Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe Sigma sd1 46 megapixel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe Sigma sd1 46 megapixel

sensor ontwikkelt in Belgie, Haasrode ?

zijn toestellen bedoelt voor pro studio en landschap fotografie, voor gebruikers waar beeldkwaliteit primeert boven hoog ISO gedrag, omdat laatste toch triviaal is voor hun toepassingen.

herinner me dat detail bij lage iso van SD14 beter was dan van canon 5d (lage ISO)

Comment

Die sensor is idd niet te vergelijken met een Bayer sensor (en ik had in een eerdere post ook al geschreven dat ik in de tijd heb getwijfeld om een SD10 te kopen), maar als je voor +- dezelfde prijs als deze Sigma ook een Pentax 645D kunt kopen denk ik toch dat er weinigen zullen twijfelen, 40Mp op een 44 x 33 mm Kodak CCD en waterdichte pro body..

Op Fredmiranda werd al geopperd dat Sigma met deze prijs eigenlijk expres een vlucht uit de DSLR wereld heeft genomen.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Ik zie het toch ook niet goed komen met deze camera .Ten eerste, puur resolutiegewijs: de camera gaat nooit meer details kunnen weergeven dan met een 15MP camera mogelijk is , dat zal de resolutietest op d.preview te zijner tijd nog wel uitwijzen .
        Dat is de denkfout, het is helemaal geen 15MP sensor zoals alle andere sensors. Er zit bijvoorbeeld geen AA-filter op, wat een grote impact heeft op resolutie. Uiteindelijke resolutie zal verhoudingsgewijs, net als bij de vorige Foveon sensors, ergens vallen tussen 15MP en 46MP in, hoogstwaarschijnlijk rond 35MP. De prijs zal ook pak onder adviesprijs liggen, zoals altijd.

Het is geen Nikon D4x, maar wel voorlopig de DSLR met de hoogste resolutie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
          Uiteindelijke resolutie zal verhoudingsgewijs, net als bij de vorige Foveon sensors, ergens vallen tussen 15MP en 46MP in, hoogstwaarschijnlijk rond 35MP.
          Exif van één van bovenstaande foto's zegt 3136 X 4704 = 14.751.744 pixels.
          Hoe kan dat nu wisselend zijn ergens tussen 15 en 46 Mp.

Comment

De Exif moet niet gezien worden als de laatste heilige absolute waarheid......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
              Ik probeerde anders een week terug een SA lens op een Ricoh KR-5 te schroeven, maar dat lukte niet.
              Het lijkt er op dat de lip die aan de binnenkant van het toestel moet "klemmen" te dik is.
              Die lip hoort dan ook niet bij de bajonet....., wel bij de mount, voellu het verschil?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                De Exif moet niet gezien worden als de laatste heilige absolute waarheid......
                Verklaar je nader, als je de foto opent in Photoshop staat er als afbeeldingsgrootte 3136 X 4704, daar moet je toch mee doen, of niet soms ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Verklaar je nader, als je de foto opent in Photoshop staat er als afbeeldingsgrootte 3136 X 4704, daar moet je toch mee doen, of niet soms ?
                  Daar moet je het inderdaad mee doen maar de grote discussie tussen aanhangers van de Foveon X3 aan de ene kant en de aanhangers van de sensors die werken volgens het Bayer principe aan de andere kant, is of je de effectieve pixels van de foto's als de laatste waarheid moet nemen. Volgens de aanhangers van de Foveon X3 is, doordat er geen interactie nodig tussen tussenliggende meetpunten om een kleur van een fotopixel te bepalen, er minder "kleurzweem/gekartelde rand" die optreed aan overgangen tussen kleuren, hierdoor zou het mogelijk zijn om een even scherpe foto af te drukken (gemaakt met een Foveon X3) als deze gemaakt met een "Bayer" sensor die dubbel zoveel pixels heeft (maar niet zoveel als Sigma beweert). Maar deze discussie is in het verleden al dikwijls gevoerd zonder echt een winnaar op te leveren ieder is zeker van zijn eigen gelijk.

