Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000 of D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D5000 of D90

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    die tamron is een goede lens, maar als het je echt te doen is om binnen zonder flits foto's te kunnen maken, zal een F1.8 lensje (35mm), nog veel interessanter zijn... die gaat immers nog 1,5 stops extra meer licht binnenlaten! dat is aanzienlijk!
    volledig mee eens en zeker scherpte en contrast zullen ook beter zijn.

Mvg
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

heb in juni vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, en gekozen voor D90. D5000 is misschien recenter, maar ik vond de D90 "beter in de hand liggen", + het extra scherm bovenaan vind ik onmisbaar.
      Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
        heb in juni vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, en gekozen voor D90. D5000 is misschien recenter, maar ik vond de D90 "beter in de hand liggen", + het extra scherm bovenaan vind ik onmisbaar.
        De D90 heeft ook een ingebouwde autofocus motor, zodat je bijv. de AF-D objectieven zonder problemen hierop kan gebruiken. Zou toch zonde zijn als je deze moet laten liggen in de winkel, om het feit dat je anders alleen maar manueel kan focussen
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Wat ik nu niet snap... De D5000 heeft geen ingebouwde autofocus modus, dus bepaalde lensjes passe hier niet op. Ok de D90 en hoger hebben dat wel.
          Heeft canon dat dan ook? Bij bij bv 550d of 60d? Pf of werkt dat daar zo niet ;-)

Comment

Ik denk dat de lenzen wel zullen passen maar je zult manueel moeten scherpstellen

geen idee hoe dat bij canon zit
            D90 + MB D80 + SB-900
            Nikkor 17-55mm 2.8G + Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 VR + Nikkor 50mm 1.8D AF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nachtaapje Bekijk bericht
              Wat ik nu niet snap... De D5000 heeft geen ingebouwde autofocus modus, dus bepaalde lensjes passe hier niet op. Ok de D90 en hoger hebben dat wel.
              Heeft canon dat dan ook? Bij bij bv 550d of 60d? Pf of werkt dat daar zo niet ;-)
              De D5000 heeft geen ingebouwde focusmotor - het is geen kwestie van een 'modus' maar van een fysieke motor.

Bij Canon zit de focusmotor sinds 1987 altijd in het objectief - niet meer in de camerabehuizing. Canon heeft destijds de stap gezet die Nikon nu aan het maken is - een technische stap vooruit maar ten koste van compatbiliteit met oudere objectieven.
              Last edited by Laurens; 23 januari 2011, 18:00.
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ja maar als dat al van rond mijn geboortejaar is ;-) dan is canon duidelijk interessanter qua 2dehans lensjes?

Comment

Alle Nikon lenzen passen op de D5000 maar de oudere lenzen zal je manueel moeten schepstellen de hele oude moet je met de D90 trouwens ook manueel scherpstellen die hadden geen voorziening om aangedreven te worden door een motortje in de body nog er buiten scherpstellen was een kwestie van goed zien of een meetzoeker.
                  Ik vermoed zelfs dat met de tijd motortje in de body enkel nog op de professionele modellen zal terug te vinden zijn en de 'amateur range' het zal doen met de motor in de lens(verbruiken ook minder stroom). De productiekosten tellen ook bij Nikon op het eind van de rekening.
                  De D5000 heeft een krachtiger batterij en weegt 100g minder en heeft ook een swivel scherm.
                  De D90 is een prima toestel de D5000 is zowat zijn tweelingbroer maar dan zonder dat motortje ne zonder het infovenstertje bovenop.

Een goede foto wordt niet gemaakt door het toestel met of zonder motortje in de body maar door de fotograaf een goed objectief vind ik veel belangrijker.

Mvg
                  Spogy
                  Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Ja tuurlijk ;-) je moet oefenen en oefenen en oefenen! ;-)

Comment

Ik heb zelf ook de Tamron 17-50 F2.8 goed objectief maar voor binnen in huis mist hij toch nog wat lichtsterkte.
                      Gisteren nog gemerkte, gauw wat foto's nemen (zonder de externe flits er willen op te plaatsen) en dan ofwel hoog in de iso ofwel de interne flits.
                      Dus ik zou gaan voor de 35mm of de 50 mm ben zelf nog in twijfel tussen de 2.
                      Racing Pics
                      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

Comment

Eeen collega van mij wil ook graag een DSLR . Ze weet dat ik de nikon D5000 heb, maar nu is er natuurlijk de d3100.
                        Ligt beter in de hand voor haar.

Het is vooral om kinderen/baby's te fotograferen al spelend/portret zowel binnen als buiten.
                        Zij reist ook vaak en is een zoom lens denk ik toch geen overbodige luxe.

Ik dacht aan volgende lenzen icm de D3100 voor haar.
                        16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR of de SP 17-50mm F/2.8 VC tamron
                        AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR

of zou
                        18-105mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX Zoom-NIKKOR
                        met een
                        AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
                        volstaan?

Ik ken er zelf niet veel van daarom... Alle hulp is welkom ;-)

Comment

Het is vooral om kinderen/baby's te fotograferen al spelend/portret zowel binnen als buiten.
                          Zij reist ook vaak en is een zoom lens denk ik toch geen overbodige luxe.

18-105mm f/3.5-5.6G ED-IF AF-S VR DX Zoom-NIKKOR
                          met een
                          AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
                          volstaan?
                          een D90 (focus motor)
                          18-105mm (op reis zowel breed als ver)
                          35mm f/1.8G (straat fotografie)
                          50mm f/1.8 (portretlens voor de babytjes)
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

We zijn samen naar de D90 gaan kijken, maar voor haar was hij echt te groot! Duim komt niet ver genoeg om de body stevig vast te houden. Heel jammer, want er zijn koopjes met de D90. Daarom de keuze voor haar de D3100.

Comment

We zijn samen naar de D90 gaan kijken, maar voor haar was hij echt te groot! Duim komt niet ver genoeg om de body stevig vast te houden. Heel jammer, want er zijn koopjes met de D90. Daarom de keuze voor haar de D3100.
                              dan vervang je de 50mm f/1.8 door een f/1.4... duurder... jammer!
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X