Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terug een D90

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: terug een D90

Toen ik van mijn D70 overschakelde op een S5Pro verschoot ik ook van het verschil in scherpte. Ik heb destijds Franciskine gemaild en gevraagd naar zijn ervaringen, omdat ik echt op het punt stond het toestel terug binnen te brengen en te vervangen door een D300. Toch doorgebeten, settings wat aangepast, Thom's boek over de S5Pro gekocht en zijn raadgevingen gevolgd..... en nu hoor je me niet meer klagen over scherpteproblemen met de S5Pro. Bij de D70 duurde het enkele maanden voordat ik het toestel volledig naar mijn hand had gezet, en bij de Fujifilm was dat gewoon ook zo.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door markali Bekijk bericht
      Klopt! En ik heb zelf al dikwijls aan het vloeken geweest op foto's dit thuis onscherp bleken te zijn of met te weinig scherptediepte. Het zit hem allemaal in de juiste afstelling.
      De foto die ik hierboven gepost heb, was een willekeurige foto uit een laatste reeks, niet geselecteerd om een wetenschappelijk verantwoorde test te laten zien, maar wel om te laten zien dat de d7000 (voor een snel kiekje langs een autosnelweg) prima resultaten neerzet.
      er wordt hier heel de tijd maar gehamerd op de juiste afstellingen. Als je in RAW schiet , heb je met die afstellingen niets te maken!
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Wat denk je dat je doet als je een RAW bestand in een RAW-convertor bewerkt? Juist ja, die zelfde instellingen veranderen.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Wat denk je dat je doet als je een RAW bestand in een RAW-convertor bewerkt? Juist ja, die zelfde instellingen veranderen.
          Als ik hem via Bridge bekijk , dan verandert er helemaal niets aan de instellingen.
          Nogmaals .. als je in Raw schiet heb je helemaal niets met de afstellingen van de camera te maken in vergelijking tot jpeg.
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

een foto die onscherp getrokken is, is niks aan te veranderen: raw of niet...

maar of dat dan helemaal aan de camera ligt?

je kan trouwens de scherpte nog extra bijregelen op de camera?
            voor t geval dat je t niet scherp genoeg vind?
            Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

Comment

een crop van de kraan en nog één van ons park...

Scherp en vooral mooi van kleur.

slaapwel

grtz

Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                getver, als ikdit hier allemaal lees ben ik toch ferm tevreden dat ik doch ben doorgegaan met mijn D90 en niet voor de D7000 ben gegaan!
                verleiding was groot! al was't enkel voor betere iso prestaties
                Ik volg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                  Ik denk dat er iets aan mijn ogen is dan..;maar als dit je scherpste foto is die je kunt tonen. Sorry maar ik vind deze alles behalve scherp.

Grtz

Templar
                  Ik heb deze discussie met belangstelling gevolgd. Ik denk dat de D90 en D300 zeer goede toestellen zijn, maar de D7000 is op een aantal punten iets verder door ontwikkeld. De weerhave is iets minder hard, maar rijk aan contrast, kleurendiepte en detail. Verwar een harde weergave niet met scherp.

Hier nog enkele voorbeelden afgelopen vakantie in Engeland geschoten. Ik heb het toestel 1 dag gebruikt, dus ik kan mezelf nog echt geen expert noemen in het fine tunen van de D7000.

Link naar album (ook full size te bekijken) http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...16179584_N5sUY
                  Last edited by Spanjaart; 28 maart 2011, 08:57.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Zijn mooie foto's spanjaard en toch zie ik licht overbelichting rechtsonder van elke foto,plus die melkachtige schijn...ach mischien is er toch iets aan mijn ogen

Eerste is reeds een crop van kraan uit de D90
                    De tweede komt uit de D7000
                    Ik zie weinig verschil,alleen D90 scherper

