Welke lens raden jullie me aan om insekten, vlinder enz beeldvullend te hebben op een afstand van 0.5 m.
Ik kan ook gebruik maken van een 1.4 converter.
Ik kan enkel over de 105mm spreken (ik heb die sigma)...
De kortste instelafstand is 31.3 cm, en dan heb je vergroting 1:1.
Dwz dat je een voorwerp beeldvullend op de sensor op ware grootte kunt vastleggen.
Een sensor is iets van een 22x15 mm, dus vanop die afstand kan je een voorwerp van 22x15mm beeldvullend fotograferen.
Vanop een halve meter heb je vergroting 1:3.
Dus op uw sensor kan je beeldvullend een voorwerp van 66x45mm fotograferen. Dit zijn ongeveer de gemiddelde afmetingen van een vlinder.
Ik heb zelf de lens van rond Kerstmis, en heb nog niet zoveel macro's in de natuur kunnen nemen, laat staan vlinders.
Over de 180mm kan ik niet veel zeggen, maar voor dezelfde vergroting denk ik dat je verder af moet staan, wat ook betekent dat je flits op den duur ontoereikend wordt (bij f16-22), in het geval je die nodig hebt.
Let ook op met die TC's ! Op de Sigma 105 past noch de Canon 1.4, noch de Sigma EX 1.4, omwille van de vooruitstekende lenselementen.
Het schijnt dat de Kenko universeler is, want geen vooruitstekende elementen, maar dit zou moeten gecheckt worden.
Originally posted by Dama
Ik kan enkel over de 105mm spreken (ik heb die sigma)...
De kortste instelafstand is 31.3 cm, en dan heb je vergroting 1:1.
opmerking : 31,3 centimeter vanaf de sensor, niet vanaf het uiteinde van de lens dus het is niet ver als het lijkt
Originally posted by Dama
Een sensor is iets van een 22x15 mm, dus vanop die afstand kan je een voorwerp van 22x15mm beeldvullend fotograferen.
vraagje : beeldvullend, 1 op 1 ... of ...speelt hier ook de cropfactor parten en wordt er een vergroting gedaan ?
voor de rest, geen slechte lens alleen vind ik het raar dat je buiten de knop autofocus/manueel ook nog eens de scherpstellingsring naar voor of naar achter moet schuiven ..blijf dat gek vinden
en oh ja, luidruchtige lens bij automatisch schermstellen
Die opmerking is terecht De positie van de sensor staat op de body aangeduid als een cirkel met een streepje door.
Staar jullie wel niet blind op die korste instelafstand en vergroting 1:1 ; in de praktijk zal je weinig van zó dicht fotograferen. Vooral natuurfoto's bedoel ik dan.
1:1 is al iets hoor !
Originally posted by PhilippeVDP
...
opmerking : 31,3 centimeter vanaf de sensor, niet vanaf het uiteinde van de lens dus het is niet ver als het lijkt
...
Als ik het goed voor heb speelt de cropfactor hier geen rol.
1:1 op een DSLR betekent object van 22.5x15mm formaatvullend fotograferen, bij een full-frame is dit dat dan maar 24x36mm dat je formaatvullend kan krijgen.
Originally posted by PhilippeVDP
...
vraagje : beeldvullend, 1 op 1 ... of ...speelt hier ook de cropfactor parten en wordt er een vergroting gedaan ?
...
Originally posted by steward
Welke lens raden jullie me aan om insekten, vlinder enz beeldvullend te hebben op een afstand van 0.5 m.
Ik kan ook gebruik maken van een 1.4 converter.
Hoi,
Ik bezit een Sigma EX 2.8 Macro en bevalt me zeer goed.
Een paar foto's kun je vinden op www.motordigitaal.nl bij galery 2.
Mijn conclusie is dat er in de praktijk niet veel verschil in werkingsafstand is tss de 90,105mm en de 180 mm.
Dus ik ga voor de sigma 105 of de tamron 90
De werkingsafstand voor gelijke vergroting kan ik nog aanpassen met een extender.
Interessante link ! Thx
Volgens die foto's komt de sigma 105 er niet te best uit...
Ik heb hem niet met andere lenzen vergeleken, maar die van mij is toch best scherp !
Originally posted by steward
Prima link gevonden die de macrolenzen naast elkaar zet
http://iapf.physik.tu-berlin.de/jbohs/HKO/TUBerlin/dforum/macro/Macro100E.html
Comment