Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Digitale spiegelreflex voor binnen/portretten

Dus: de d3100 en d5000 hebben geen AF-motor in de body en de d90 wel.
    Maar hoeveel verschil qua prijs zit er tussen een f1.8 50 mm lens met en zonder motor?

Is dit probleem er niet voor de canon d500/550?

Volgens mij best een belangrijk issue; ik wil namelijk de camera ook in laag-licht omgeving gaan gebruiken en dan lijkt auto-focus mij juist handig, of zeg ik nu iets heel doms?
    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
    Canon powershot s120

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
      Volgens mij best een belangrijk issue; ik wil namelijk de camera ook in laag-licht omgeving gaan gebruiken en dan lijkt auto-focus mij juist handig
      Mee eens. En ook bij veel licht vind ik AF nog steeds het handigste hoor. Manuele focus is uitzonderlijk een keer aangewezen, maar wat mij betreft blijft dat ook echt uitzonderlijk.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Je kan een D5000 met een 18-135mm voor 639,00€
        Als je een prime objectief wil dan zou ik eerder kiezen voor een 35mm ipv een 50mm.
        De 35mm heeft wel AF zonder ingebouwde motor en is naar ik heb gelezen en vernomen van andere BD'ers een zeer goed objectief. Met een crop foctor van 1,5 kom je aan ongeveer 50mm wat als standaard objectief kan beschouwd wordt.
        Mijn ervaring met de D5000 is zeer goed eigenlijk boven mijn verwachtingen. Ook aanvaardbare beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden.

Mvg
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

...
          Is dit probleem er niet voor de canon 500D/550D?

Volgens mij best een belangrijk issue; ik wil namelijk de camera ook in laag-licht omgeving gaan gebruiken en dan lijkt auto-focus mij juist handig, of zeg ik nu iets heel doms?
          Bij Canon staat die "D" achteraan, dus even aangepast in de quote.

Bij Canon stelt zich dat probleem niet.
          Hoewel het best mogelijk is om op een Canon een manuele lens te gaan gebruiken (of een autofocus lens manueel te gebruiken), mits voldoende "zichtbaarheid" (b.v. door een ander matglas te steken), verkies ik inderdaad het Canon "systeem" precies omdat je je daar die vraag (heeft een bepaalde lens autofocus of niet?) niet hoeft te stellen.
          Even een link naar een lopend draadje over de EF 50mm f/1.8:
          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
            Als je een prime objectief wil dan zou ik eerder kiezen voor een 35mm ipv een 50mm.
            Voor portret zou ik dat net niet doen. Met je 35mm moet je op de huid van de persoon in kwestie gaan zitten als je een kop-schouder-beeld wil. Met 50mm het je tenminste iets meer ruimte, en een 85mm vind ik op crop in bepaalde situaties zelfs nog beter (en zeker als je iets "candid" wil doen).
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Voor portret zou ik dat net niet doen. Met je 35mm moet je op de huid van de persoon in kwestie gaan zitten als je een kop-schouder-beeld wil. Met 50mm het je tenminste iets meer ruimte, en een 85mm vind ik op crop in bepaalde situaties zelfs nog beter (en zeker als je iets "candid" wil doen).
              Hier gaan we weer...
              Moeten we alweer in Camera's "de ideale portretlens" gaan bediscussiëren?
              Ik verwijs even naar mijn post in de topic waarnaar ik hierboven al link.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Voorzover mij bekend heeft Nikon geen 50mm AFS (met motortje dus) maar Sigma wel, maar die is nogal prijzig..........
                Jawel hoor de AFS 50/1.5, maar die is iets duurder.

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Het probleem bij de goedkopere Nikons zit hem niet in de lens, maar in de body....
                Er is natuurlijk wel een hoop AFS, HSM, BIM materiaal aanwezig, maar net 50mm en bv 80-400 is een probleem.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor jullie adviezen;

nog even terug naar mijn post. Ik zoek mijn eerste digitale spiegelreflex camera. Doel is casual gebruik, maar ook een goede mogelijkheid om binnen (ook zonder flits) te kunnen fotograferen.

Ik maak uit bovenstaande op dat het met name om de lens gaat als je binnen wilt fotograferen en dat er qua body niet verschrikkelijk veel verschil zit tussen nikon d3100/d5000 en canon eos 450-550d in de zin van veel betere performance in low-light conditions. Enige verschil is dus blijkbaar dat de instapmodellen van nikon wat duurdere lenzen nodig hebben omdat er geen autofocus motortje in de body zit. En dat bepaalde lenzen dus mogelijk niet leverbaar zijn voor dit nikon segment.

klopt dit zo?

Ik denk dat een d90 echt een treetje te hoog is voor mij, dus die valt voor mij af.
                  Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                  Canon powershot s120

Comment

Dan toch Sony ? Daar heb je ook prima lensjes à la 35mm f/1.8, 50mm f/1.8 of een 85mm f/2.8...voor portret, welke je ook zou willen. Als je later wil 'doorgroeien' (lees: meer uitgeven aan glas ) heb je ook een hoop mooie lenzen die voor portret kunnen dien (85mm f/1.4 CZ, 135mm f/1.8, 24-70, enz)...
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Hier gaan we weer...
                      Moeten we alweer in Camera's "de ideale portretlens" gaan bediscussiëren?
                      Natuurlijk, want hier is dat relevant omdat een 50mm blijkbaar niet steeds AF biedt in combinatie met bepaalde bodies terwijl het volgens mij wel de betere (lees "handigere") lens is voor portretwerk...

Comment

Ik maak uit bovenstaande op dat het met name om de lens gaat als je binnen wilt fotograferen en dat er qua body niet verschrikkelijk veel verschil zit tussen nikon d3100/d5000 en canon eos 450-550d in de zin van veel betere performance in low-light conditions.
                        Als ruisarme prestaties op hoge iso-waarden belangrijk zijn, kan je je licht nergens beter opsteken dan op DxOMark.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Is het niet handiger om van een budget uit te gaan?

Dan maken we hier wel een aantal interessante voorstellen van Camera/lenzen combinaties.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Is dit probleem er niet voor de canon d500/550?
                            Ik moet in herhaling vallen:
                            Alles waar EF op staat (en dat is <24 jaar oud ) werkt 100% op alle EOS camera's

Comment

Canon rules
                              Voor iets beter dan instap is canon heel goed omdat alles er op zit wat je nodig hebt maar ook niet meer.
                              Nikon stopt in de low-cost modellen nogal redelijk wat dingen die het moeilijker maakt dan het eigenlijk al is.
                              Nikon heeft ook goede toestellen maar dan in de hogere klasse.
                              Bij nikon vind ik de D90 een echte topper voor weinig geld ook.
                              Je wou echter lager in prijs, dus ...

Als je het mij vraagd, koop je een Canon 500D of 550D met kitlens voor "dagelijks gebruik" en zet er een 50mm f1,8 op om in low light te kunnen werken.

Met die 1,8 heb je geen TOP TOP set, maar zit je wel voor scherpe prijs wel ff goed hoor, maak je geen zorgen.

Zoals hier al gezegd ook heeft de canon het grote voordeel dat ALLE canon lenzen op je toestel gaan passen dus als je eventueel later toch nog wil hoger gaan, dan heb je je lenzen al mee.
                              Canon vind ik in die klasse persoonlijk meer gebruiksvriendelijk dan Nikon.

Sony komt niet eens in aanmerking bij mij (ze zijn aan het beteren maar hebben nog een lange weg te gaan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                                Canon rules

Vanzelfsprekend.

Comment

Working...
                                X