Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300S indoor gebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik zou een zondagmiddag investeren in het lezen van de gebruiksaanwijzing en een boek over de basisbeginselen der fotografie.
    Het feit dat TS nog niet weet hoe zijn sluitertijd aan te passen, geeft aan nog veel te kunnen leren.

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Re: D300S indoor gebruik

Oorspronkelijk geplaatst door jessy L Bekijk bericht
      Hey iedereen

ok, sluitertijd omhoog, moet ik even uitzoeken waar ik dat kan instellen, ik kan mijn ISO niet te hoog trekken, hier was ik gewoon wat aan het prullen met mijn fototoestel, maar als ik foto's maak op show zijn deze voor de verkoop, als ik de ISO te hoog instel, kan ik niet al te goede kwaliteitsfoto's afleveren...
      je hebt geen keus...

't is te donker en je werkt vermoedelijk op een automatische mode (A mode misschien?), dus je camera stelt je sluitertijd voor jou in. Beter M mode kiezen, dan kan je dit allemaal exact zelf kiezen.

je moet om het paard hier te kunnen bevriezen op 1/250 tot 1/320 kunnen werken.
      Dat is vier dubbel zo snel als het nu is. Dat is 2 stops verschil.

dus twee oplossingen:

snellere lens: 85m op 1.4 die is 2 stops sneller als je f2.8 lens. Eventueel geraak je al in de buurt met een f1.8 lens...

of ISO twee stops hoger... dat is ISO 6400 (eventueel ISO 4000 als het paard niet te hard beweegt)
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikonias Bekijk bericht
        Ik zou een zondagmiddag investeren in het lezen van de gebruiksaanwijzing en een boek over de basisbeginselen der fotografie.
        Het feit dat TS nog niet weet hoe zijn sluitertijd aan te passen, geeft aan nog veel te kunnen leren.
        Ik denk ook dat dat de beste investering is.
        Het materiaal is goed genoeg, maar er wordt niet het beste uitgehaald omdat de gebruiker niet weet hoe dat moet.

Foto's maken van bewegende onderwerpen bij weinig licht, dat doe je niet op de laagst mogelijke iso, want dat lukt met geen enkele camera.

Voor dat soort foto's werk ik meestal in de diafragmavoorkeuze met een lichtsterke lens.
        Door dan te kiezen voor een vrij grote diafragma-opening en de iso hoog genoeg te zetten wordt dan de sluitertijd kort genoeg (als er toch nog redelijk wat licht is).

Als je alle foto's op een lage iso-waarde wil maken, dan zal je in minder goede omstandigheden altijd bewogen foto's krijgen, ook met de allerduurste camera die je kan vinden.
        Gisteren heb ik foto's gemaakt van de koers (nieuwelingen en Juniores), en omdat er te weinig licht was moest ik werken op iso 800 tot zelfs 1600. Zonder de iso te verhogen had ik 90% van de foto's kunnen weggooien.

Het is dus wel degelijk belangrijk dat de de basis van fotografie kent als het het uiterste uit de camera wil halen. Voor dit soort foto's zit je meestal tegen de limieten van je materiaal te werken, maar als je dan niet weet hoe je de camera moet instellen, dan zal het nooit lukken om scherpe foto's te maken.

Je moet dus weten wat sluitertijd, diafragma en iso betekenen, die drie moeten altijd "in evenwicht" blijven als je een juist belichte foto wil. Aan de hand daarvan bepaal jij zelf wat de best mogelijke instellingen zijn. Je wil de iso zo laag mogelijk houden om zo weinig mogelijk ruis te krijgen, maar in sommige omstandigheden kan je gewoon geen foto's maken zonder de iso heel erg hoog te zetten. Het is dat, of gewoon geen foto, de ruis zal je er dan moeten bijnemen. Je kan die ruis ook verminderen tijdens de bewerking, daarvoor bestaan er ook programma's of plug-ins voor Photoshop (Elements). Door de ruis te verminderen zal je meestal ook wel wat details verliezen, maar bij de betere programma's valt dat nog best mee.

Indoor paardensport is waarschijlijk een van de moeilijkste onderwerpen om te fotograferen omdat er bijna altijd te weinig licht is. De meesten werken dan met lichtsterke primes omdat zelfs een f2,8 zoomlens niet lichtsterk genoeg is. Maar met die lichtsterke lenzen moet je dan wel perfect focussen, want met zo'n grote diafragma-openingen is er heel weinig scherptediepte.
        Last edited by Black B@ndit; 27 februari 2011, 13:20.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

ok, ik zal mij achter de boeken zetten.. Is het boekje dat bijgeleverd is bij de D300S de enige handleiding of zijn er duidelijkere/betere handleidingen te vinden?

Comment

Het instuctieboekje dat bij een camera geleverd wordt is een handleiding voor je camera, het is zeker geen cursus fotografie.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ik begrijp het allemaal niet!
              Hoe deed jij het voordien met je D70. (daar was iso 400 de max.)

Ik denk dat je het best op de S-stand werkt met een sluitertijd 1/250, 1/320 of 1/400.
              Iso op Automatisch met een max van b.v. 2500.
              Als je achteraf geen of weinig bewerking doet, best ruisonderdrukking in camera aanzetten.
              Het is beter om ruis te bewerken in een programma....

En studeren dan kan je in M-stand werken.
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Hey Frankyboy

Vroeger deed ik gewoon niet mee aan binnenfotografie, mijn meeste foto's worden buiten genomen zie maar naar mijn site www.yes-i.be maar ik wil graag binnen fotograferen ook onder de knie krijgen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht

En studeren dan kan je in M-stand werken.
                  waarom M?
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    waarom M?
                    In de S-stand kan je problemen krijgen met de scherpte-diepte. (geen controle over)

Comment

sorry hoor!
                      maar iso omhoog, geen kwaliteit meer!!!
                      met mijn d90 op ISO 3200 en ruisverwijdering achterna valt dat zelfs nog mee!
                      dus je D300s moet zeker 3200 aankunnen!!

mss een tip toestel op M- sluiterijd 1/200 tot 1/500 - f2.8tot f5.6 - iso op auto iso tot max 4000!

iso gaat dan volgens noodzaak omhoog en omlaag met een maximum van 4000 met ietswa ruisonderdrukking moet dit nog goede beelden opleveren.

verder blijft terplaatse proberen en kijken, aanpassen de beste leerschool. je geraakt er wel
                      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                        In de S-stand kan je problemen krijgen met de scherpte-diepte. (geen controle over)
                        ik heb op S controle over mijn scherptediepte. Geen idee wat anderen doen waardoor ze dat niet hebben.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          ik heb op S controle over mijn scherptediepte. Geen idee wat anderen doen waardoor ze dat niet hebben.
                          Ik heb dat ook, zelfs op P-stand.
                          Als je maar gegevens in de zoeker opvolgt en bijstuurt.

We gaan hier ook niet alles schrijven hé, want dan kunnen we bezig blijven.

Comment

Working...
                          X