Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijdvoorkeuze

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sluitertijdvoorkeuze

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    ik kan uit TS' verhaal enkel opmaken dat hij misschien een sluitertijd insteld waar een diafragma bij hoort dat groter is dan de max lensopening. Moest ik een camera zijn, ik zou hem ook terugfluiten. Stelt hij via +/- onderbelichting zou ik -moest ik een camera zijn- hem zeggen dat hij zijn plan maar trekt, maar dat het volgens mij onderbelicht is.
    Aha, nu snap ik het initiële probleem volledig en de reden waarom ze zo'n veiligheidsshift erin zetten.

Maar ik heb idd toch ook liever geen veiligheid en dat ik duidelijk geknipper krijg wanneer ik tegen de grens op zit (maar dat hij me toch een foto laat maken), dan stiekem een verandering van de sluitertijd door te voeren (ook al levert dat een betere foto op, maar het neemt je ook de eigen controle af).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      De juiste tijd om in combinatie van diafragma en ISO tot een correcte belichting te komen. Die functie zit niet op uw 30D

MVG, Jeff c.
      Zit zelfs op mijn 20D (CF16), dus zal het zeker op de 30D zitten.
      Maar bij mij staat dit ook uit
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

digipics,
        bedankt voor je snelle reactie. Ik heb die veiligheidsshift daarjuist afgezet en nu werkt alles perfect.

Ik had bijvoorbeeld ook problemen ( dwz te lange sluitertijd ) bij sluitertijdvoorkeuze en flitsen op het 2de gordijn. Ik had dan telkens te lange belichtingstijden. ( ben dan maar beginnen flitsen in de av stand op 1/60ste vast )

OOk alle anderen bedankt voor jullie reacties.
        Met vriendelijke groeten,
        Bernus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
          Zo'n veiligheid tart ook de logica. Maakt dingen onnodig gecompliceerd (denk ik dan).
          Je ziet hierbij 1 ding over het hoofd.
          Stel een camera heeft (voor een opname uit de hand) de beschikking over 1/10 tot 1/4000 sec. dat zijn 10 stoppen (een stop is verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht).
          Bij de diafragma's heeft de camera F4 tot F16 aan bruikbare lensopeningen , dat zijn slechts 4 stoppen.
          De mogelijkheid om de belichting via een passend diafragma recht te trekken zijn dus zeer bescheiden, zeker als je de ISO waarde vast zet.
          TV en verwachten dat de halfautomaat het oplost is dus meestal een illusie.....

Daarvoor is die voorziening uitgevonden, een noodzakelijk kwaad voor mensen die weinig inzicht in de techniek hebben...het tart geen enkele logica.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Daarvoor is die voorziening uitgevonden, een noodzakelijk kwaad voor mensen die weinig inzicht in de techniek hebben...het tart geen enkele logica.
            Dan zou ik de functie eerder op een instapmodel verwachten dan op een semi-professioneel model.
            Wanneer je toe bent aan een semi-professionele camera moet je dat inzicht toch hebben lijkt me, het is immers het basisprincipe van belichting.

Comment

De ontwerpers van de camera's hebben daar zo hun eigen idee over, vind ik. Bijvoorbeeld bij de 7D (toch wel een semipro, niet?) zijn de verschillende 'standen' (sportstand e.d.) verdwenen, maar de 'CA' stand (groot diafragma voor minder scherptediepte vs klein diafragma voor meer scherptediepte) is gewoon blijven staan, terwijl ik precies die stand bij de instapmodellen zou verwachten, maar bij 'hogere modellen' toch niet meer...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Inderdaad, ook zo iets vreemds.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                  Dan zou ik de functie eerder op een instapmodel verwachten dan op een semi-professioneel model.
                  Wanneer je toe bent aan een semi-professionele camera moet je dat inzicht toch hebben lijkt me, het is immers het basisprincipe van belichting.
                  Zo logisch is het vaak toch niet.

Camera's zijn ontworpen voor doelgroepen door ontwerpafdelingen die er niet altijd dezelfde inzichten als wij op na houden.

Zo wordt de 7D veel gekocht door mensen die er weinig benul van hebben maar kennelijk wel een ruim budget.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    ....
                    Zo wordt de 7D veel gekocht door mensen die er weinig benul van hebben maar kennelijk wel een ruim budget.....
                    En veel dure sportwagens aan johnies die nog maar net de borst af zijn en nie kunnen rijden

That's life

Comment

Met de veiligheidsshift op "on" zal je camera de ingestelde tijd en/of diafragma aanpassen om tot een correct belichte foto te komen bij ontoereikende lichtomstandigheden.

Een voorbeeldje:
                      • TV
                      • ingestelde tijd = 1/2000sec
                      • Diafragma = f....

Zolang er genoeg licht is zullen de foto's genomen worden met 1/2000sec en een bijhorend diafragma.

Als nu het licht afneemt (wolken, achtergrond.....) zal het diafragma naar f6,3.....f5,6 gaan totdat de grootste diafragma-opening van de lens bereikt is. Daarna heb je niet correct belichte foto's.

Met de veiligheidsshift op "on"zal nu ook de ingestelde tijd aangepast worden zodat je een correct belichte foto hebt, ..maar niet met je ingestelde waarden.

