Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met sensor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: probleem met sensor

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
    Daarom is het ook goed als je dat doet, je camera voor de stofzuigermond te houden
    De stofzuiger zuigt niet alleen stof weg, maar ook lucht....en daarvoor in de plaats zal weer nieuwe lucht met stof uit de omgeving moeten komen. Zal weinig meerwaarde opleveren...
    Heeft er iemand wel eens nagedacht om naar een tweedehands glovebox te zoeken die ze in diverse laboratoria gebruiken? Hier kun je je camera in een afgesloten ruimte rustig schoonmaken en desgewenst de kwaliteit van de instromende lucht zelf regelen met filters...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

het word toch zo getoond op een filmtje dat ik op het internet vond hoe je prof. je sencor reinigt

Comment

het word toch zo getoond op een filmtje dat ik op het internet vond hoe je prof. je sencor reinigt
        Er circuleren veel filmpjes op internet, maar bij sommige moet je iets langer blijven stilstaan en goed nadenken over de waarde ervan. Met logica zul je zien dat er veel fabeltjes zijn over lucht en stof in combinatie met de sensor van een spiegelreflexcamera. Stof is (bijna) niet te voorkomen bij dit soort camera's, en elke behandeling is van tijdelijke, tot zelfs zeer korte duur. Tenzij je in een steriele ruimte kan fotograferen....maar zie daar maar eens een heel landschap in te proppen
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Dat weet ik maar al te goed, want ik heb er altijd veel last van gehad en moest bijna altijd voor ik ging fotograferen even controleren , maar als je een goede methode gevonden hebt , moet je die houden, ik had vlekjes en die vlekjes verminderden tot vaag maar krijg ik niet weg , dat zal geen stof geweest zijn , maar een plek

Comment

Hier vroeger altijd gekuist met isopropanol en voor het stof, Artic Butterfly van Visible dust nu heb ik ook nog zo een natte set gekocht van Dust aid ( www.DUST-AID.com )

Maar na vijf maand D3s nog geen kuisbeurt nodig.

Veel stof komt echter voort door sommige objectieven, zoals goedkopere objectieven die bij het in en uitzoomen zowat dubbele lengte worden, door dat soort objectieven wordt veel lucht in en uit de spiegelkamer van je toestel gepompt, wat in stoffige omgevingen zowel voor toestel als objectief een ramp kan zijn.
            Last edited by Guest42; 31 december 2010, 09:55.

Comment

Hebben de duurdere objectieven dat niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Hier vroeger altijd gekuist met isopropanol en voor het stof, Artic Butterfly van Visible dust nu heb ik ook nog zo een natte set gekocht van Dust aid ( www.DUST-AID.com )

Maar na vijf maand D3s nog geen kuisbeurt nodig.

Veel stof komt echter voort door sommige objectieven, zoals goedkopere objectieven die bij het in en uitzoomen zowat dubbele lengte worden, door dat soort objectieven wordt veel lucht in en uit de spiegelkamer van je toestel gepompt, wat in stoffige omgevingen zowel voor toestel als objectief een ramp kan zijn.
                Ach ja, dat hoort men wel op verjaardagen....
                Ik bezit vrijwel uitsluitend "dat soort objectieven" en hoef zelfs niet meer dan 1x per jaar m'n Scotch tape te gebruiken.
                Zo'n natte set heb ik nog nooit nodig gehad....

Comment

Hebben de duurdere objectieven dat niet
                  Neen Eric duurdere objectieven schuiven weinig of niets in en uit, en hebben bovendien een rubber afdichtring rond de bajonetkoppeling zitten.

Comment

Maar de luchtverplaatsing moet toch ergens weg kunnen, of heb ik dat mis

Comment

Maar de luchtverplaatsing moet toch ergens weg kunnen, of heb ik dat mis
                      Via openingen of spleten in de lens zelf. De lucht gaat er er uit langs dezelfde openingen waarlangs ze er in gekomen is.
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Het lijkt me belangrijk om onderscheid te maken tussen stof en ander vuil.
                        Een stofje is eenvoudig te verwijderen, bijvoorbeeld met blaaspeertje of statisch kwastje.
                        Wanneer je een oliespatje probeert te verwijderen alsof het een stofje is maak je het alleen erger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                          Via openingen of spleten in de lens zelf. De lucht gaat er er uit langs dezelfde openingen waarlangs ze er in gekomen is.
                          En langs de knopjes van de camera.
                          Wanneer ik met mijn canon 100-400 L met het push pull systeem snel uitzoom voel ik de lucht over mijn pols strijken.
                          Die lucht komt langs de knoppen naar buiten.
                          (Moet ik wel binnen doen en niet buiten met windkracht 7 uiteraard)

Er zijn mensen die deze lens niet tot de goedkopere rekenen, ik ben daar één van.

Comment

Working...
                          X