Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

    Ik werk in RAW en jpeg maar bewerk meestal de RAW. De studiolichten zijn lichten met flitsers in, misschien druk ik mij hier verkeerd uit hoor?! Als ik hoger ga krijg ik die fluw. Wat mij het meeste stoort aan de foto is dat hij precies niet scherp is, kan ik misschien gewoon geen foto's trekken . Normaal als je een foto 1:1 bekijkt zouden de ogen toch scherp moeten zijn. Ik moet hem inderdaad eens laten reinigen, want die sensorvlekjes zijn mij ook al opgevallen. Iemand die avondschool geeft had tegen mijn vriendin het volgende gezegd: Scherpstelling : hij kreeg de indruk dat er op iets anders was scherpgesteld dan op de ogen (lees: scherpstellen op de ogen dmv half indrukken opnameknop, dan misschien losgelaten en afgedrukt). Heb jij ook deze indruk? Ik heb de indruk dat de hele foto niet perfect scherp is.

    Alvast bedankt voor de tips,

    Karo

    Comment


    • #17
      Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Karo Bekijk bericht
      Op deze foto is inderdaad geen balk omdat ik het op 1/125 heb gezet, ga ik hoger dan heb ik zo'n balk en fluw rond mijn foto.
      1/125 sync is perfect voor studio werk! waarom zou je hoger willen gaan? je flits bevriest immers je beeld... niet je sluitertijd...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #18
        Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        1/125 sync is perfect voor studio werk! waarom zou je hoger willen gaan? je flits bevriest immers je beeld... niet je sluitertijd...
        Dan is er een ander probleem waardoor ik die zweem of onscherpte (ik weet niet goed wat het is maar er scheelt iets aan) door een ander probleem. Moet ik dan misschien iets veranderen in het gebruik van veld of een bepaalde stand in mijn toestel veranderen. Of ligt het gewoon aan mij ?!

        Voor iedereen die al geantwoord heeft,
        dikke merci !!!

        Comment


        • #19
          Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

          Als je een kleurzweem krijgt is dit meestal te wijten aan een verkeerde witbalans.
          als je met studioflitsen werkt, kies dan het zonnetje of het flitsje.

          Af en toe onscherpte zal waarschijnlijk te wijten zijn aan DOF (scherptediepte).
          Heeft te maken dat je scherpstelt en dan wat beweegt of niet op de ogen maar op zijn borstkas scherpstelt.
          Om dit allemaal te vermijden moet je een je scherstelpunt verplaatsen (kies een scherpstelpunt die op de ogen valt en ga niet teveel herkadreren.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #20
            Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

            Ik hoop dat ik de foto juist heb aangepast nu, maar hoe ik dat met die exif moet doen daar ben ik nog steeds niet uit.

            groetjes
            Karo

            Comment


            • #21
              Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

              Tja, nu heb je 'm weer als een gif opgeslagen. Ook geen exif waarden, voor zover ik weet...

              Werk je in Photoshop? Awel, op het einde van de rit, Image>Image size en dan langste zijde (in dit geval de "height") op 900 pixels en opslaan als JPG. Check of dan de exif waarden er nog inzitten. Normaal gezien wel, tenminste als je van je originele foto vertrokken bent en onderweg geen gekke dingen hebt gedaan (bv kopiëren en plakken op een nieuw blank document). Met het verkleinen alleen en het opladen naar b.v. Tinypic zullen je exif waarden behouden blijven.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #22
                Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                En opslagen voor het net in sRGB,mvg
                https://ggpics.be/

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                  Sorry, ik ken daar dus echt nikske van, ik ga het deze avond nog eens proberen.
                  Alvast bedankt

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                    Mocht je echt problemen hebben, dan zullen we hier proberen je stap voor stap te begeleiden. Daarbij is het wel nuttig om weten met welk programma en versie je werkt, en eventueel zelfs het platform. Ik werk bijvoorbeeld op Mac, hoofdzakelijk in CS5 vandaag de dag, maar de oude versies (CS4, CS3...) staan ook nog op de harde schijf.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                      Hoe staat jouw toestel ingesteld? Full automaat, P, A,S, M of presets? f9.5 is niet direkt een waarde die je manueel kan instellen.

