Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleinste diafragma Nikon D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kleinste diafragma Nikon D90

Ook het grootste f-getal is objectief afhankelijk, hoor. Bij sommige van mijn lenzen is f/22 het kleinste diafragma, terwijl ik bij andere tot f/32 kan gaan.
    Waarom 22 ipv 29 (of vice versa): is het boven al niet aangehaald dat dit ligt aan het feit dat je objectief een variabel lichtsterkte heeft? Ik merk een soortgelijk fenomeen met een oude 18-55 kitlens.
    Heel precies zou ik daar niet op kunnen antwoorden, maar d'er zijn hier zeker kleppers die dat wel kunnen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Op de thuis laptop kan ik de foto wel zien, en meteen in de exif data spieken...

Gebruikte lens is de 18-200 VRII zo te zien...:

AF-S DX VR Zoom Nikkor 18-200mm lens specificaties
      • Brandpuntsafstand: 18-200mm (kleinbeeldequivalent 27-300mm)
      • Maximaal diafragma: f/3.5-5.6
      • Minimaal diafragma: f/22-36

Het minimale diafragma is dus variabel van f22 tot f36...het antwoord is dus zoals hierboven aangehaald
      Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik weet niet of dat hier zo direct bij aansluit, maar toch: wat is de betekenis van Max Aperture in the EXIF data. Ik heb een Nikon 35mm f/1.8 en bij Max Aperture staat: 1.6

Comment

Dan wordt het niet goed doorgegeven of geïnterpreteerd, ik zie ook vaak zulke afwijkingen in mijn exifs.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ook het grootste f-getal is objectief afhankelijk, hoor. Bij sommige van mijn lenzen is f/22 het kleinste diafragma, terwijl ik bij andere tot f/32 kan gaan.
            Waarom 22 ipv 29 (of vice versa): is het boven al niet aangehaald dat dit ligt aan het feit dat je objectief een variabel lichtsterkte heeft? Ik merk een soortgelijk fenomeen met een oude 18-55 kitlens.
            Heel precies zou ik daar niet op kunnen antwoorden, maar d'er zijn hier zeker kleppers die dat wel kunnen.
            Zoiets kan normaal alleen met macro objectieven of objectieven met een macrostand en op dichtbij, als je hier het kleinste diafraga insteld (bv. bij de 105mm AFS-VR) kan het dat je dichtbij een verlengingsfactor gaat meerekenen, zo kan je bij maximale vergroting tot diafragma 128 aflezen op je camera, vroeger moest je deze waarde zelf gaan omrekenen aan de hand van de verlengingsfactor en het ingestelde diafragma, bv. bij gebruik van een balg of tussenringen, nu doet de camera dat voor je, nuttig om eventueel je flitsvermogen met studioflitsen in te stellen, bij gebruik van een Nikon flits zoals een SB 800/900 enz. hoef je je zelfs daar niet meer van aan te trekken.

Wat TS hier aanhaald kan ook gebeuren bij gebruik van een teleconverter zoals reeds gezegd, anders heb ik er voor dat soort fotografie ook geen verklaring voor.
            Last edited by Guest42; 3 december 2010, 16:13.

Comment

Ik kan met mijn nikkor 28-80/ 3.3-5.6 even hoog gaan in de M stand ,als in de S stand, gaat tot f40, maar dan moet je al een helse bron hebben

Comment

[
                QUOTE=DeeWee;2918290]Ik weet niet of dat hier zo direct bij aansluit, maar toch: wat is de betekenis van Max Aperture in the EXIF data. Ik heb een Nikon 35mm f/1.8 en bij Max Aperture staat: 1.6
                [/QUOTE]

Dat betekend dat het gebruikte objectief een grootste opening heeft van 1.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeeWee Bekijk bericht
                  Ik weet niet of dat hier zo direct bij aansluit, maar toch: wat is de betekenis van Max Aperture in the EXIF data. Ik heb een Nikon 35mm f/1.8 en bij Max Aperture staat: 1.6
                  ik zou ook denken dat dat fout doorgegeven is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                    [
                    Dat betekend dat het gebruikte objectief een grootste opening heeft van 1.6[/QUOTE]

1/ Er staat 1.6 en niet f/1.6 (bij f-stop staat er f/2.8). Dus ik weet niet of het echt slecht wordt doorgegeven of gewoon verwijst naar iets anders.

2/ de lens heeft een constante specificatie van f/2.8. Dus de grootste opening kan het niet zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Zoiets kan normaal alleen met macro objectieven of objectieven met een macrostand en op dichtbij, als je hier het kleinste diafraga insteld (bv. bij de 105mm AFS-VR.
                      Ook bij zoomlenzen met een variabele lichtsterkte heb je dit effect bij in- en uitzoomen. Bij mijn Tamron 28-300 en Nikkor 24-85 werkt het zo: bij 28mm kleinste f22 en bij 300mm is het f40 en als je dan terugzoomt naar 28mm zie je het diafragma van 40 naar 22 gaan op het display. Logisxch als een groot gat van waarde verandert, moet een klein gaatje dat ook doen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het juiste antwoord is de volgende:
                        de diafragmawaarde is afhankelijk van de gekozen grootte van de pupil
                        l setting f22=kleinste pupil) en de brandpuntsafstand. Deze opening is voor alle zoomstanden DEZELFDE. Daar de TS een zoom gebruikt, is de brandpuntsafstand variabel. Dus bij een constante pupil, maar andere brandpunten, krijg je andere diafragmawaarden. Zie ook

QED

Nerdi
                        Last edited by Nerdifant; 3 december 2010, 22:58.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ook bij zoomlenzen met een variabele lichtsterkte heb je dit effect bij in- en uitzoomen. Bij mijn Tamron 28-300 en Nikkor 24-85 werkt het zo: bij 28mm kleinste f22 en bij 300mm is het f40 en als je dan terugzoomt naar 28mm zie je het diafragma van 40 naar 22 gaan op het display. Logisxch als een groot gat van waarde verandert, moet een klein gaatje dat ook doen.
                          Ach zo, dat wist ik niet, ik heb nog nooit een zoomobjectief gehad met variabel diafragma.
                          Last edited by Guest42; 4 december 2010, 08:54.

Comment

bestaat dat ook een variable lichtsterkte bij annaloge objectieven , want daar moet je het zelf instellen op de lens

Comment

Wat denk je daar nu zelf van?

Volgens mij zijn alle lenzen analoog.

Comment

ik bedoel als je die lenzen gebruikt op annalogecamera,s en je steld in met de diafragma ring , dan kan je diafragma toch niet veranderen

Comment

Working...
                                X