Comment

Exif van één van bovenstaande foto's zegt 3136 X 4704 = 14.751.744 pixels.
                    Hoe kan dat nu wisselend zijn ergens tussen 15 en 46 Mp.
                    Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen? Als de Foveon X3 sensor nu scherp en efficiënt is dat hij vergelijkbaar detail geeft als een 25-30MP sensor - waar die 25-30MP sensor dus een conventionele sensor is en dus minder "detail per pixels" biedt. En bovendien nog een AA filter heeft liggen die het beeld nog eens soft maakt. Waar de sensor in de Sigma dus geen "last" van heeft.

En ik zeg nergens "wisselend". Ik insinueer dat de vergelijkbare -waarneembare- resolutie hoger zal liggen dan normale sensors van 15MP. Was bij de vorige modellen van Sigma ook zo. Ze hadden minder MP op papier, maar moesten niet onderdoen voor de concurrentie met bijna het dubbel aan MP - qua detail.

Je stelt mij intellectueel teleur als je denkt dat pixelaantallen en megapixels àlles zijn.

Vergelijk het met een scherpe lens en een zeer softe lens voor dezelfde sensor. Kan je toch ook moeilijk beweren dat beide evenveel detail geven omdat de EXIF dezelfde pixels geeft?

Comment

bij gewone sensor wordt groot deel vd info berekend door interpolatie, bij foveon is dit niet het geval. dus als je een 15mp foveon upsized naar bvb 25mp gaat het resultaat waarschijnlijk nog nauwkeuriger zijn dan met gewone sensor. Zou wel kunnen dat grote afdrukken met sd1 beter zijn dan met momenteel beschikbare klassieke sensors.

Het is wel zo dat naarmate het aantal mp toeneemt beeldkwaliteit toeneemt en interpolatie fouten verkleinen en alsdusdanig een AA-filter overbodig wordt, verwacht niet dat in de nieuwe op komst zijnde FF toestellen nog een AA-filter zullen gebruikt worden.

Comment

De resolutie van de SD1 is natuurlijk gewoon 15.36MP.

De vraag is hier ook niet zozeer hoe het kan kan dat er voor de SD1 iets geclaimd wordt tussen de 15 en 46MP, maar hoe het kan dat de conventionele Bayer-camera fabrikanten hun 15MP kleurencamera's ongestraft 15MP mogen noemen. Voor een 15MP RGB kleurenbestand heb je namelijk 45M datapunten nodig, voor ieder kleur R, G, en B, één per pixel. Hiervan worden er in het geval van Bayer, per foto maar 15M gemeten, en de overige 30M (!) worden vervolgens afgeleid door middel van demosaicing. Deze interpolatie, hoe duizelingwekkend geavanceerd ook, kan niet anders dan een bepaalde mate van onscherpte opleveren. De doorgewinterde pixelpeeper weet dan ook dat een foto op 100% nooit helemaal pixelscherp is, welke lens er ook is gebruikt. De aanwezigheid van het anti-aliasfilter speelt hier overigens ook een rol. Maar zelfs als die er niet zou zijn, haal je met een Bayersensor niet de definitie die je je mag voorstellen bij een kleurenopname van 15MP.

Nu heeft Sigma met Foveon een sensor in handen die wél alle datapunten meet voor een kleurenopname van een x-aantal MP, waarbij x voor de SD1 dus grofweg 15 is. Op deze sensor hoeft blijkbaar ook nog eens geen anti-alias filter, wat mij doet vermoeden dat Sigma heeft vastgesteld dat bij deze sensor de lensresolutie de beperkende factor is voor de scherpte in de foto, maar op dit laatste punt word ik graag gecorrigeerd. In ieder geval, wat er ook op die sensor wordt geprojecteerd, het wordt geregistreerd met pixelprecieze definitie.

