Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW met de 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by motordigitaal

GIJ IS GROOTS

Het lukt me nu ook.

Wat de andere hobby,s betreft.

Eigelijk is het een combie bij mij, fotografeer graag motoren (eigen bike tijdens toerritten), treinen en natuur.
    En die kun je dan weer op de pc bekijken en bewerken.

Zo valt alles weer samen op nummer 1.

Nogmaals bedankt.

Gr motordigitaal
    Blij voor u dat het lukt

Groeten,
    Kristof

Comment

Toch wel, Kristof. De 2048x1360 (JPG) zit als het ware opgesloten in het raw bestand en zoals motordigitaal al aangaf kun je die met software lezen, ook als de software verder niet met raw overweg kan. Het jpg bestand wordt niet apart opgeslagen, maar dat had ik ook niet geschreven.

In raw gaat het veranderen van instellingen met minder verlies dan in jpg, omdat je veel meer bits tot je beschikking hebt. Bij een jpg bestand heb je veel minder speelruimte. Probeer maar eens een level verandering in raw en in jpg, bijvoorbeeld bij een foto die een beetje onderbelicht is. In raw worden alle toonwaarden gewoon gebruikt en in jpg vallen er toonwaarden weg.

Comment

Originally posted by Willy
        Toch wel, Kristof. De 2048x1360 (JPG) zit als het ware opgesloten in het raw bestand en zoals motordigitaal al aangaf kun je die met software lezen, ook als de software verder niet met raw overweg kan. Het jpg bestand wordt niet apart opgeslagen, maar dat had ik ook niet geschreven.

In raw gaat het veranderen van instellingen met minder verlies dan in jpg, omdat je veel meer bits tot je beschikking hebt. Bij een jpg bestand heb je veel minder speelruimte. Probeer maar eens een level verandering in raw en in jpg, bijvoorbeeld bij een foto die een beetje onderbelicht is. In raw worden alle toonwaarden gewoon gebruikt en in jpg vallen er toonwaarden weg.
        Hoi, Toch klopt zijn onderstand verhaal echt.
        Standaard kan (kon) het niet.
        Denk dat Canon dit over het hoofd heeft gezien bij het maken van de software.

Gr Motordigitaal.

Open dan Canon digital fileviewer utility (meegeleverd met de 300D). Open dan de gewenste raw foto met die viewer.

Dan kan je in de onderste werkbalk aanpassingen aan de foto maken van witbalans enz...

Is dat allemaal gedaan dan kan je je foto saven, ga naar file => save file => convert and save file. Hier kan je dan verschillende opties kiezen als ook tiff. Als je jpg neemt neem dan de grootste beeldkwaliteit (4). Die andere opties kan je naar eigen wens ook nog iets met doen. En dan op OK klikken.
        Gr Motordigitaal
        www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

Comment

Alleerst wil ik zeggen dat ik helemaal geen techneut ben op fotogebied. En dat het dus weinig zin heeft om met u in discussie te gaan omdat ik over die dingen het fijne niet weet. Je zou dus best gelijk kunnen hebben.

Ik wou enkel zeggen dat er bij mij als ik in raw werk geen apparte jpg wordt opgeslagen enkel een raw file. Ik had uit u vorige reply begrepen dat er dus een raw en jpg file op je geheugenkaart wordt gezet. Dit heb ik dus blijkbaar verkeerd geinterpreteerd. Jij bedoelt volgens deze reply blijkbaar dat de jpg in de raw zit ingewerkt. Zou best kunnen maar toch stel ik me hier nog enkele grote vragen bij.

Ik kan er moeilijk bij dat men in een raw ook nog eens een minderwaardige file gaat stoppen. Lijkt me alsof men op een cd ook nog in elke track de mp3 versie van die track zou plaatsen. Lijkt me dat men beter achteraf uit die raw file de jpg maakt. En hem er niet incapsuleerd.
          Verder vind ik het raw bestand, 7mb, dan wel verdacht klein om zowel raw als jpg te bevatten. Raw zou normaal de ruwe data uit de cmos zijn, men kan daar dan wel een compressie zonder verlies op toepassen maar dan nog lijkt 7mb me te klein om zowel raw als jpg te bevatten.

Je zegt dat je die raws op deze manier dan ook kan lezen met software die niet met raw overweg kan, wel dit lukt me niet. Misschien kan je me hier mee verder helpen? Kan best zijn dat ik weer dingen verkeerd begrijp, zou je ze dan aub verder willen uitleggen want ben daar wel in geintereseerd.

