Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Niks hypocriet aan. De CoC moet kleiner zijn dan bij klassieke cropcamera's (anders heb je geen baat bij een resolutie van 46Mp ), . Dit betekent dat het bestaande lenzengamma als onscherp beschouwd zal worden.
Nerid
COC is toch enkel afhankelijk van het sensorformaat
9700 lijkt toch wel wat overdreven voor deze (op papier prachtige) camera....
Sigma kennende zullen we toch nog een tijdje moeten wachten tot deze camera echt in de winkel ligt (of kan liggen want ik denk niet dat er velen zullen deze camera inkopen aan deze prijs) en zullen we dan pas echt weten wat ze voor deze camera durven vragen.
Op sigmaphoto (de US site van sigma dus) staan de eerste pzijzen van de SD1 kits. Zelfs als deze prijzen maar ongeveer blijken te kloppen spreken we toch over een aanbevolen prijs (geen straatprijs dus) van meer dan 6000 $ voor de camera geen prijs dus dat ze zullen mogen verwachten om veel camera's aan de man te brengen... en geen prijs dus waar de meeste kopers van de SD9/14/15 zaten op te wachten om een nieuwe Sigma camera te kopen (prijs voor de SD15 vanaf ongeveer € 800 zie maar Fotomundus bijvb.).
Dit lijkt mij inderdaad dat het erg moeilijk zal worden om nieuwe klanten aan te trekken, en zelfs de "gewone" gebruiker van een SD15 (zij dus die de SD15 gebruiken met de 18-200) te laten kiezen voor voor een SD1 als je voor hetzelfde geld een D700 of 5DII (om er maar een paar te noemen) kan kopen en nog iets over houden om aan lenzen uit te geven en de vraag is dan nog maar of de SD1 in de buurt kan komen van de kwaliteit dat de concurentie kan bieden in die prijsklasse.
Als die prijzen gehandhaafd blijven, heeft Sigma de SD1 al ten grave gedragen vooraleer hij op de markt is. Die camera zou niet meer mogen kosten dan pakweg een 7D of 5D2.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Als die prijzen gehandhaafd blijven, heeft Sigma de SD1 al ten grave gedragen vooraleer hij op de markt is. Die camera zou niet meer mogen kosten dan pakweg een 7D of 5D2.
Mijn gedacht. Maar ik ga toch nog afwachten wat de kwaliteit zegt. Een doel om met medium formaat camera's te concurreren moet toch wel iets van onderbouw hebben
Langs de andere kant. Heb net eens wat sample foto's bekeken, en ik moet zeggen, een 5DmkII doet het toch minstens evengoed, al dan niet beter
Op somige sites durven ze zelfs beweren dat hij net zo goed presteerd als een middenformaat LOL, dat wil ik nog wel eens zien met sensor. Denk dat er veel zich in hun graf omdraaien.
Totaal overpriced als je het mij vraagd.
En sigma heeft al geen zo een uitmuntende reputatie.
Ofwel koop je de betere prosumers van canon/nikon/pentax ofwel ga je gewoon naar echt middenformaat. Maar die SD1 daar tussen positioneren raakt nog kant nog wal.
Toch is er best wel nagedacht over de SA mount, want de bajonet is identiek aan de Pentax K en registerafstand+electriek van Canon EF.....
Ik probeerde anders een week terug een SA lens op een Ricoh KR-5 te schroeven, maar dat lukte niet.
Het lijkt er op dat de lip die aan de binnenkant van het toestel moet "klemmen" te dik is.
Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.
1: er zijn maar 46/3 fotosites: de lens hoeft dus geen hogere resolutie te geven dan voor een 15 Mp bayer sensor.
2: hoewel ik niet aan Sigma bashing wil doen (...) kun je hun lenzen gemiddeld gezien moeilijk wonderen van resolutie noemen.
(..)
Ik vind het ook erg jammer dat Sigma voor een eigen mount heeft gekozen, ik had in n.
De sensor is niet te vergelijken met het gros van de huidige sensors. Lijkt mij dus hoogstens voorbarig om die al af te schrijven. Qua resolutie mikt men op het publiek dat kijkt naar middenformaat en dus meer resolutie wil dan wat er nu te rapen valt bij high end DSLR's van 24MP. Zou beetje onnozel zijn om dan eigenlijk maar een camera af te leveren met niet meer detail en resolutie als een Nikon D7000 of Pentax k-x.
