je niet misleiden door alle gadgets die men in een camera steekt, de belangrijkste feature blijft de grootte van de sensor.
Voor een significant verschil in SD en ruis zet je ofwel de stap naar D700, ofwel schaf je lichtsterke lenzen aan zoals 17-55/2.8 en een goede portretlens, bv. 85/1.8. Een tussenstap naar D7000 of D300s is weggesmeten geld.
Ik heb 2 jaar geleden ook een D700 gekocht.
Als FF lens heb ik toen een tijdje gewerkt met de 24-120 (oudste versie). Deze versie van lens is ongeveer de kwaliteit van uw 28-200.
De resultaten met die lens (in combinatie met de D700) waren zeer goed.
Ondertussen heb ik wel wat ander glas.
Sensor wordt ook minder snel vuil (grote sensors zijn stofmagneten).
De meeste FF fotografen die ik ken hebben een DX body bijgekocht
euhmmmmmmmm, ik had met mijn D2X meer last van stof dan met de D700, de D700 heeft sensorreiniging en er bestaan middelen genoeg om je sensor te reinigen indien nodig, gn FF kopen omdat de sensor te makkelijk stof vangt... komaam è zeg !!!!
Ik heb nu een FF en de D2X als backup, zou de FF niet meer kunnen missen, de DX blijft ongebruikt nu !
D50 naar D7000 of D300s blijft een relatief kleine stap;
Voor een significant verschil in SD en ruis zet je ofwel de stap naar D700, ofwel schaf je lichtsterke lenzen aan zoals 17-55/2.8 en een goede portretlens, bv. 85/1.8. Een tussenstap naar D7000 of D300s is weggesmeten geld.
Je doet je voor als een ervaring deskundige... ben je dat ook? Heb je een D50 en een D300s, D7000, D700?
ik wel... ik ben van D200 en D50 naar D300 en D700 overgestapt...
de overstap is heel significant van D200 naar D300... en dan spreken we nog niet over D300s en D7000 die nog een stap(stop) verder gaan...
naar functies toe was de D300 heel erg gelijk als de D200, maar qua ruis was het voor mij absoluut een grote verbetering.
Voor een significant verschil in SD en ruis zet je ofwel de stap naar D700
Een tussenstap naar D7000 of D300s is weggesmeten geld.
De ruis prestaties op hogere iso's is bij de d7000 zeer goed! Je moet niet gaan uit kraaien dat er zo goed als geen verschil in ruis prestatie zal zijn tussen een D50 en D7000. Dus een 'tussenstap' naar een d7000 of d300s is zeker geen weg gesmeten geld.
Want dan heb je de mogelijkheid om het uitgespaarde geld te investeren in beter glas. (wat in mijn ogen belangrijker is dan de body)
Natuurlijk is het wel waar, en dit zal altijd zo zijn, dat FF minder ruis zal hebben op hoge iso.
Ik dacht eerst ook mijn d90 te houden voor macro en telewerk, maar uiteindelijk is hij niet meer uit de kast geweest vanaf ik m'n d700 had...
Ik zeg niet dat dit voor iedereen het geval is, maar ik heb altijd een enorm "ander" gevoel gehad bij foto's genomen met een fx sensor. Ik werk wel zeer graag met beperkte scherpte-diepte, en dat heeft er zeker iets mee te maken...
Persoonlijk vind ik de d7000 te klein om handig te zijn, en vind ik de prijs te hoog voor een dx toestel. Anderzijds is door de stijging van de prijs het verschil iets groter geworden...
Wachten op een opvolger vind ik ook ridicuul, aangezien hier nog niks concreet over is gezegd door Nikon zelf. Indien de 12mp iemand tegenhoudt, kan die persoon m.i. nog beter de overstap maken nr canon, of diep in de zakken tasten voor een d3!
Het verschil zit hem er meer in dat je makkelijk nog hoger kan op een FF. Maar zelfs met een D200 kon je gewoon op 2500 iso werken, als je maar wist waar je mee bezig was.
Comment