Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stap naar DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: stap naar DSLR

Ik reageer ook niet meteen op jouw post hoor .
    Eerder op een beeld als zou ieder die met een dslr aan de slag wil uiteindelijk wel het beste af zijn met een FF en toplenzen.
    Wat men "nodig hebt" is heel relatief, en nogal eens gebaseerd wat verkopers of collega's op fora vertellen.
    Last edited by K-2; 24 december 2010, 09:32.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Maar ja....dan nog even het probleem oplossen hoe je gaat bepalen wat je nodig hebt zonder enig spul in handen te hebben. Uiteindelijk moeten we allemaal toch ergens beginnen...en dan beter een 1000D met kitlens waar je nú foto's mee kan maken, dan een 5D die je enkel in de folder kan bewonderen...

En dan heb je die 5D...de 24-70 en de 70-200...blijk je meer te hebben aan een lichtsterke prime....oe donders...of veel tele...of juist enkel breedhoek...

Het is onmogelijk te bepalen wat je nodig hebt zonder eerst iets in handen te hebben...met die filosofie zou ik in eerste instantie dus wél naar budget kijken...
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

Het is onmogelijk te bepalen wat je nodig hebt zonder eerst iets in handen te hebben...met die filosofie zou ik in eerste instantie dus wél naar budget kijken...
        En Cartier Bresson heeft (zo gaat de legende althans) de rest van zijn carriere de camera en lens gebruikt die hij als beginner kon betalen. (het was wel een Leica)
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          En Cartier Bresson heeft (zo gaat de legende althans) de rest van zijn carriere de camera en lens gebruikt die hij als beginner kon betalen. (het was wel een Leica)
          Cartier Bresson's vader was een steenrijke textielmagnaat, en zijn moeder had uitgebreide landgoederen in Normandië. Verduidelijkt wel één en ander.

Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Voor een analoog fotograaf is dat wel een stuk makkelijker, het is namelijk voornamelijk de film die het karakter en de eigenschappen van de foto bepaalt (iso, dynamisch bereik, contrast enz....). Als er een nieuw soort film uitkwam met betere eigenschappen moest je niet gelijk je toestel gaan veranderen. Meeste van dat soort fotografen gebruikt ook maar één lens, een 60 mm waarmee ze alles deden. Maar kortom, je hebt gelijk, hij hield het zo eenvoudig mogelijk.
            TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

Vergeet ook niet de kleinere toestellen. Ik heb zo net een NEX-5 gekocht met 18-55 OSS en dat is erg fijn toestel . Prachtige filmpjes (voor de kleine scherptediepte alleen al , zelfs op f/3.5 of f/5.6, en dat zijn niet eens grote diafragma's), snelle respons en een hoop handige functies (HDR, maar smile shutter vind ik ook wel leuk). De Panasonic GF-2 enz zijn ook prima .
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Allen bedankt voor jullie reacties. Ik zal allicht gaan voor de 550d. Ik ben me er zeker van bewust dat er betere toestellen op de markt zijn maar ik heb het gevoel dat de prijs/kwaliteit klopt. Fotografie is voor mij een hobby waar ik veel plezier uit haal en daarin wil ik een stapje hoger gaan. Maar het blijft een hobby, het neemt mijn leven niet over. Ik wil een goed toestel waar ik veel plezier aan beleef en waar ik in verre reizen mooie foto's kan nemen. Die verre reizen zijn voor ons ook belangrijk en moeten ook betaald worden . In het leven moet je vaak compromissen zoeken en ik heb het gevoel dat mij dat perfect gelukt is!

Comment

Marijke, ik zie nu pas je topic, door je bedankje hierboven.
                  Maar toch, voor wat het waard is, wil ik je mijn mening geven:
                  Koop nog géén DSLR !

Ik zal even uitleggen wat me bij het lezen van je topicstart tot die reactie bewoog.
                  Je schrijft dat je met de hybride camera niet bereikt wat je echt wilt.
                  Maar ... ligt dit aan de camera of aan een te beperkte kennis van hoe je hem moet instellen ?
                  Je hebt de camera nog maar net een jaar of wat langer, vertelt dat je net begonnen bent met de hobby, en dan denk ik eerlijk gezegd dat je de camera nog onvoldoende kent.
                  Zoals iemand al zei: Niet alleen de camera maakt de foto's, ook - en eigenlijk meer ! - de fotograaf.
                  De camera lijkt me juist perfect voor wat je ook wilt; Fotograferen als je op vakantie bent. Een spiegelreflex, met objectieven, is dan een hoop gesjouw (en of je dát nu just wilt op vakantie ?).
                  Nee, hou het geld mooi in de knip, bekijk de foto;s waar je niet tevreden over bent met een fris "oog", en analyseer hoe je de camera dan abnders had moeten instellen.
                  Leer de mogelijkhedenén de beperkingen van je camera kennen, en blijf dat doen, en je zult zien dat de foto's beter worden.
                  Een spiegelreflex is geen panacee voor mooie foto's ....
                  Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

Comment

ik begrijp je reactie volkomen maar het is iets wat ik al heel lang wil. Ik heb me dan ook al ingeschreven voor een goede cursus waarbij ik mijn technische kennis (naast de zelfstudie waar ik toch al een tijd mee bezig ben) kan bijschaven, ik weet dat vooral die kennis de mooie foto's maakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marijkevr Bekijk bericht
                      ik weet dat vooral die kennis de mooie foto's maakt.
                      Dat klopt en een belangrijk aspect daarvan haal ik nog even boven , namelijk het beheersen en kennen van de beperkingen van je spullen.
                      Welke camera is op zich niet zo heel erg interessant , maar wat kan ik met mijn camera , en wat niet en hoe omzeil ik dat, dat levert meer op dan elk jaar het nieuwste modelletje te kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marijkevr Bekijk bericht
                        ik begrijp je reactie volkomen maar het is iets wat ik al heel lang wil. Ik heb me dan ook al ingeschreven voor een goede cursus waarbij ik mijn technische kennis (naast de zelfstudie waar ik toch al een tijd mee bezig ben) kan bijschaven, ik weet dat vooral die kennis de mooie foto's maakt.

als je dat al lang wil en je kan dat betalen moet je je door niemand laten tegenhouden.

De technische kennis is nu ook niet zo zwaar. Een mooie foto maken is niet simpel, maar het technische is er hoop en al 15% ervan.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                        X