Sigma is vooral bekend door z'n goedkopere (kit)lenzen en wat QC problemen uit het verleden. Maar net als bij de bekendere merken produceren ze ook professionele lenzen van hoge kwaliteit. Denk aan de 120-300mm 2.8, 800mm 5.6, de populaire 50mm 1.4 (beter dan Canon/Nikon equivalenten) en de recente 85mm f1.4.
En toch logisch dat Sigma zijn eigen camera en eigen mount gebruikt. Nikon maakt toch ook geen lenzen voor Canon of Sony
Ikzelf heb geen koopinteresse in de camera, maar ik zou dus wel afwachten, open-minded blijven en zien wat het beestje levert alvorens kritiek te geven.
[...] maar of de kwaliteit 5000+ euro waard is, moeten hoge ISO beelden nog uitwijzen.
Is dat zo?
Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat de doelgroep waar Sigma op speert weinig interesse heeft in ISO performance. Uitstekende uitlichting lijkt me een basisvoorwaarde om de kwaliteitsverschillen tussen een SD1 en bijvoorbeeld een Nikon topper te kunnen benutten en te waarderen. Mensen die zeven ruggen over hebben voor de voordelen van Foveon, draaien volgens mij ook hun hand niet om voor de aanschaf van een ISO monster voor erbij.
Maar nogmaals, ik heb eigenlijk niet zo'n goed beeld bij een fotograaf die tegen de kwaliteitsgrenzen van een D3X aanloopt. Komt onder andere omdat ik niet precies weet waar die grenzen liggen.
Die foto's zien er prima uit overigens, bedankt voor het posten. Vooral dat portret heeft een indrukwekkende hoeveelheid definitie.
De sensor is niet te vergelijken met het gros van de huidige sensors. Lijkt mij dus hoogstens voorbarig om die al af te schrijven. Qua resolutie mikt men op het publiek dat kijkt naar middenformaat en dus meer resolutie wil dan wat er nu te rapen valt bij high end DSLR's van 24MP. Zou beetje onnozel zijn om dan eigenlijk maar een camera af te leveren met niet meer detail en resolutie als een Nikon D7000 of Pentax k-x.
Sigma is vooral bekend door z'n goedkopere (kit)lenzen en wat QC problemen uit het verleden. Maar net als bij de bekendere merken produceren ze ook professionele lenzen van hoge kwaliteit. Denk aan de 120-300mm 2.8, 800mm 5.6, de populaire 50mm 1.4 (beter dan Canon/Nikon equivalenten) en de recente 85mm f1.4.
En toch logisch dat Sigma zijn eigen camera en eigen mount gebruikt. Nikon maakt toch ook geen lenzen voor Canon of Sony
Ikzelf heb geen koopinteresse in de camera, maar ik zou dus wel afwachten, open-minded blijven en zien wat het beestje levert alvorens kritiek te geven.
Ik zie hoge beeldkwaliteit, zeker voor gewone JPEGS, maar of de kwaliteit 5000+ euro waard is, moeten hoge ISO beelden nog uitwijzen.
Ik zie het toch ook niet goed komen met deze camera .Ten eerste, puur resolutiegewijs: de camera gaat nooit meer details kunnen weergeven dan met een 15MP camera mogelijk is , dat zal de resolutietest op d.preview te zijner tijd nog wel uitwijzen .
Dan de camera zelf : heeft dat ding een AF-on knop , de mogelijkheid er een grip op te zetten ?
Als ze nu zouden gezegd hebben , we willen een alternatief bieden voor de huidige 18MP DSLR's , ja dàt zou realistisch geweest zijn . Maar ze mikken dus op het medium format publiek
Edit : net zelf een en ander nagekeken en grip en AF-on zijn wel voorhanden , echter lcd schermpje achteraan ondermaats in vgl. met de concurrentie .En live view , dat toch al zijn waarde bewezen heeft in specifieke omstandigheden en nu op high end DSLR's zit ( en ook op enkele MF's ) :afwezig
Zelfs als zou de echte straatprijs zakken tot ongeveer 60% procent van de aanbevolen prijs dan nog zal deze camera waarschijnlijk even excusief worden als een middenformaat camera en misschien is het dat dat ze bedoelen als ze willen "concureren" met een middenformaat camera
Comment