Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe 's avonds fotograferen bv kerstboom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe savonds fotograferen bv kerstboom

Oorspronkelijk geplaatst door tkpatric Bekijk bericht
    Als er niets anders voorhanden is gebruik ik soms mijn vrouw.
    En vrouw die blijft stil staan ...
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
      En vrouw die blijft stil staan ...
      En als ze ook nog zwijgt is alles dik in orde.
      http://users.telenet.be/patric/

Comment

En wat als ze goesting krijgt tijdens de shoot ? Lichtjes uit zeker ?
        Sorry, maar het was eventjes sterker dan mezelf !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Dan gebruikt tkpatric zijn vrouw dus
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Dan was hij nog niet getrouwd want het sexleven van ne man gaat volgens het MMS principe:
            Sex:
            voor dat hij getrouwd is: 's Morgens, 's Middags, S'avonds
            als hij getrouwd is: in Maart, in Mei en in September
            en als er kids zijn: Misschien Mee Sinterklaas

Sorry om effe off-topic te gaan!
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Deze tips over avond/nachtfotografie zijn ook bruikbaar als je een kerstboom wil fotograferen:

-Zet de camera op een statief.
              -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
              -AV stand (diafragmavoorkeuze)
              -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten, maar het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's, verder dan f16 ga je daarom best niet)
              -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
              -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
              -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
              -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
              -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
              -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
              -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
              -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
              -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
              -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
              -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
              -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
              Nu vraag ik mij af als je nu een afstandbediening gebruikt stelt hij toch niet scherp.
              Ik heb een D90 en ik moet eerst mijn knopje half indrukken om scherp te stellen en dan met de afstandbediening, als ik direct mijn afstandbediening gebruik dat trekt hij.
              Dus kom je even goed aan je body he

Comment

Ik heb een D90 en ik moet eerst mijn knopje half indrukken om scherp te stellen en dan met de afstandbediening, als ik direct mijn afstandbediening gebruik dat trekt hij.
                Dus kom je even goed aan je body he[/QUOTE]

Ben je daar wel zeker van
                staat de lens toevallig niet op MF(manuele focus)
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door shooter1970 Bekijk bericht
                  Nu vraag ik mij af als je nu een afstandbediening gebruikt stelt hij toch niet scherp.
                  Als je niet kan scherpstellen met een afstandsbediening, dan stel je handmatig scherp (camera of lens op MF zetten in plaats van AF). Dan moet je niet meer aan de camera komen terwijl je de foto maakt.

Met de afstandsbedieningen die ik tot nu toe al heb gebruikt was het geen enkel probleem om scherp te stellen en daarna de foto te maken net zoals met de ontspanknop die op de camera zit. Het is dus mogelijk om de ontspanknop op de afstandsbediening half ingedrukt te houden en daarna de foto te maken. Ik heb wel alleen maar afstandsbedieningen met een draad gebruikt, misschien dat het met een draadloze niet op die manier mogelijk is?

Maar ik vermoed dat het ook mogelijk moet zijn om scherp te stellen met een draadloze afstandsbediening, anders kan je toch nooit scherpe foto's maken als je die gebruikt (of je moet vooraf handmatig scherpstellen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Re: Hoe 's avonds fotograferen bv kerstboom

Ik heb hier een goedkope draadloze afstandsbediening van het merk Phottix en daarbij is het ook mogelijk om de knop half in te drukken en scherp te stellen met de afstandsbediening.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                      Ben je daar wel zeker van
                      staat de lens toevallig niet op MF(manuele focus)[/QUOTE]

neen die staat altijd op AF.
                      Ik heb de afstandbediening van nikon de ML-L3 en die kan je niet half indrukken om scherpte stellen.
                      Kan er mij eens iemand een model of type geven van nikon die dat wel kan ( draadloos )

Grts S.

Last edited by shooter1970; 13 december 2010, 11:39.

Comment

Re: Hoe 's avonds fotograferen bv kerstboom

bij deze mijn bijdrage:
                        Iso 100 of 200
                        Av stand
                        F16 voor stervorming
                        En sluitertijd laten bepalen ( dus statief nodig )

en ik ben dit gisteren even gaan doen bij een vriend en kwam tot dit resultaat:

http://img63.imageshack.us/img63/7209/1200mg9505.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/7797/1200mg9512.jpg

Flitsen vonnek geen optie, dat jaagt de sfeer gewoon weg.

Mvg,
                        Oli
                        UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Working...
                        X