                      Hoe gebeurt de scherpstelling? Automatisch of 1 focuspunt.
                      Waar stel je op scherp?

                      Zijn de lens elementen proper (vingerafdrukken op de lens (voor- of achterkant))?
                      Camera sensor proper? (Zou ik eens kuisen want ik zie al twee vlekjes. Eentje bovenaan en een links van het schommelpaardje).

                      Heeft je lens geen last van front of back focus?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                        Ik heb nog eens een poging gedaan maar denk dat het weer niet gelukt is.
                        Ik heb Cs3 en op mijn pc kon ik de exif wel lezen.
                        Mijn toestel staat op M en ik heb bij deze foto f 11 gebruikt en bij 1/125. Ik gebruik 1 focuspunt en richt steeds op de ogen. Ik moet inderdaad de sensor laten reinigen.
                        Ik heb daarstraks ook een andere naar mijn instellingen laten kijken en die kan niks fout vinden. Daarna trok hij een foto en had hetzelfde probleem als ik. Hij heeft dan op manueel focus ingesteld en dan was de foto wel scherp. Hij denkt nu dat het probleem bij mijn autofocus ligt.
                        Ik heb jullie nog een vraagje te stellen, ik wil toch een nieuw toestel gaan kopen maar twijfel tussen de nikon D7000 en de D300s. Wat is jullie mening?
                        Alvast weer bedankt voor jullie reacties!!
                        Dit is een heel leuke site

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                          Beide toestellen zijn prima. De technologie van de D7000 is nieuwer dan die van de D300s.

                          Persoonlijk denk ik niet dat uw probleem hiermee zal opgelost zijn. Soms zijn er compatibiliteits problemen tussen Sigma lenzen en Nikon toestellen. Herprogrammeren van de lens kan een oplossing bieden.
                          Probeer eens een andere lens op je toestel. Zo weet je zeker wie de boosdoener is en neem zeker je lens mee als je de nieuwe toestelen gaat testen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                            Dat ga ik zeker doen. Ik zal het zo al eens met een andere lens proberen van nikon zelf de 18-135mm dan zie ik het zelf ook. Ik was in eerste instantie al blij dat iemand anders die dit toch wel profesioneel doet, dezelfde zweem van onscherpte had.

                            Heel erg bedankt

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                              Ik denk ook dat dit een lensprobleem is.
                              Eigenlijk nooit goed begrepen: dat koopt daar een uitstekend en duur Nikon toestel, en zet daar goedkopere, third-party lenzen op. Niet dat al die third-party objectieven minderwaardig zouden zijn, maar gedenk dat uiteindelijk het objectief belangrijker is dan de body.
                              D7000 heeft inderdaad de nieuwste technologie, en is minstens één stap vooruit t.o.v. de D80. (Zelfs t.o.v. de D90).

                              (ondertussen kun je misschien wel oefenen om foto's te posten -in ons Testforum- met inbegrip van hun EXIF waarden. Zeker geen "save for web" doen, want ik denk dat je ze dan verliest.)
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon D80 Vragen !! Wie kan mij helpen?

                                Ik heb het met nikon waardige lenzen uitgetest en hetzelfde probleem blijft aanhouden.
                                Als ik in close up trek is hij haarscherp maar als ik een lagere brandpuntsafstand neem dan zit het er steeds weer op. Ik ga naar foto konijnenberg, misschien dat zij mij daar verder kunnen helpen. Toch bedankt, ik zal zeker eens gaan oefenen op het testforum.

                                Alvast bedankt,

                                Karo

                                Comment

                                Working...
                                X