Het punt is nu dat iedereen zo gewend is aan de definitiebeperkingen van de Bayertechniek, dat een sensor die werkelijk doet wat een Bayersensor pretendeert te doen, problemen heeft om uit te drukken waar hij helemaal toe in staat is. Sigma is simpelweg uit marketingoverwegingen gedwongen om zoiets te construeren als een Bayer-equivalent, oftewel, tot hoeveel MP y kan ik de output van een Foveon sensor opblazen om een foto te krijgen die qua definitie overeen komt met een Bayer foto van yMP. Dit is ontzettend moeilijk vast te stellen, omdat voor een eenduidig, objectief getal het demosaicing proces eigenlijk te complex is. Je krijgt al snel dingen als 'diagonaal is het een factor a, en in de overige richtingen is het b, en het verschilt ook per kanaal dus ja, zeg het maar'. Puur op het oog is het eigenlijk ook niet te doen, omdat je dan het gevaar loopt in subjectieve discussies te belanden. Ik weet zeker dat het niet Sigma's keuze is om iedere keer weer die megapixeldiscussie te moeten voeren, of expliciet te moeten zeggen 15MP...x3! Zij zouden dolgraag hun resolutie gewoon opgeven zoals die is: het aantal full-colour beeldpunten waar de sensoroutput uit bestaat, 15MP en een beetje.
                        Mijn Project 365

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                          (...)
                          Herhaal anders eens wat al gezegd is.

Comment

Misschien nog iemand die Caleido het verschil tussen Bayer en Foveon goed kan uitleggen? Volgens mij kan hij er geen genoeg van krijgen. Het heeft iets met interpolatie en een AA-filter te maken.

Zonder gein, post #41 is inderdaad wat mosterd na de maaltijd. Maar dat zag ik pas nadat ik hem had geplaatst. Door omstandigheden moest ik hem gisteren in etappes schrijven, en was ik vergeten te checken wat er inmiddels al gepost was. Toen hij er eenmaal stond, dacht ik misschien heeft iemand er toch wat aan. Maar ik zie dat hij zo los inderdaad wat vreemd overkomt.
                            Mijn Project 365

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen? Als de Foveon X3 sensor nu scherp en efficiënt is dat hij vergelijkbaar detail geeft als een 25-30MP sensor - waar die 25-30MP sensor dus een conventionele sensor is en dus minder "detail per pixels" biedt. En bovendien nog een AA filter heeft liggen die het beeld nog eens soft maakt. Waar de sensor in de Sigma dus geen "last" van heeft.

En ik zeg nergens "wisselend". Ik insinueer dat de vergelijkbare -waarneembare- resolutie hoger zal liggen dan normale sensors van 15MP. Was bij de vorige modellen van Sigma ook zo. Ze hadden minder MP op papier, maar moesten niet onderdoen voor de concurrentie met bijna het dubbel aan MP - qua detail.

Je stelt mij intellectueel teleur als je denkt dat pixelaantallen en megapixels àlles zijn.

Vergelijk het met een scherpe lens en een zeer softe lens voor dezelfde sensor. Kan je toch ook moeilijk beweren dat beide evenveel detail geven omdat de EXIF dezelfde pixels geeft?
                              Ik begrijp het, maar zou toch wel eens het verschil willen zien op een vergroting van pakweg 100 X 150 cm, niet dat ik daarom interesse heb in die Sigma, verrevan.

Ik zal de eerste zijn om dat tegen te spreken denk ik, daarvoor hou ik teveel van mijn 12 Mp FullFrame.

En van mijn IQ van 127 wordt er reeds mijn ganse leven veel te veel verwacht, het brengt veel te veel verstrooiing teweeg.
                              Last edited by Guest42; 24 mei 2011, 08:49.

Comment

....en van mijn iq van 127 wordt er reeds mijn ganse leven veel te veel verwacht, het brengt veel te veel verstrooiing teweeg.
                                verstrooing

Comment

Working...
                                X