Voor portret-, landschap- etc...fotografie biedt dit misschien weinig meerwaarde maar voor actie-, vogels-, races-, atletiek-etc...fotografie, waar je veel lichtverschillen hebt door achtergronden etc..., is dit een gemakkelijk hulpmiddel.

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon
                      Het knipperen van de tijd/diafragma in het zoekerbeeld als je er niet komt qua belichting......

Het knipperen van de overbelichte delen op je histogram....

De mogelijkheid om bijkomende AF-punten in of uit te schakelen ...

Daarom zijn alle xx pro-toestellen van canon,nikon etc... met al die customfuncties, bedoeld voor mensen die er niets van kennen.

Wel wat kort door de bocht , niet?

Of je nu een pro-toestel of een instapmodel hebt maakt niks uit, beiden hebben deze "veiligheidsshift" instelling.

Oorspronkelijk geplaatst door Tink
                      Het ging er, dacht ik, net om dat je die "+/-" niet kan gebruiken. Enfin, je kan hem wel gebruiken, maar door die "veiligheid" gaat de camera jouw ingestelde correcties toch negeren.
                      Zolang er licht genoeg is gaat de camera niets aanpassen. Als er te weinig licht is gaat hij de kortst aanleunende instelling nemen.

Je ingestelde EV-correcties worden automatisch op de nieuwe tijd uitgevoerd. Als je een EV-correctie van +2/3 stop hebt ingesteld, wordt deze ook op de nieuwe tijd/diafragma toegepast.

Oorspronkelijk geplaatst door Tink
                      Maar ik heb idd toch ook liever geen veiligheid en dat ik duidelijk geknipper krijg wanneer ik tegen de grens op zit (maar dat hij me toch een foto laat maken), dan stiekem een verandering van de sluitertijd door te voeren (ook al levert dat een betere foto op, maar het neemt je ook de eigen controle af).
                      Stiekem is hier eigenlijk het woord niet doordat je weet dat je de veiligheidsshift hebt opstaan.

Controle kun je hebben over je camera maar niet over de lichtomstandigheden.

Als er zich een "fractie van een sec foto" voordoet heb ik toch liever dat de veiligheidsshift opstaat dan dat ik nog aan de wieltjes moet gaan draaien om belichting, tijd, iso etc...in te stellen.

Negen keer op tien ben je dan te laat...

Het soort fotografie dat je doet zal hierin (de keuze voor veiligheidsshift op of af ) bepalend zijn.
                      Groetjes
                      ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Daar kan ik U in volgen, bij mij op de 5d MII staat deze functie uit !
                        Ik heb weet van een sluiterknopvergrendeling die je aan de belichtingswaarschuwing kan koppelen, maar niet van de instelling dat ie dan zelf een tijd zou kiezen. Dat is niet hetzelfde, he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                          Met de veiligheidsshift op "on" zal je camera de ingestelde tijd en/of diafragma aanpassen om tot een correct belichte foto te komen bij ontoereikende lichtomstandigheden.

Een voorbeeldje:
                          • TV
                          • ingestelde tijd = 1/2000sec
                          • Diafragma = f....

Zolang er genoeg licht is zullen de foto's genomen worden met 1/2000sec en een bijhorend diafragma.

Als nu het licht afneemt (wolken, achtergrond.....) zal het diafragma naar f6,3.....f5,6 gaan totdat de grootste diafragma-opening van de lens bereikt is. Daarna heb je niet correct belichte foto's.

Met de veiligheidsshift op "on"zal nu ook de ingestelde tijd aangepast worden zodat je een correct belichte foto hebt, ..maar niet met je ingestelde waarden.

Voor portret-, landschap- etc...fotografie biedt dit misschien weinig meerwaarde maar voor actie-, vogels-, races-, atletiek-etc...fotografie, waar je veel lichtverschillen hebt door achtergronden etc..., is dit een gemakkelijk hulpmiddel.

Bedankt voor je uitleg Jo, dat maakt wel e.e.a. duidelijk, zeker omdat ik me niet bezig houd met actie-fotografie.

Comment

Dit is denk ik idd een belangrijk gegeven waar ik me ook door heb laten vangen.
                            Ik kan me voorstellen dat je bij één of andere sport liever hebt dat je sluitertijd zich aanpast bij een onverwacht maar spectaculair moment, dan dat je een totaal onderbelichte foto hebt.

Comment

Daarna heb je eerst 1/3 onderbelichting, 2/3,... 2 stops: in totaal dus meer dan vijf stoppen alvorens het echt donker word. Dat is best wel heel erg veel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                                Daarna heb je eerst 1/3 onderbelichting, 2/3,... 2 stops: in totaal dus meer dan vijf stoppen alvorens het echt donker word. Dat is best wel heel erg veel.
                                Oke, dat is inderdaad veel licht maar er zijn heel veel mensen die al met de grootste diafragma-opening van de lens werken en dan heb je geen reserve.

Denk ook aan de kleine details die er niet goed uitkomen als ze "slecht belicht" zijn.

Ik ga ervan uit dat je probeert om correct te belichten, ...histogram zoveel mogelijk naar rechts.

Als je moet gaan "oplichten" ga je ruis opwekken, beter is het om te "verdonkeren".

Maar nogmaals.....het is een manier van werken voor bepaalde vormen van de fotografie.
                                Groetjes
                                ----JO

Comment

Working...
                                X