Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro full frame?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro full frame?

Als je met een croptoestel gewerkt hebt is het even wennen bij de overstap, de afstand van 150 mm 105mmlens+crop) naar 105mm maar heb dit opgevangen met een TC 1.7x.Dat nadeel is dan een voordeel geworden,heb nu 180mm.
    Ach weet je, het heeft een aanpassingsperiode nodig en je mag het eigenlijk niet bezien als voor en nadelen.
    Zelf werk ik met de Nikon D3+105mm VR+ 1.7x TC
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chelle Bekijk bericht
      Bedankt voor jullie comments, mijn vraag over fullframe was ook omdat ik vaak las dat de kleuren en nuances daar beter bij zijn, en dat vind ik belangrijker dan megapixels, hoge iso, ja zelfs scherpte...
      Misschien kan AndriesDeLeener daar iets over zeggen, die heeft beide. Indien dat verschil miniem is, dan zou ik voor een crop 50d gaan.
      Een 5D levert alleszins mooie macro's af: http://www.dleemans.be/pix/big/IMG_4011.jpg.
      Grootste nadeel van de 5D, voor macro dan, is het AF systeem. De 9 focuspunten staan veel te centraal, en het zijn er veel te weinig naar mijn goesting. Bij stevige vergrotingen laat het Af systeem het ook snel afweten, toch zeker de buitenste AF punten, door gebrek aan licht. Mijn 1Ds doet dat veel beter .
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Eén van de beste macrofotografen die ik ken gebruikt een 5DmkII voor zijn foto's, zelfs bij de meest extreme vergrotingen.
        De resolutie die hij haalt is adembenemend. Om problemen met scherptediepte te omzeilen kun je met focus stacking werken.

Allez, bekijk het zelf: http://www.flickr.com/photos/johnhal...s/canon5dmkii/

Let wel op: als je macrofoto's met een crop-body niet goed zijn, zullen ze met een full-frame niet beter worden hé.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          ?

Zowat alle courante macrolenzen tussen 30 en 150mm hebben f/2.8.
          Dat is zo, maar in de praktijk wordt dit bij macro zelden gebruikt.
          Sorry voor het misverstandje; iets te snel gereageerd .
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
            Eén van de beste macrofotografen die ik ken gebruikt een 5DmkII voor zijn foto's, zelfs bij de meest extreme vergrotingen.
            De resolutie die hij haalt is adembenemend. Om problemen met scherptediepte te omzeilen kun je met focus stacking werken.

Allez, bekijk het zelf: http://www.flickr.com/photos/johnhal...s/canon5dmkii/
            Knap ! Bedankt voor de link.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Zo kan je ook zeggen dat je met een crop toestel nog dichterbij komt en dat je met een macro lens ook minder dan een 1:1 kunt schieten; dat zie ik dus niet zo.
              nee, dat kan je dan niet zeggen. Een macro lens haalt op een crop ook maar 1:1 die dan beeldvullender zal lijken. Maar neem nu een kruisspin, die zijn ongeveer zo groot als een FF sensor. Je kan dus een macro maken van het volledige beestje op een FF en op een crop ga je er met dezelfde vergrotingsmaatstaf maar zijn kopborststuk en een deel van het achterlijf en het beging van de pootjes op krijgen.

Dit heeft niets te maken met de meer-tele-op-crop-discussie, maar met het gegeven dat op een grotere sensor 1:1 foto's van grotere onderwerpen gemaakt kan worden.

Ik maak zelf geen macro's, maar zou echt een zo groot mogelijk beeldvlak willen om grotere voorwerpen in alle detail vast te leggen.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Dit heeft niets te maken met de meer-tele-op-crop-discussie, maar met het gegeven dat op een grotere sensor 1:1 foto's van grotere onderwerpen gemaakt kan worden.
                Ik versta je redenering hoor, maar ik blijf me afvragen hoe relevant het verschil is tussen de verschillende beeldformaten. Dwz. of je verschil ziet tussen een foto op 1:1 met 12MP FF en een foto met dezelfde uitsnede (dus op 1:1,5) met een 12MP DX-formaat camera.

Ik denk dat het aantal pixels belangrijker is (al kun je op een grotere sensor eenvoudiger méér pixels inbouwen).
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  nee, dat kan je dan niet zeggen. Een macro lens haalt op een crop ook maar 1:1 die dan beeldvullender zal lijken. Maar neem nu een kruisspin, die zijn ongeveer zo groot als een FF sensor. Je kan dus een macro maken van het volledige beestje op een FF en op een crop ga je er met dezelfde vergrotingsmaatstaf maar zijn kopborststuk en een deel van het achterlijf en het beging van de pootjes op krijgen.

Ik maak zelf geen macro's, maar zou echt een zo groot mogelijk beeldvlak willen om grotere voorwerpen in alle detail vast te leggen.
                  Ik ga gewoon een paar centimeter achteruit met mijn crop en draai het diafragma wat open. Zodat ik dezelfde foto kan bekomen als een FF. Zelf heb ik wel de indruk als ik dat niet doe, mijn beeld wel 1.6 maal vergroot is als jouw FF foto dan. En de maatstaf van 1:1 anders geinterpreteerd word als bij een FF.

Comment

Bedankt allemaal, ik ben hiermee toch al iets wijzer geworden, mijn verstand zegt 50d en mijn gevoel 5d...
                    Foto's Natuur
                    Foto's Mensen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chelle Bekijk bericht
                      Bedankt allemaal, ik ben hiermee toch al iets wijzer geworden, mijn verstand zegt 50d en mijn gevoel 5d...
                      Bij beide cameras kies ik ook voor de 50D. Of het zou de Mark II 5D moeten zijn. Maar je kan zo blijven doorgaan niet ? Succes met je beslissing.

Comment

Working...
                      X