Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DSLR voor 'beginner' (mijn zoon)

wat stelt de leraar voor ?
    wat dat project ook voorsteld, kan ik me wel indenken dat de leraar een paar tips voorgesteld heeft waar het toestel ten minste aan moet voldoen.
    in rubriek aangeboden hier op het forum gaat je zeker u ding vinden, zou beiden eens kijken.

grts
    Korandoke
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

Comment

Een tweedehands Canon 10D (100 euro) kopen met een 50mm 1.8 (79 euro)
      Zo ben ik ook begonnen en heb mezelf er een jaartje mee zoet gehouden.
      Ik weet niet hoe gevuld uw portemonnee is, maar ik vind een nieuwe camera voor school sowieso een overkill (zelfs wat bizar). Mocht het echt een grote hobby zijn van mijn kind, dan ben ik wel bereid daar meer te investeren.
      Nu sjokt de oudste van me (8) met mijn 10D rond. En echt...dit soort camera's zijn perfect om de basis onder controle te krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
        Een tweedehands Canon 10D (100 euro) kopen met een 50mm 1.8 (79 euro)
        En volgens mij heeft hij die 50 mm lens al van zijn eos 5.

Een tweedehands 350d of 400d lijken me ook geen probleem voor een beginner.

Deze combinatie van een ouder tweedehands met die 50mm lijken me het beste om creativiteit er maximaal uit te halen.
        Ik stond destijds jammergenoeg zelf niet op de eerste rij toen ze creatieve talenten uitdeelden, maar zo'n lens dwingt je om anders te denken en geeft je op zijn minst een stevige schop onder de kont om elk greintje creativiteit dat je hebt eruit te halen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik tegen zoom ben, absoluut niet, maar een vaste lens is de boortoren naar je innerlijke creativiteit, handig voor die mensen waar er nog eerst een gat geboord moet worden . Misschien heeft zo'n systeem voor een 15-jarige ook wel meer "cool" ten opzichte van allemaal hetzelfde soort blingbling waar zijn vrienden mee afkomen en maakt hij een statement (deze zin enkel ter overtuiging voor je zoon die misschien initieel niet blij is met "oude rommel").

Los daarvan, een eos 550D met 2 bijhorende lenzen is een prima allrounder (de tele lijkt voor mij persoonlijk niet echt noodzakelijk om mee in het startpakket te zitten...maar komt misschien goedkoper uit dan apart achteraf kopen).

Met een degelijke compact zou ik ook geen probleem zien, over twee jaar een spiegelreflex (als hij er serieus mee wil doorgaan) wil niet zeggen dat een compactje "on the side" niet eens handig kan zijn.

Ook de eos5 lijkt me persoonlijk ok, maar voor een 15-jarige uit de digiwereld misschien een brug te ver. Tenzij je zelf nog kan ontwikkelen...ik kan me voorstellen als iemand het hele proces kan meevolgen, dat hij nog geraakt gaat worden door het magische.

Maar toch doorvragen over wat dat project inhoudt, en wat zijn vermoedelijke interesse op termijn is, alleen dan kan je gericht kopen.

Comment

Veel stof tot effectief terug even nadenken.
          Heb dat traject al voor een stuk doorlopen maar ben uiteindelijk bij een EOS550D terechtgekomen, ook omdat ik de kit zag...en ik waarschijnlijk ook meer vanuit mijn oogpunt keek.

Nu, de 50mm 1.8 heb ik inderdaad nog van mijn EOS5. En, spijtig dat ik geen donkere kamer heb, anders was het 'probleem' allang opgelost. Zelf ontwikkelen in Z/W en spelen met die EOS5 of zelfs met de AE-1 Program die ik nog liggen heb ... maar we leven nu eenmaal in het 'digitale tijdperk'. Ten dele spijtig, want die toestellen heb ik onlangs (een 2-tal jaar geleden wel) nog gebruikt en de foto's zijn minstens even goed, zoniet beter ... maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk

De inhoud van het project zal dit weekend worden besproken als hij bij mij is. Ik ga uiteraard geen klein fortuin uitgeven als het maar was spelen is voor eventjes. En wat de leraar betreft, uiteraard eist die niet dat er voor 2000 Euro materiaal wordt gebruikt. Het is trouwens een project dat op school gebeurt, maar wel buiten de effectieve schooluren.
          Die rubriek 'aangeboden' ga ik ook bekijken in alle geval ...

In alle geval bedankt voor alle bedenkingen. Laat maar komen, zou ik zeggen!!

Groeten.
          Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

Comment

Zo, nagedacht en gehandeld!!

Heb een tweedehands Canon 40D gekocht en daarop zal de 50mm lens worden gebruikt.
            Met dat toestel zal hij een heel tijdje verder kunnen en later kunnen er nog wel glasaankopen gedaan kunnen worden. Vakantiejob kan hem ver brengen

Dank aan allen voor de antwoorden en ook vooral voor de latere opmerkingen ivm de nood aan een nieuw toestel. Heb dus die raad opgevolgd, en een goe toestelleke gevonden. Hij kan er alles mee leren wat nodig is.
            En het voordeel is nog ... op de momenten dat het niet gebruikt wordt, kan de papa er een beetje mee spelen
            Canon EOS5D - 24-105mm f/4L IS USM - EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Speedlite 580EX II - Canon S2is

Comment

Lijkt me dat hij een mooi sinterklaaskado gekregen heeft .

Veel plezier ermee (beiden )
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door u10 Bekijk bericht
                Zo, nagedacht en gehandeld!!

Heb een tweedehands Canon 40D gekocht.
                En het voordeel is nog ... op de momenten dat het niet gebruikt wordt, kan de papa er een beetje mee spelen
                Van Harte en succes met de aankoop.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Uitstekende keuze!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ben ik geen vergeten zoon van jou u10?
                    Ik had graag die 5D voor mijn sint
                    En tis volgende week ook mijn verjaardag weet je nog Remember?
                    Papa

Comment

Proficiat met de aankoop. Fijne machine. Dut daar zal het alvast niet aan liggen.

Comment

Working...
                      X