Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanger gezocht voor Sony A200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

    Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
    Sony lenzen zijn ook duurder:
    - Canon EF II 50mm f/1.8 = €104
    - Nikkor AF-D 50mm f/1.8 = €134
    - Sony DT 50mm f/1.8 = €164
    Ik wil je van niets overtuigen, maar ik wil het wel eens in een ander perspectief plaatsen dan louter prijzen...

    Met de Nikon 50mm f1.8 ben je niet veel als je een D3100/D5000 koopt (gebrek aan scherpstelmotor)

    Dan heb je nog paar leuke verschillen tussen de canon prime en de sony prime...
    Canon : 5 diafragmabladen, non-circular
    Sony : 7 diafragmabladen, circular (idem nikon maar dan non-circular)

    Canon : minimale scherpstelafstand 0,45m (idem nikon)
    Sony : minimale scherpstelafstand 0,34m

    Canon: niet gestabiliseerd (idem nikon)
    Sony: wel gestabiliseerd

    Je ziet dat er dus wel verschillen zijn die een meerprijs kunnen rechtvaardigen...Je kan bovenstaande voor andere lenzen ook doen, meestal redelijk analoog

    ps: je kan echt wel lagere prijzen vinden dan hetgeen jij opgeeft

    Maar zoals altijd, neem het merk waar je je het beste bij voelt!

    Comment


    • #17
      Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

      Ook ik zou bij Sony blijven. En aangezien de A550 hier al vernoemd is en je over een budget van 700 euro spreekt: zowel op dit forum als op Kapaza/2dehands.be zag ik heel recent een A550 met kitlenzen te koop voor 650 euro.
      Hele goede live view ... heb zelf dat toestel!

      Kopen dat ding, zou ik zeggen!

      Comment


      • #18
        Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

        Na alle tegenreacties van Proxi () en K-2 vrees ik dat de TS al lang de keuze gemaakt heeft om over te stappen

        Zoals k-2 al aangaf:
        Soit, als het bij een toestel en een paar gemiddelde lenzen blijft, zit je bij elk merk goed.
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

        Comment


        • #19
          Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

          Toch nog niet volledig
          Ik apprecieer de (tegen)reacties voor de 100%, en heb daarom ook nog wat verder rondgeneusd op het internet en hier op het forum.
          Ik vind dan ook zeer veel positieve reacties voor zowel de D90 als de Alpha-reeks.
          Maar er zijn nog andere factoren die ook meespelen in de keuze van het toestel, en binnen mijn budget vind ik die ook belangrijk. In mijn nabije vriendenkring zijn er een 5-tal mensen die in het bezit zijn van Nikon-materiaal, en geen enkele met Sony. Dat is financieel aantrekkelijk om voor bepaalde situaties lenzen te kunnen uitwisselen (en zo te testen), zonder alles zelf aan te moeten kopen.
          Mijn vriendin staat dan weer minder te springen bij de aankoop van een nieuwe DSLR, omdat die meestal nogal groot en zwaar is om mee te nemen. Daarom kwam ik ook al uit bij de Sony NEX-3 en 5, en de Panasonic DMC-GF1. En zo slaat de twijfel terug toe .
          Alleen vrees ik dat zo'n "systeemcamera" minder ideaal is om in de manuele stand te fotograferen (instellen via menu's enzo), terwijl dit bij een DSLR direct op de body aanwezig is.
          Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

          Comment


          • #20
            Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

            Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
            Alleen vrees ik dat zo'n "systeemcamera" minder ideaal is om in de manuele stand te fotograferen (instellen via menu's enzo), terwijl dit bij een DSLR direct op de body aanwezig is.
            Ik weet natuurlijk niet volledig wat je bedoelt met "in de manuele stand", maar instellingen veranderen vallen echt reuze mee...'t is niet half zo omslachtig als er soms beweerd wordt. Beste manier is het zelf eens te proberen! (En je materiaal kennen is eigenlijk nog het belangrijkst )

            Hoewel ik er toch ergens kan inkomen wat je bedoelt, kun je eens een concreet voorbeeld geven wat je denkt moeilijker te zijn met een systeemcamera dan met een spiegelreflex? Just asking

            Een vriendenkring hebben met hetzelfde merk is inderdaad wel handig 't helpt je op alle vlakken é

            Comment


            • #21
              Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

              Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              Hoewel ik er toch ergens kan inkomen wat je bedoelt, kun je eens een concreet voorbeeld geven wat je denkt moeilijker te zijn met een systeemcamera dan met een spiegelreflex? Just asking
              Snel(ler) instellen van diafragma, sluitertijd, iso... Dingen die op een DSLR gewoon onder een knopje of draaiwieltje zitten, zitten (dankzij de kleinere behuizing van een systeemcamera) verborgen onder menuutjes.
              Als ik de foto's van de Panasonic en Sony vergelijk, valt het me zelfs op dat bij de Sony het voorkeursstandwieltje (of hoe dat ding ook heet ) zelfs ontbreekt, en via het menu en scherm moet ingesteld worden
              Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

