Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D2H vraagje ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D2H vraagje ...

Zoals ik hier vroeger al eens heb vermeld, zit ik nog altijd te wachten op de Nikon D200. Het wachten duurt me iets te lang en geruchten gaan zelfs dat hij pas eind zomer 2004 zal aangekondigd worden. Veels te lang wachten ... *brrrr*

We gaan in september voor een 3 weken naar Orlando. Deels voor de pretparken (als coasterfreak is dit een kleine droom die uitkomt), deels voor de natuur. De moerassen, de vele vogels, alligators, ...

Aangezien ik al lang de overstap wil doen naar een DSLR, zou ik deze toch graag willen meenemen. Spijtig genoeg geen D200, maar mits ik iets dieper in m'n buidel tast, kan ik overgaan tot de aankoop van een D2H. Dit lijkt mij de perfecte camera voor mij persoonlijk, zekerst omwille van de snelheid. Aangezien ik geregeld op een goede kermis zit is een goede snelheid onder low light conditions mooi meegenomen.

Als ik de specs en de reviews erop na lees, lijkt alles dik in orde. Enkel de resolutie speelt me wat parten. MAAR 4.1MP ??? Ik heb al gelezen dat de prints daarvan beter zijn dan zijn 6MP collega's ... maar ergens kan ik dit moeilijk geloven. Deze resolutie laat je ook niet makkelijk toe om te croppen, er zijn zelfs al compacte camera's met 8MP ? Waar zit het geheim ?

Groetjes,

Frank
    Frank
    http://www.mirrorshades.be

ik zou me niet blindstaren op die 4mp. het is inderdaad zo dat resolutie véél belangrijker is dan aantal megapixels en op dat vlak scoort die D2H héél goed
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Originally posted by lapino
      ik zou me niet blindstaren op die 4mp. het is inderdaad zo dat resolutie véél belangrijker is dan aantal megapixels en op dat vlak scoort die D2H héél goed
      Ok misschien een heel domme vraag ... de resolutie wordt toch bepaald door het aantal megapixels ? Of bedoel je de scherpte van de resolutie ?
      Frank

Comment

Originally posted by Catscratch
        Ok misschien een heel domme vraag ... de resolutie wordt toch bepaald door het aantal megapixels ? Of bedoel je de scherpte van de resolutie ?
        Bij mijn weten wordt de resolutie alleen maar bepaald door het aantal mp dus ik snap het antwoord van lapino ook helemaal niet.
        NIKON D70
        NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

Comment

Originally posted by Vussie
          Originally posted by Catscratch
          Bij mijn weten wordt de resolutie alleen maar bepaald door het aantal mp dus ik snap het antwoord van lapino ook helemaal niet.
          Lapino zit er naast, de resolutie wordt inderdaad bepaald door de pixels, net zoals het aantal dpi voor de afdruk, wat in feite hetzelfde is.
          Maar schijnbaar spelen naast de resolutie ook een aantal andere factoren zoals de grootte van de CCD een rol bij de kwaliteit van de beelden. En met dit laatste ben ik al een hele tijd bezig.

Comment

Misschien zit Lapino al aan de champagne
            Mark (300D)

Comment

werkelijke resolutie is iets anders dan megapixels.

de D2H heeft een minder megapixels dan een d100 maar de werkelijke resolutie ligt daar dan niet zoveel onder, dit tenminste als je een goede lens gebruikt.

de foto's komen gewoon veel scherper uit de camera dan bij bv een d100
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Lapino heeft niet helemaal gelijk maar ook geen ongelijk.
                MP bepalen niet alleen de resolutie. JE kan niet meer resolutie hebben als je aantal MP maar geen enkele camera haalt een effectieve resolutie die gelijk is aan zijn aantal MP's. De beste zijn de Fuji's met hun SuperCCD maar ook deze zitten ver van het aantal MP van de camera. En de lens en dergelijke heeft hierin ook geen klein belang.

Kijk maar eens naar de absolute resolutions op DPreview. D2H 1400x1200 das 1.68 MP van zichtbare resolutie. De 10D haalt 1600x1450 of 2.32MP beide toch ver van hun respectievelijke 4MP en 6MP en zelfs nog niet de helft ervan. Komt er nog bij dat de ene meer noise heeft dan de andere en ook dat gaat beinvloeden wat je uiteindelijk maximale printgrote is. Lees dit(http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dq.shtml) maar eens en je kan dan zien dat meer er bij komt kijken dan enkel MP grote.(wel saaie lectuur hoor).

Als je van dit hier uitgaat kom je tot het effect dat met een D2H(gebruik hiervoor de 1D cijfers wat ongeveer wel hetzelfde zal zijn) een absoluut perfecte print op A4 formaat mogelijk is. En dan spreek je over superkwaliteit dus een pak groter kan ook nog. Met een D60 kan je +-15% groter printen. Maar de sensor van een D60 is 50% groter.

Maar de beste manier om je te overtuigen hiervan is download enkele foto's van de D2H en print deze uit op het grootste formaat dat je gaat gebruiken dan kan je zelf zien of het voor jou goed genoeg is. Het kost wel iets maar das een peulschil in vgl met je camera.

Comment

Lapino heeft in mijn opzicht toch gelijk hoor...

Leg eens een Trust 5Mpix naast de D2H 4Mpix en je begrijpt direct wat hij bedoelt...

Ook zal een 4Mpix grotere fotosites hebben en daardoor zeker beter zijn op ruisvlak dan bv een D100. Qua kwaliteit zal deze dus zeker voldoende zijn, zelfs als je een 30x40 eens afdrukt...
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

Comment

PS. Grootte van de sensor is bij Nikon bijna altijd gelijk, namelijk: 23.7 x 15.5 mm (Nikon DX)

Daardoor krijg je bij Nikon op bijna alle camera's dezelfde cropfactor van x1.5

Nikon D300 & een beetje glas...
                    Iets kleiners als carry everywhere

Comment

Hey mensen, bedankt voor de replies. Het aantal MP's blijkt dus toch niet het belangrijkste te zijn . Ik weet wat te kopen binnenkort. Nu op lenzenjacht
                      Frank

Comment

Nog even ter aanvulling: De D2H heeft een betere sublieme detailering en een goede kleurdiepte. Hij haalt dus het "maximale" uit de 4.1 MP. Het verschil ga je wel zien als je gaat croppen en daar ligt de zwakheid. Los hiervan kan de camera iedere vergelijking aan met 6 MP broeders (zoals de D100 en D1X (5 MP)). Aanrader !
                        Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

Comment

ik heb dus wél gelijk (sorta)
                          'resolutie' kan je eigenlijk beter 'detail' noemen, dan wordt het duidelijker. een goeie 4mp chip zal veel meer detail tonen dan een spotgoedkoper Trust digicam met 5mp.
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Working...
                          X