Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EOS 500D

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Sensor cleaning: enkel wanneer nodig. Ik heb toch de indruk dat de ingebouwde sensor cleaning van de nieuwe camera's zijn vruchten (nou ja, z'n stofdeeltjes ) afwerpt, want ik had de indruk dat mijn 350D sneller aan een onderhoudsbeurt toe was.

Sensor cleaning doe je normaliter zelf. Als je hier op het forum zoekt, zul je zeker een aantal topics over het onderwerp aantreffen.
    Wat ik doe:
    - eerst neem ik nog een foto, met een zeer klein diafragma (zeer hoge f/waarde, bv f/22) van de blauwe of grijze lucht. Als je niet kunt scherpstellen, de lens even op MF zetten. Het gaat hier niet om scherpte
    - die foto bekijk ik op de computer, om te zien of er überhaupt onderhoud nodig is, waar de vlekjes zitten, hoe erg het is, enz.
    - ik begin het poetsen sowieso met het spiegelhuis uit te blazen, alvorens ik de spiegel omhoogzet en de sensor dus aan de lucht blootstel. Dat doe ik met zo'n Hama blaaspeertje.
    - ik gebruik ook dat blaaspeertje om, nadat de spiegel omhoog is gezet (Sensor cleaning>reinig handmatig heet dat bij mijn 7D), om over de sensor te blazen. Vaak is dat genoeg. Ik schakel nadien de camera uit (volgens de handleiding) waarbij de spiegel neerklapt. Ik draai dan opnieuw een objectief op de camera, maak een nieuwe foto, die ik opnieuw bekijk. Soms is dat voldoende.
    - als dat niet voldoende is, herhaal ik die procedure, maar zal ik nu ook gebruikmaken van mijn Artic Butterfly (een statisch geladen borsteltje), waarmee ik -na opladen- heel zachtjes en voorzichtig over de sensor strijk. Afsluiten, foto maken en bekijken. Eventueel procedure herhalen.
    Normaal is dat genoeg. Ik heb enkel één keer voorgehad dat ik vet, wellicht uit het spiegelhuis, op de sensor kreeg. De sensorvlekken waren na poetsen veel erger dan voordien. In dat geval ben ik terug naar de fotoboer gestapt, die voor mij een natte poetsbeurt heeft uitgevoerd. Ik beschik zelf niet over de nodige spullen voor een natte poetsbeurt.
    Ook Canon poetst met de natte techniek. Af en toe organiseert bv. Konijn een poetsdag voor een bepaald cameramerk. Zo heb ik eens mijn (vroegere) 50D laten reinigen. Het is lang wachten (ticketje nemen, en ondertussen jezelf bedwingen om niet vanalles te kopen!), maar het hele poetsgebeuren neemt slechts 5-10 minuten in beslag.

Tenslotte zijn er hier die zweren bij de Scotch tape manier van poetsen, o.a. Spanjaart. Zal eens even naar een link zoeken:

Hopelijk helpt deze info.
    Ok bedankt voor alle uitleg en opzoekwerk!

Grtz

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    Ik heb 1x mijn sensor zelf gereinigd en ik kon een nieuwe 500D kopen ! Dat doe ik dus nooit meer ! Ofwel ga ik naar Konijnenberg, of wel laat ik het gratis doen bij de BD-dag in San Marco.
    Dat is niet zo aangenaam, denk dat ik hem dan ook gewoon best zal laten reinigen..
    Het aftellen is zwaar! Volgende week om de 550D!!

Grtz!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cruizerke_ Bekijk bericht

Ok dan zal ik hoogst waarschijnlijk ook mijn 550D daar gaan halen, zijn zij duur voor UV-filters, Memory Cards, en eventueel een draagtas (wel zo een kleine driehoekige)??

Grtz!
      Geen idee, nog geen UV-filters gekocht daar. Altijd via Konijnenberg of Foto Rubens gekocht.

Bedoel je een draagtas om enkel de body in te steken? Want ik heb er zo eentje te koop. Als nieuw en slechts 1 keer gebruikt. Laat maar weten, moest je interesse hebben?
      UPDATE: ik heb je een PM gestuurd
      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Canon 550D - 50mm f1.8 - 18-135mm IS - 55-250mm IS - 430EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeecee007 Bekijk bericht
        Geen idee, nog geen UV-filters gekocht daar. Altijd via Konijnenberg of Foto Rubens gekocht.

Bedoel je een draagtas om enkel de body in te steken? Want ik heb er zo eentje te koop. Als nieuw en slechts 1 keer gebruikt. Laat maar weten, moest je interesse hebben?
        UPDATE: ik heb je een PM gestuurd
        Nee is zo een draagtas waar body met lens in past (wel geen zoomlens)
        Dacht deze al is te hebben gezien van Nikon.

Grtz

Comment

500 d en 18-55 IS en 55-250 IS is een heel goede beginner set en heb je meer geld neem dan dezelfde lenzen met de 550 d. Gewoon doen je gaat er geen spijt van krijgen.

