Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autom. ISO-gevoeligheid

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Autom. ISO-gevoeligheid

Dit schijnt geen gemakkelijk onderwerp te zijn.
    Ik had nooit zoveel reacties verwacht, waarvoor mijn dank.
    Maar, er zijn er evenveel voor als tegen maar toch leerzaam om alles eens door te nemen.
    Merckx
    www.stephoto.be – Nikon D90 * AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5 – 5.6 G-ED * AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5 – 4.5 G ED * AF-Nikkor 75-240 mm 1:4.5 – 5.6 D * Tamron AF-18 – 250 1:3.5 – 6.3 (IF) Macro * - Tamron Macro 90mm 2.8 -Nikon Speedlight SB 600.

Comment

Bij de (hogere neem ik aan) Nikons kan je daar inderdaad het auto-ISO bereik instellen, ook bij Sony (maar ook alleen bij de hogere: A700/A850, A900). Ik weet niet meer welk merk precies (bij Sony niet, dat weet ik wel zeker) maar er is ook ergens een mogelijkheid om een minimum sluitertijd in te stellen . Ik denk dat het Pentax, Nikon of Canon moet zijn...

Zelf gebruik ik het wel, bij mij gaat dat (mijn camera is nu wel al wat ouder) van 100 tot 400.
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Zie ook twee postings hoger (van mezelf).
        Zolang je de grenzen goed afbakent is werken met auto-ISO geen pb.
        Mijn waarden zijn: max-ISO = 3200, max. sluitertijd = 1/30.
        Dat zijn zeer acceptabele waarden voor een D700.
        Voor een D90 zal je de max-ISO allicht wat lager moeten kiezen.
        De max. sluitertijd is zeker ok als je VR(II) lenzen hebt (gestabiliseerd, dus), anders moet je daar wat strenger zijn. Anderzijds: sluitertijd is uiteindelijk wat zal uitlopen, naar mate de lichtcondities minder gunstig worden (en je niet flitst).
        Zoals gezegd: auto-ISO geeft me meer flexibiliteit, daar ben ik blij mee en daar maak ik dankbaar gebruik van.
        Groeten,
        ShaoLynx

Comment

In bepaalde gevallen kan auto-ISO je inderdaad heel wat flexibiliteit opleveren. Ik gebruik het nog wel eens wanneer ik met de Sigma 120-400 mm/f4.5-5.6 aan het schieten ben. Mijn D90 stel ik in op een vaste snelle sluitertijd, waarbij de camera dan zelf een diafragma en ISO-waarde mag kiezen. Aangezien het gebruikte objectief niet lichtsterk is, hoef je niet bang te zijn voor een te beperkte DOF.
          Het resultaat zijn foto's waarbij ik zeker weet dat de sluitertijd niet de boosdoener kan zijn geweest voor bewogen foto's...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Ik heb deze lang op automatische laten staan tot hij eens serieus de mist inging met een heel deel slechte foto's tot gevolg en toen maar op manueel.
            Racing Pics
            Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Ik gebruik dit wanneer ik bijvoorbeeld met een lichtsterke prime op stap ben en zeker geen flits wil gebruiken. Sluitertijd instellen in functie van de prime, diafragma vol open en laat de camera de iso dan maar zelf kiezen.
              Werkt super...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                Man in de foud...

Man in de fout...
                5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Hier ook dikwijls auto-ISO (vooral als het snel moet gaan)... maar 'k hou hem nauwlettend in het oog voor als...
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                    Man in de fout...
                    Bravo Exeter, juist daarom reageerde ik op de posting van Bouk, heb je hem ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                      Bravo Exeter, juist daarom reageerde ik op de posting van Bouk, heb je hem ...
                      Geen laatste aflevering van BASTA gezien op tv zeker? bende godver... kl... miljaard... stamperpot.... (is grapje hoor)

Comment

Working...
                      X