Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm/1.8 soft op f1.8 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50mm/1.8 soft op f1.8 ?

heb zonet deze lens binnen, echt verbaasd hoe een klein ding dit is. snel enkele fotookes genomen (in bureau, verlicht door halogeen lampjes). niet echt veel licht, dus ideaal moment om de f1.8 eens te proberen, maar heb toch de indruk dat die op f1.8 ENORM soft is (lijkt precies alsof ze out of focus is)

op f5.6 of zo is die héél scherp, maar is het normaal dat die lens op zo'n grote diafragma's zo 'soft' is? of doe ik iets verkeerd? hoe best testen?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Originally posted by lapino
    heb zonet deze lens binnen, echt verbaasd hoe een klein ding dit is. snel enkele fotookes genomen (in bureau, verlicht door halogeen lampjes). niet echt veel licht, dus ideaal moment om de f1.8 eens te proberen, maar heb toch de indruk dat die op f1.8 ENORM soft is (lijkt precies alsof ze out of focus is)

op f5.6 of zo is die héél scherp, maar is het normaal dat die lens op zo'n grote diafragma's zo 'soft' is? of doe ik iets verkeerd? hoe best testen?
    foto's maken van bakstenen muur, vanop statief, bij alle diafragma's. En dan verschieten van de lichtafval en scherpte bij volle opening. Vanaf 2.8 is de lens goed bruikbaar

Comment

Op f1,8 heb je enorm weinig scherptediepte, mogelijk is het dat wat je bedoelt ? Akkoord dat ze iets dichtgedraaid beter presteert maar soft zou ik dat absoluut niet durven noemen, ze kan nog gerust de concurrentie aan met consumerlenzen wijd open.
      Mark (300D)

Comment

is niet ivm scherptediepte, is wel degelijk soft op plek waar ik focus. op f5.6 echter verbazingwekkend scherp.
        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Lapino,

Kan je eens voorbeelden posten (genomen met statief)
          Ik heb een 50/1.4 en vind deze toch relatief bruikbaar vanaf 1.4
          We kunnen misschien ook eens met mijn lens op jou toestel
          proberen ter vergelijking ?

Yoda.
          "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Iedereen weet toch dat bij volle opening de opnames relatief softer zijn dan 2 stoppen down. Dus dat 50mm/1.8 op f1.8 softer is dan op f5.6
            Groetjes, Blord

Canon 7D en wat lenzen.

Comment

ja maar de vermelding dat het precies out of focus is ... dat lijkt me toch een verschil dat niet zou mogen zijn. Ik heb alleszins met mijn 50mm/1.8 op f1.8 nog niet de indruk gehad dat die soft is ... op 1.8 is ze zelfs scherper dan mijn 24-85 op 4.5.
              Originally posted by Blord
              Iedereen weet toch dat bij volle opening de opnames relatief softer zijn dan 2 stoppen down. Dus dat 50mm/1.8 op f1.8 softer is dan op f5.6

Comment

Lapino, mijn 10D met 50/1.8 front-focust ook een beetje. Misschien heb jij een gelijkaardig probleem... ? Ik weet in elk geval dat ik heel erg precies moet zijn met al wat minder dan f4 is. Dan krijg ik namelijk geregeld enkele foto's die verkeerd gefocust lijken. Valt nog te bezien of het niet aan mij ligt, natuurlijk. DOF is in elk geval heel kritisch met dergelijke diafragmawaarden.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

twee testjes gedaan, op statief met zelfontspanner, focus op "los" (dus zeker geen camera shake of DOF !!)

op f1.8
                  http://www.pbase.com/image/24977461

op f2.8
                  http://www.pbase.com/image/24977462

Comment

Originally posted by lapino
                    twee testjes gedaan, op statief met zelfontspanner, focus op "los" (dus zeker geen camera shake of DOF !!)

op f1.8
                    http://www.pbase.com/image/24977461

op f2.8
                    http://www.pbase.com/image/24977462
                    Lijkt me redelijk normaal, de 50 1.8 is redelijk soft wide open, ik heb dit ook vastgesteld. De 50 1.4 heeft hier veel minder last van en zit op 1.6 al aan héél scherp beeld.
                    En, natuurlijk vergroot je nog het effekt door de heel beperkte dof.

Comment

hm, tja, heb misschien gewoon téveel verwacht van deze (supergoedkope) lens op f1.8. dacht die lens te gebruiken in low light zonder flash op f1.8 voor feestjes en zo maar daar is die niet voor geschikt dus (té soft)

wel zeer scherp op f5.6 en hoger hoor, geen klagen op dat vlak.

Comment

...heb misschien gewoon téveel verwacht van deze (supergoedkope) lens op f1.8. dacht die lens te gebruiken in low light zonder flash op f1.8 voor feestjes en zo maar daar is die niet voor geschikt dus (té soft)
                        wel zeer scherp op f5.6 en hoger hoor, geen klagen op dat vlak.
                        Tja Lapino, maar een 5.6-lens is op F5.6 ook soft, dus ben je toch beter af met die (naar mening trouwens behoorlijk goede) F1.8. En op 2.8 is die 1.8 ook al acceptabel hoor, maar een 'native' F2.8 is dan waarschijnlijk pas weer goed op F3.5... dus toch goede lens

Comment

Working...
                        X