55-250 IS is prijs/kwaliteit een zeer goede lens!
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            500 d en 18-55 IS en 55-250 IS is een heel goede beginner set en heb je meer geld neem dan dezelfde lenzen met de 550 d. Gewoon doen je gaat er geen spijt van krijgen.

55-250 IS is prijs/kwaliteit een zeer goede lens!
            Ja, behalve in t donker. Een concert ermee fotograferen kan je wel vergeten.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              Ja, behalve in t donker. Een concert ermee fotograferen kan je wel vergeten.

Maar dat moet niet want ts wil foto's nemen van planten, landschap, dieren, oude gebouwen, mensen,...
              Voldoet ruim als beginnerslens denk ik.
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Grtz
                Ok, ik had iets totaal anders voor Goede speurtocht nog naar al je gewenste materiaal...
                ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Canon 550D - 50mm f1.8 - 18-135mm IS - 55-250mm IS - 430EX II

Comment

Grtz
                  Denk je aan een z.g. "snuittas", zoals
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Deze voormiddag dan toch de EOS 550D gaan halen!
                    Al een paar clicks mee gedaan en moet zeggen wat een toestel
                    Nu nog opzoek gaan naar de juiste instellingen voor de gewenste foto's.
                    Heb er trouwens een tas van Canon zelf, doekje en 8GB geheugenkaart bijgekregen voor €30..
                    Dus nu volop proberen en dan na verloop van tijd op zoek gaan naar een andere lens!

Grtz!!

Comment

Spijtig dat ik dit topic niet eerder heb gezien, anders had ik Tecqmenne in Dendermonde aangeraden. Hij heeft niet altijd alles in huis (logisch ook, niet zo'n grote winkel als Studio 73/Foto Rubens of Art & Craft), maar je kan er uitgebreid uitleg krijgen en op bestelling is alles er binnen erg korte termijn te verkrijgen (da's mijn ervaring toch) . Veel plezier met je 550D ...

P.S.: overweeg misschien om zo'n Canontas in te wisselen voor een net ietsje anoniemer merk (Kata, Lowepro, Naneu Pro, Vanguard, Crumpler, enz) van tassen.
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Heb nog een vraagje, ik wil men lens (18-55IS) graag wat beschermen.
                        Doe ik dit het best met een UV filter of zijn hier betere dingen voor??

Grtz!!

Comment

Er zijn tegenstanders van de uv-filter (voornamelijk omdat het de beeldkwaliteit zou aantasten of minder licht doorlaat), maar je kan best altijd een zonnekap gebruiken als bescherming tegen invallend licht of en vooral stoten, uitstekende dingen etc.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cruizerke_
                            Ik heb voorlopig een 18-55IS lens op men canon, dus ik weet niet wat het beste hiervoor is?
                            want een zonnekap is wel goed als je ergens tegen stoot, maar er moest maar is een kras op men lens komen hoe dan ook..
                            Dus misschien beter een UV filter? en wat is een goede UV Filter?
                            Om verder te gaan in dit topic (want ik ben nu eenmaal geen persoonlijke adviesdienst die per PM werkt )...in plaats van per PM:

1) Het is maar een 18-55 IS hé. Goed lensje, maar als er iets mee is kan bij wijze van spreken even goed een nieuwe gaan kopen. Moest het nu een duurdere lens zijn...
                            2) Een kras op je front element hoeft niet noodzakelijk je foto's te beïnvloeden. Het is best mogelijk dat je er niets van ziet. Alleen als je een lens gaat verkopen later is het beter om een lens te hebben zonder krasjes of wat dan ook op het front element.
                            3) Er zijn massa's UV-filters, de ene al beter dan de andere (geen idee welke 'goed' zijn). En op een 18-55 zou ik er geen gebruiken.
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                              Om verder te gaan in dit topic (want ik ben nu eenmaal geen persoonlijke adviesdienst die per PM werkt )...in plaats van per PM:

1) Het is maar een 18-55 IS hé. Goed lensje, maar als er iets mee is kan bij wijze van spreken even goed een nieuwe gaan kopen. Moest het nu een duurdere lens zijn...
                              2) Een kras op je front element hoeft niet noodzakelijk je foto's te beïnvloeden. Het is best mogelijk dat je er niets van ziet. Alleen als je een lens gaat verkopen later is het beter om een lens te hebben zonder krasjes of wat dan ook op het front element.
                              3) Er zijn massa's UV-filters, de ene al beter dan de andere (geen idee welke 'goed' zijn). En op een 18-55 zou ik er geen gebruiken.
                              Hmmm ja daar zit mss wel wat in..
                              Dan laat ik het voorlopig zo!
                              Bedankt voor de info.

Grtz

Comment

Ik was daarnet wat aan het rondkijken en kwam toevallig de Canon EF-S 18-135mm F:3.5-5.6 IS tegen voor €419 ik kijk nog wat verder en kom deze lens terug tegen maar daarbij staat nog: witte doos en deze kost €299..
                                Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is?

Grtz!

Comment

Working...
                                X