              Comment


              • #22
                Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                Snel(ler) instellen van diafragma, sluitertijd, iso... Dingen die op een DSLR gewoon onder een knopje of draaiwieltje zitten, zitten (dankzij de kleinere behuizing van een systeemcamera) verborgen onder menuutjes.
                Als ik de foto's van de Panasonic en Sony vergelijk, valt het me zelfs op dat bij de Sony het voorkeursstandwieltje (of hoe dat ding ook heet ) zelfs ontbreekt, en via het menu en scherm moet ingesteld worden
                Dit zijn dingen die je misschien niet kan weten maar:
                -bv: aanpassen van diafragma: Als je in de A-stand werkt, hoef je maar aan het wieltje te draaien, zoals op een DSLR
                -Idem sluitertijd in de S-stand.
                -Iso aanpassen: de "ok" knop kan je 3 instellingen geven die je zelf wil, bv iso als je dat graag aanpast. Dus concreet: Je drukt dan op de "ok" knop, dan draaien aan het wieltje voor de iso die je wil.
                -Voorkeursstandwieltje () daar was een aparte knop voor, dat was drukken en draaien, nu is dat 1 stap verder: menu en dan eerste icoontje

                't gaat minder menu worden als je denkt Vergeet niet dat de 4 pijltje ook functies hebben...dus dat valt wel mee

                't is wel een feit dat je geen aparte knop hebt voor witbalans, iso, ...maar 1 knop voor de 3, dus iets trager, maar om logische redenen

                Ik wil maar zeggen, de nex was gebruiksonvriendelijker (veel menu gebruik) in het begin toen die uitkwam, maar er is paar maanden geleden een firmware update verschenen waardoor het VEEL aangenamer werken is! 't is maar dat je erover weet als je "oude" informatie tegenkomt

                Comment


                • #23
                  Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                  oke, zo zie je maar dat internet ook niet volledig is
                  Had enkele reviews bekeken op youtube, en zaken zoals het voorkeurstandwieltje vielen mij direct op.

                  Is zo'n systeemcamera dan zeer verschillend tov een DSLR, of is het gewoon een DSLR gecombineerd met het point-and-shoot principe van een compactje?
                  Het lenzenaanbod is momenteel wel aan de magere kant, maar dit zal wel groeien neem ik aan als systeemcamera's wat meer ingeburgerd geraken.

                  Nu twijfel ik dus tussen een D90 met 18-105 VR (€729) met eventueel een 50mm 1.8 er bij, en een Sony NEX-5 met pancake 16mm 2.8 en 18-55 (€659)
                  Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                    Twijfel tussen een DSLR van Nikon of een NEX van Sony... Bizar
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                      Wat is daar bizar aan? Veel keuze bij systeemcamera's is er niet, en bij de kits van Sony vind ik de lenzen interessanter qua bereik dan bij andere merken.

                      NEX heeft ook het voordeel dat deze compacter is, maar een DSLR (bvb D90) is directer in gebruik (geen/weinig menu's nodig om zaken in te stellen). De D90 heeft ook een groter lenzenaanbod, en bij de NEX vind ik het dan weer nadelig dat deze een andere mount gebruiken tov de Alpha-reeks...

                      Elk toestel heeft dus zijn voor- en nadelen, en deze moeten nog afgewogen worden
                      Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                        enkele maanden terug heb ik de overstap gemaakt van Sony A450 naar Nikon D90. In de winkel heb ik toen nog even getwijfeld om een Sony Nex aan te schaffen, maar de manier van vasthouden en "gewichtsverdeling" stonden mij toen ni aan. Een SLR ligt mij zowiezo beter in de hand. Vandaar dat t de D90 geworden is.

                        reden overstap van Sony naar Nikon: enkele mensen die ik kende hebben een D90 en ik heb t altijd een geweldige camera gevonden. De A450 was ook een geweldige camera, maar voelde vor mij niet zo goed meer aan als dat mijn A200 dat in zijn tijd wel deed...


                        succes met je keuze van camera
                        Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                          Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                          Elk toestel heeft dus zijn voor- en nadelen, en deze moeten nog afgewogen worden
                          Als je wat dichterbij woonde, zou ik zeggen: kom gerust eens langs, dan kan je e.e.a. rustig proberen.

                          Wat NEX betreft: zelfs a-mount-lenzen vind ik er plezant op. 't Is dan wel met trage AF, of helemaal geen, maar ik kan je zeggen dat een NEX met CZ24 of CZ85 héél mooie prentjes oplevert, en zelfs manuele focus is gemakkelijk met de close-up die je op het lcd-scherm krijgt .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                            Ja, Antwerpen is idd niet direct bij de deur .

                            Met de feedback die ik hier krijg ga ik wel zeker nog informeren in enkele fotowinkels ook, vooraleer ik een toestel koop. Het zijn tenslotte al geen kleine investeringen meer, die toch wel enkele jaren moeten meegaan.
                            Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                              ... Gent is misschien iets dichter
                              Hier valt desgewenst een a450 en een reeks lenzen en een Nex 3 met 16 en 18-55 te testen
                              Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                                Ik heb net de overstap van A300 naar A55 gemaakt. Een super toestel moet ik zeggen!
                                Moet helemaal niet onderdoen voor Sony of Nikon.
                                (tik in de zoekoptie van het forum eens a55 in)
                                Als je een beetje meer googled en vergelijkt merk je dat dit toestel echt top is!
                                Vergelijkbaar met de nieuwe d7000 van Nikon. En die ligt toch wel wat hoger in prijsklasse.

                                Ik heb ook getwijfeld aan een overgang naar Canon owv de tweedehandsmarkt. Maar als je maar een beetje zoekt en geduld hebt, kom je altijd wel iets leuks tegen.

                                Comment

                                Working...
                                X