Ach laat ons het hier bij houden...D90,D7000 zullen allebei wel voldoen het is maar met wat je het meeste tevreden bent..ik heb 1000 den Reviews gelezen en 100den mails gestuurd (zelfs naar u)naar mensen met een D7000 voor te vragen wat hun bevindingen waren..de één was vol lof en de andere had ook dergelijke problemen...toch ben ik ervoor gegaan omdat ik dacht dat het sterk overdreven zou zijn....na mijn eerste 100 foto's moest ik in mijn geval constateren dat het wel zo was bij mij dan...spijtig genoeg!
                    Ik krijg nu ook mails van mensen die deze toppic gelezen hebben en hetzelfde vinden dan ik maar het niet durfden toegeven dat er iets niet klopte aan hun toestel omdat het zo in de hemel word geprezen...enfin...ik schreef deze topic omdat ik ZIE wat ik ZIE en ik heb een paar goede ogen...en ook omdat ik er zelf mee zat.
                    En ik ben zeker geen beginneling want heb al jaren digitale fotografie redelijk onder de knie...en ik ga nu nog jaren genieten van mijn D90 want binnen 2 jaar word de D8000 voorgesteld en dan zal die ook weer knallen

grtz

Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

ik zet het achter een link zodat ik niet moet resizen
                      scherp genoeg?
                      ik heb selftimer gebruikt en mirror lock up zodat er geen sprake is van camera shake.
                      aan de hoeken wordt het wat minder scherp omdat het boek wat schuin lag. is dus te wijten aan DOF, niet aan scherpteverlies ofzo. (het is trouwens het midden van de originele foto)
                      edit: vergeten melden dat dit een 100% crop is!

sluiter: 1/40
                      diafragma: 4.0
                      iso: 320
                      brandpuntsafstand: 36mm (sweetspot lens is 34-35mm )
                      Last edited by thibault monheim; 28 maart 2011, 09:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Als ik hem via Bridge bekijk , dan verandert er helemaal niets aan de instellingen.
                        Nogmaals .. als je in Raw schiet heb je helemaal niets met de afstellingen van de camera te maken in vergelijking tot jpeg.
                        Dus jij maakt foto's zonder witbalans? Als het over verscherping, contrast en verzadiging gaat, ja dat klopt, maar dat is in deze discussie irrelevant omdat je in de RAW verwerking nog alle instellingen kunt aanpassen. Of je het nu op de camera (jpg) of op de PC doet (RAW), dat maakt niks uit. Stop eens met spijkers op laag water te zoeken

Hulde aan Spanjaart, je toont hier perfect normale foto's. Overbelichting rechts onderaan en een melkachtige schijn, dat lijkt me pure paranoia.
                        Last edited by ThierryM; 28 maart 2011, 10:29.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Luister mensen paranoia of niet....ik ga stoppen met discuseren over wel en niet scherp genoeg...ik zou zeggen geniet tenvolle van jullie perfect werkende D7000 zoals ik van mijn D90 ga doen.
                          Ik zeg het nogmaals Ik zie wat ik zie en ik ben niet blind....plus ben zeker niet de enige met dit soort probleem....en paranoia ik weet gerust wel wat een scherpe foto is hoor...dus don't shoot me....en die foto's van spanjaard zijn inderdaad al het beste wat ik gezien heb uit een D7000 maar die kan ik met mijn D90 ook nemen zonder probleem...dus voor mij is het genoeg geweest...ik plaatste deze topic om een eerlijke mening te geven over de D7000 die ikzelf heb ondervonden. Heb vandaag het magazine shoot nog in mijn handen gehad met de review van de D7000 werd er goed aangeprezen er stond wel bij dat de kitlens niet voldeed en dat de jpg's aan de softe kant zijn en nabewerking nodig hebben...dus er zal wel iets van waar zijn denk ik....enfin ik ga het er nu bij laten voor dit topic,ik vind dat een forum ook moet dienen om eerlijk je mening te kunnen geven over iets wat je negatief hebt ondervonden met je camera of het nu in het kraam past van een ander of niet....

vriendelijke groeten en nog veel fotoplezier want het is mooi weer

Templar

Comment

En met deze laatste commentaar wordt dit topic dan ook afgesloten.... Voor het verder uit de hand loopt .....
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
                            X