Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Student fotografie zoekt fototoestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Student fotografie zoekt fototoestel

Als het erom gaat goed the scoren in de DxO-test, dan ben je het beste af met de Pentax K-5, gevolgd door een even dure D7000 en een (veel) goedkopere a580 (goedkoper omdat deze in het segment net onder de K-5/D7000 zit) (link).

Persoonlijk zou ik naar een goed tweedehandstoestel uitkijken. Dan heb je meteen veel meer ruimte voor betere lenzen.
    Een paar voorbeelden van goede camera's die tegen redelijke prijzen tweedehands te vinden zijn :
    Nikon D90-D300s
    Canon 40d-50d
    Pentax K10
    Sony a700

Dit zijn geen basismodellen en je kan er dus ook nog mee verder als je al e.e.a. onder de knie hebt .

Er staan hier trouwens regelmatig weinig gebruikte toestellen te koop op BD.
    Last edited by K-2; 28 februari 2011, 13:54.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ok
      Nikon D7000 wss dus..

Nu Sparen en tijd nemen om na te denken..

See u later alligator!!

Comment

hmm ik zie de 2 laatste reacties nu pas.. nog goed nadenken dus

Comment

Als ik het goed begrijp zou ik eigenlijk de goedkoopste van de 4 moeten kopen, maar daarbij wel goede lenzen.

Hebben jullie voorbeelden van goede lenzen voor de Canon eos 60D en/of Nikon D90?

Ik vermoed wel dat ik me best eerst beperk tot 2 lenzen?

Comment

als macro is de Canon EF 100mm F2.8 USM een uitstekende budget macro lens (500€). Ook de 180 van Tamron is goed en de EF-s 60mm F2.8 van Canon is ook goed (wel dichterbij).

Qua telezoomlenzen heb je voor Canon de budget lens 55-250 f4-5.6 maar persoonlijk vind ik kun je beter investeren in een
            -Canon 70-200 F4L (IS) USM (500€ zonder IS, 1000€ met IS)
            -Canon 70-200 F2.8L (IS) USM (1000€ zonder IS, 2119€ met IS).

Een goede groothoek is de EF-s 10-22.

De bovenstaande lenzen zijn allemaal merkeigen. natuurlijk heb je uitstekende lenzen van Tamron, Sigma, Carl Zeiss, Tokina,... maar daar ken ik niet zoveel van. Enkel van de 180mm Macro van Tamron weet ik dat die goed is omdat ik overweeg om die zelf te kopen.
            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
            hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Een goede must have allround kwaliteitslens voor Nikon is de Nikon 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX (probeer deze tweedehands te vinden (gaat rond de 800 euro).

Als telelens kan je eventueel beginnen met de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF-ED VR. (380 euro nieuw).

Als tele echt je ding is dan kan proberen de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR
              tweedehands te vinden.( rond de 1150 euro).

Beide 2.8 lenzen zijn wel duur maar hun geld dubbel en dik waard.

Op een goede allround lens (welke je 80% van de gevallen gaat gebruiken) zou ik zeker niet besparen (vandaar de nikon 17-55)

als marcolens de Nikkor AF-S 60mm F/2.8 G Micro ED (460 euro nieuw) of de Nikkor AF-S 85mm F/3.5 G ED VR DX (rond de 440 euro nieuw).

In raad de Nikon lenzen aan omdat deze een goede constante kwaliteit hebben.
              Je kan goede tirth party lenzen vinden maar daarvan is de kwaliteit niet gegarandeerd ( verschil tussen twee identieke lenzen is soms groot).
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lietje Bekijk bericht
                hmm ik zie de 2 laatste reacties nu pas.. nog goed nadenken dus
                Ik zou inderdaad eens goed nadenken over een tweedehands camera. Bijvoorbeeld een canon 40D body vind je voor pakweg 350 euro. De body van een camera zakt snel in waarde, als koper op de tweedehandsmarkt kan je daar je voordeel mee doen denk ik. Objectieven daarentegen behouden veel meer van hun waarde, daar zou ik eerder wat meer geld aan geven... Blijft natuurlijk het feit dat een tweedehands camera kopen altijd een klein risico is.
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lietje Bekijk bericht
                  Als ik het goed begrijp zou ik eigenlijk de goedkoopste van de 4 moeten kopen, maar daarbij wel goede lenzen.
                  Je hebt het goed begrepen, maar daarom is het nog geen absolute waarheid.
                  Je mag het belang van een topsensor echt niet onderschatten. Veel vaker dan je denkt fotografeer je onder minder gunstige lichtomstandigheden. Een sensor die op hogere iso-waarden goed presteert, bewijst vooral dan zijn waarde. Als die een stop voorsprong heeft op een andere sensor, sta je met beter betaalbare objectieven ongeveer even ver als met dure objectieven die stuk voor stuk een stop lichtsterker zijn.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Optie 1:

=€ 435 + €1129 = €1564

Optie2:

€1441,61

-------------------------------------

Meer wil ik er momenteel niet aan geven.

Wat doe ik het beste:
                    optie 1, goedkopere body met 1 kitlens + Telezoomlens
                    optie 2, duurdere body met 1 kitlens, en naar later toe zien voor een 2de lens

Let niet op de webwinkel die ik gebruik, ik ben nog niet uit waar ik hem ga kopen.

Comment

En tweedehands zal ik wss ook wel bekijken, maar voor dat geld is dat 'klein' risico wel belangrijk..

Comment

Als je vooraf een toestel goed test, dan heb je eigenlijk nauwelijks risico, en al helemaal geen als je er nog een factuur met restgarantie bij krijgt.

De enige keer tot nu toe dat ik een nieuwe dslr gekocht heb, is toen deze tegen spotprijs in uitverkoop stond. Met geen enkele tweedehands ooit problemen gehad .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Tweedehands is de max! Goed uitkijken en je kan voor 1000 euro een hele uitzet kopen om mee te beginnen.
                          Je kan dan alles nieuw willen kopen, maar het begint met een body en 1 objectief, maar al snel wil je nog een flitser, nog zo'n objectiefje en dan nog zo eentje en hupla....
                          https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

ik heb indertijd ook alles tweedehands gekocht (analoog) nu kan het op de zaak en koop ik (meestal) nieuw, maar als je iemand weet die je een beetje kan begeleiden is het risico echt minimaal denk ik.

Zeker de betere objectieven zijn zeer degelijk gebouwd, en tenzij je iets hoort rammelen als een blokkendoos, lijkt het me geen probleem om die tweedehands te kopen.
                            lenzen nakijken, werking diafragma, AF, allemaal vrij voor de hand liggend. Er zijn niet echt 'verborgen gebreken' bij deze dingen. Body zou ik wat voorzichtiger zijn, maar dan nog.

ch.
                            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Ik heb onlangs de zelfde keuze moeten maken (toch wat de body betreft) en ik ben voor de D7000 gegaan, kwestie van vastpakken en heel goed voelen, beetje verliefd er op :-).

Comment

Ok, even de boel in perspectief plaatsen. De meeste opleidingen beginnen met opdrachten waarvoor je op standaardbrandpunt moet werken. Da's de beste manier om te leren kijken, en niet zomaar de zoomen vanuit de positie waar je je toevallig bevindt.

En neen, dat is niet 50mm, tenzij je veel geld voor een 135formaat DSLR neer heb geteld. 50mm op de camera's die je voorstelt (waaronder ik de D90 zou kiezen om te starten) is geeft je een te strikte beeldhoek om van standaard te kunnen spreken. Neen, je hebt een 35mm objectief nodig. Die vind je redelijk goedkoop en bovendien van een kwaliteit die beter is dan de meeste kitobjectieven.

Voor Nikon is deze denk ik een aanrader om mee te starten: Nikon AF-S Nikkor 35mm 1:1.8G DX. De juiste beeldhoek en voldoende grote grootste diafragmaopening om goed te leren met scherptediepte te spelen.

Goed maar niet te duur, laat ruimte in je budget voor een goede body, en laat je toe nog wat te sparen voor beter glas van zodra je klaar bent om andere brandpunten juist te gaan gebruiken (dus niet om dichterbij of verder af te "gaan" zonder meer).

Good luck!! Zo'n opleiding is fun, maar 't is soms even tandenbijten om de rit tot het einde uit te zitten. Toen ik m'n fotografieopleiding kreeg startten we met een 50-tal waarvan er 4 jaar later hooguit 10 afstudeerden (waaronder ikke ).

Wim
                                Last edited by ishpuini; 1 maart 2011, 11:16.
                                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                                X