Uiteraard kan je in raw betere bewerkingen doen omdat je over meer gegevens beschikt. Het is aan ieder de keus of dat echt nodig is. Ik doe op bijna elke foto die ik laat afmaken bewerkingen, ook levels en voor mij zijn de foto's kwalitatief meer dan goed. Misschien ben ik niet veeleisend genoeg dat zou kunnen maar voor mij zal jpg dus volstaan. Maar dat is dus iets wat ieder voor zich moet uitmaken, en zoals ik eerder zei, uiteraard heb je in raw meer data waarmee je kan werken.

Groeten,
          Kristof

Comment

Op de 10D moet je in elk geval meegeven wanneer je in RAW werkt, aan welk formaat JPG je extra opslaat... Wanneer ik snel even doorheen de review op Dpreview loop, kom ik die instelling wel niet tegen in het menu, maar kijk eens op deze url onder het gedeelte RAW+JPG: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Dit is natuurlijk ingewikkelde materie en ik heb het ook maar gelezen. Het schijnt dat in het raw bestand extra jpeg informatie zit: als preview voor software zoals C1, een geavanceerde raw converter en - houd je vast - er zit waarschijnlijk nog een extra jpg opgesloten om ook raw files direct naar de printer te kunnen sturen. Allemaal heel ingenieus dus, maar voor gewone stervelingen als ik moeilijk te bevatten.

Canons Fileviewer Converter doet zijn werk goed bij raw bestanden, maar heel traag. C1 doet dat veel sneller, dus zou het mij niks verbazen als je bij C1 gewoon de resultaten zag van het aangepaste jpg bestand, waar Fileviewer mogelijk de berekening uitvoert voor het gehele bestand en veel meer moet doen, een andere filosofie dus.

Natuurlijk is het een kwestie van smaak, waaraan je de voorkeur geeft. De jpg bestanden van de 300d zijn zo schoon dat je daarmee al fantastische resultaten kunt behalen, maar in raw kun je soms foto's redden die niet zo geweldig zijn gelukt. Bovendien vind ik het gewoon leuk om met computers bezig te zijn.

PS Het zal vast ergens vermeld zijn, maar wil iemand me uitleggen hoe ik van die mooie quotes kan maken? Dank.

Comment

Dit is natuurlijk ingewikkelde materie en ik heb het ook maar gelezen. Het schijnt dat in het raw bestand extra jpeg informatie zit: als preview voor software zoals C1, een geavanceerde raw converter en - houd je vast - er zit waarschijnlijk nog een extra jpg opgesloten om ook raw files direct naar de printer te kunnen sturen. Allemaal heel ingenieus dus, maar voor gewone stervelingen als ik moeilijk te bevatten.

Canons Fileviewer Converter doet zijn werk goed bij raw bestanden, maar heel traag. C1 doet dat veel sneller, dus zou het mij niks verbazen als je bij C1 gewoon de resultaten zag van het aangepaste jpg bestand, waar Fileviewer mogelijk de berekening uitvoert voor het gehele bestand en veel meer moet doen, een andere filosofie dus.

Natuurlijk is het een kwestie van smaak, waaraan je de voorkeur geeft. De jpg bestanden van de 300d zijn zo schoon dat je daarmee al fantastische resultaten kunt behalen, maar in raw kun je soms foto's redden die niet zo geweldig zijn gelukt. Bovendien vind ik het gewoon leuk om met computers bezig te zijn.

PS Het zal vast ergens vermeld zijn, maar wil iemand me uitleggen hoe ik van die mooie quotes kan maken? Dank.
                Dank je Willy (CooMa ook trouwens)

Over die printer heb je wel een goed punt denk ik. Ben nu nog nieuwsgieriger geworden naar hoe de vork nu juist in de steel zit

Die quotes dat doe je gewoon door bij het geposte bericht aan wie je wil replyen op dat icoontje met dat pijltje te klikken.

Groeten,
                Kristof

Comment

Originally posted by kristof_dc
                  Over die printer heb je wel een goed punt denk ik. Ben nu nog nieuwsgieriger geworden naar hoe de vork nu juist in de steel zit

Die quotes dat doe je gewoon door bij het geposte bericht aan wie je wil replyen op dat icoontje met dat pijltje te klikken.

Groeten,
                  Kristof
                  Dank je wel Kristof, dat werkt dus. De eenvoudigste manier om het ingesloten JPG bestand van een RAW bestand te bekijken is met Canon's FVU zelf: onder File staat de optie: extract & save JPEG en dan staat deze op je hard disk. Op dpreview zijn discussies gaande over deze materie en sommige tovenaars hebben software geschreven om de RAW en JPG bestanden te ontcijferen. Een van de doelen was natuurlijk het RAW bestand strippen, zodat saven naar de CF kaart sneller zou gaan en de RAW bestanden minder ruimte nodig zouden hebben, precies zoals jij dat ook wel zou willen, maar dat schijnt nog niet mee te vallen. In ieder geval kun je dus daar veel meer info vinden...

Groet,

Willy

Comment

Working...
                  X