Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stofdeeltje op de sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: stofdeeltje op de sensor

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Ik doe het met de Scotch Magic tape (groene). Is een fluitje van een cent en kost 'niks'.
    Er staan genoeg filmpjes en/of uitleg met foto's op het net om te zien hoe het moet.
    De eerste keer deed ik het met chirurgische precisie, gewoon van de schrik. Nu zou ik het (bij manier van spreken) wekelijks doen..... zo makkelijk, EN EFFICIËNT. Er blijft geen stofje over.
    Groetjes

Inderdaad.
    Dat zit bij mij standaard in de fototas.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ook hier, eens in de zoveel tijd even een plakbandje eroverheen, wel met handschoenen om vette vingers te mijden.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
        Je raakt je sensor niet aan !! Je komt alleen aan het "beschermglas" (of hoe moet ik het noemen) dat over je sensor ligt
        Is het "beschermglas" vies, moet je het toch schoonmaken om van hinderlijke stippen op de foto's verlost te zijn. En als het "beschermglas" beschadigt is, kost het je vele Euro's om het te laten repareren...

Enne wat betreft al of niet mietjes...... we durven wel allemaal met een auto van vele duizenden euro te rijden hé .
        Als de auto te duur is, ga ik er niet meer in rijden. Veel te bang om er brokken mee te krijgen...
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
          Is het "beschermglas" vies, moet je het toch schoonmaken om van hinderlijke stippen op de foto's verlost te zijn. En als het "beschermglas" beschadigt is, kost het je vele Euro's om het te laten repareren...
          Denk dat je al serieuze toeren moet uithalen om dit te beschadigen. Je gaat er toch met geen metalen of andere scherpe voorwerpen in zitten peuteren hé. Je bent altijd een beetje voorzichtig toch, en het is niet zomaar een glazeke dat voor de sensor zit, er zullen wel beschermende coatings of zo opzitten enz..... Want de vloeistof bij de swabs is ook geen water hé.
          Ik blijf bij de scotch tape, vooral omdat de andere hééééél duur zijn. Ik zet de tering naar de nering hé....
          En prof. laten reinigen...... besef wel dat elke keer je van objectief verandert, er kans is op stofjes voor je sensor. Kan ook een dure grap worden op termijn.
          Nu, de discussies hierover worden reeds jaren gevoerd met voor alle systemen voor- en tegenstanders, elk kiest waar hij zich het best mee voelt zeker ?
          Groetjes
          Last edited by LesC; 5 april 2011, 23:00. Reden: Quote verbeterd

Comment

Deze "handleiding" is inmiddels uit 2003.

Intussen door mij toegepast op:
            Canon 350d, 400d, 1d, 5d, 60d, 20d, 30d, 40d
            Fujifilm S1, S2, S3, S5
            Kodak 14n, SLRn
            Leica M8, M9
            Nikon D1x, D3, D3s, D3x, D40, D40x, D50, D60, D70, D80, D90, D100, D200, D300, D300s, D700, D3000, D5000
            Olympus PEN e-p1
            Panasonic G1 GF1 GH1

Alles bij elkaar rond de 200-400 schoonmaakbeurten, zonder problemen. Reken maar eens uit

Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Na veel te zitten lezen over de verschillende mogelijkheden en grote angst om zelf mijn sensor te reinigen, heb ik het toch geprobeerd. Hij moest gekuist worden want ik zat met een lelijke vlek op elke foto. En omdat ik fotografie volg, kan ik mijn camera niet missen. Ik dacht, mss doe ik het toch maar. Als het niet lukt kan ik het nog door een professional laten doen...
              Schiet me hier niet dood maar ik heb het met de plakband methode geprobeerd. Andere middelen had ik thuis niet liggen. En het is gelukt! Ik kan nergens nog een vlekje bespeuren!

Comment

Doodschieten ? Integendeel.

Gefeliciteerd !

Heeft niets dan voordelen: snel en handig in gebruik, efficiënt, neemt weinig plaats in in de tas, en is goedkoop.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Proficiat! Mijn vrouw zweert bij Spic & Span, maar ik denk er over vanaf nu ook tape te gebruiken.
                  http://users.telenet.be/patric/

Comment

Working...
                  X