Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cmos vraagje 10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Cmos vraagje 10D

Ik heb vandaag bij Top-foto mijn 10D opgehaald.
    Een dijk van een camera.
    Even de engelse PDF- manual van het web gehaald, en samen met de Duitse manual heb ik het volgende uitgeprobeerd
    Via het menu de cmos reiniging inwerking gesteld
    ivm met schoonmaken later wil ik niet voor een verrassing komen.
    Na bevestiging klapte de spiegel op en ja hoor daar was die.
    De Cmos ziet er uit als of er een glasplaatje overheen zit.
    Is deze daadwerkelijk een bescherming of is dit al de beeldvanger zelf ?

als ik het goed voorheb zit daar idd een soort dunne glazen beschermlaag voor (maar toch ferm oppassen!!)
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Het is idd een beschermlaagje, maar dat wil dus niet zeggen dat je daar lekker mee kunt gaan spelen. Ik heb enkele maanden geleden gelezen dat iemand bij het schoonblazen daar met het steeltje van de balg eens (behoorlijk stevig trouwens) tegenaan had gestoten en dat er nu 'a big, some kind of blurry spot' op alle foto's te zien is. Die laag is dus wel een bescherming, maar blijf er bv met blaasbalgjes toch maar een stukje vanaf. En ook als je met swabs de sensor reinigt, zou ik niet al te hard krabben/drukken, maar gewoon rustig strijken.

Niet om je nerveus te maken, want dat glaasje kan best wel iets hebben. Maar zoals altijd geldt ook hier dat het maar ietsje tè hoeft te zijn, en bingo...

Comment

Goed dat ik het nu ook weet.
        Ik zag al een zelfgemaakt swab op een paar topics terug, gemaakt van een zachte stik en een omgekeerde pleister.
        Ik ben van plan ook zo iets maken.
        Als er meer mensen zijn met een nieuw ontwerp hoor ik dit graag.
        Ik heb nog een balgje uit mijn Contax tijdperk, dus ik ga het wel weer redden.
        Hartelijk dank voor de bruikbare info.

Originally posted by Erik Mansvelders
        Het is idd een beschermlaagje, maar dat wil dus niet zeggen dat je daar lekker mee kunt gaan spelen. Ik heb enkele maanden geleden gelezen dat iemand bij het schoonblazen daar met het steeltje van de balg eens (behoorlijk stevig trouwens) tegenaan had gestoten en dat er nu 'a big, some kind of blurry spot' op alle foto's te zien is. Die laag is dus wel een bescherming, maar blijf er bv met blaasbalgjes toch maar een stukje vanaf. En ook als je met swabs de sensor reinigt, zou ik niet al te hard krabben/drukken, maar gewoon rustig strijken.

Niet om je nerveus te maken, want dat glaasje kan best wel iets hebben. Maar zoals altijd geldt ook hier dat het maar ietsje tè hoeft te zijn, en bingo...

Comment

Heb ook eens iets gelezen van iemand die té veel reinigingsvloeistof aan de swab had gedaan waardoor er vloeistof tussen het glas en de CMOS was terechtgekomen.

Kostelijke zaak lijkt me!

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Het lijkt mij ook, dat de swab net iets vochtig moet zijn, en niet dat je deze kan uitknijpen.

Originally posted by Hombre
            Heb ook eens iets gelezen van iemand die té veel reinigingsvloeistof aan de swab had gedaan waardoor er vloeistof tussen het glas en de CMOS was terechtgekomen.

Comment

Men zegt dat 2-3 druppels Eclipse voldoende zijn.
              Originally posted by Outdoorinfo.nl
              Het lijkt mij ook, dat de swab net iets vochtig moet zijn, en niet dat je deze kan uitknijpen.

Originally posted by Hombre

www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

Comment

Working...
              X