Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alpha 55 of Alpha 580???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Alpha 55 of Alpha 580???

    bedankt voor de info, (sorry voor mijn noobheid) maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed wat die elektronische zoeker zo anders maakt. behalve dan een vervanger voor een optische.
    in welke manier werkt het anders waardoor de meeste onder jullie niet echt fan zijn?
    zou ik het kunnen vergelijken met een mini LCD scherm dat geplaatst is waar normaal gezien de optische zoeker zit?

    Comment


    • #32
      Re: Alpha 55 of Alpha 580???

      Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
      zou ik het kunnen vergelijken met een mini LCD scherm dat geplaatst is waar normaal gezien de optische zoeker zit?
      Jep, dat is het inderdaad. Ik zou zeggen: loop eens naar de één of andere winkel die hem heeft liggen en test het even voor jezelf uit.
      Nikon D700, wat glas en Sony RX100
      BD2424BE
      Klik voor meer!

      Comment


      • #33
        Re: Alpha 55 of Alpha 580???

        ok, bedankt!
        zal wel pas voor na de exames zijn

        Comment


        • #34
          Re: Alpha 55 of Alpha 580???

          Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
          bedankt voor de info, (sorry voor mijn noobheid) maar ik weet eigenlijk gewoon niet goed wat die elektronische zoeker zo anders maakt. behalve dan een vervanger voor een optische.
          in welke manier werkt het anders waardoor de meeste onder jullie niet echt fan zijn?
          zou ik het kunnen vergelijken met een mini LCD scherm dat geplaatst is waar normaal gezien de optische zoeker zit?
          elektronische zoeker (EVF) heeft wel wat voordelen toz van optische zoeker (OVF), en dat ondervind ik elke maal als ik de a900 gebruik welke toch niet van de minste zoekers heeft.

          OVF is niet echt geschikt om manueel heel nauwkeurig te focussen, en ook niet om scherpte diepte juist in te schatten. Heb een apart matglas gekocht voor a900 om manueel iet of wat manueel te kunnen focussen.
          De a580 heeft daarentegen nog eens een veel kleinere zoeker toz van de a900 en geeft ook geen 100% nauwkeurige weergave vd uitsnede vh beeld (95% frame coverage)
          bij de a55/a33 is de zoeker groter dan vd a580, je kunt je beeld vergroten om manueel scherp te stellen en om je scherpte diepte te controleren, en je hebt daarbij een 100% frame coverage.
          De EVF toont het beeld zoals de camera het ziet, dat is vrij belangrijk om belichting en ook WB min of meer te kunnen inschatten. Kleuren zijn nog niet 100% correct maar geven toch al een vrij goede indruk. (als men schrijft dat in een winkel de kleuren van EVF op niets trekken, wel dan komt dit omdat de WB niet goed staat en zal uw finaal beeld ook niet goed zijn, een OVF toont maar wat je ogen ook zien, ik wil weten wat mijn toestel ziet)
          A55/A33 gebruiken de beeldsensor om de belichting te meten, beschikt daardoor ook over 1200 zone multisegment metering systeem, bij de A580 is dit zoals bij de meeste slr's beperkt tot 40 segment bij gebruik van OVF, moet niet vertellen denk ik welk systeem het meest nauwkeurige is.
          Je kunt grid wijzigen in zoeker, camera info etc. etc..

          Comment


          • #35
            Re: Alpha 55 of Alpha 580???

            Je hebt bij veel contrast wel problemen om bepaalde dingen te zien...
            Nico testte de A33:
            "Tijdens de opname wil ik weten hoeveel personen er over het plein crossen. Ik kan namelijk nogal wat missen in de voorgrond. De EVF en het LCD display werken niet alleen als viewer, maar ook als lichtmeter. Hierdoor blijft tijdens de opname de onderkant ( HET PLEIN ) zo donker dat je in de EVF cq op de LCD Display niet kunt waarnemen wat er gebeurt. Je moet nu over de camera heen kijken om te constateren wat er zich op het plein afspeelt. Uiteindelijk is het belichtingverschil tussen voorgrond en achtergrond in Lighgtroom wel te compenseren, maar tijdens de opname raak je net effe te veel controle kwijt en blijft het in feite een gok. Dit geldt voor vrijwel elke hoog-contrast situatie!!!!!!!!!!!!!!"

            Ik zie zeker de voordelen van een EVF, maar als Sony me de vraag zou stellen of de A700-opvolger een OVF moet hebben, dan antwoord ik daar volmondig 'ja' op. De EVF is leuk en best wel handig met die horizon enz, maar heeft zoals hierboven geïllustreerd wel degelijk zijn beperkingen.
            Last edited by JorisVdB; 4 december 2010, 17:14.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #36
              Re: Alpha 55 of Alpha 580???

              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
              Ik zie zeker de voordelen van een EVF, maar ik als Sony me de vraag zou stellen of de A700-opvolger een OVF moet hebben, dan antwoord ik daar volmondig 'ja' op. De EVF is leuk en best wel handig met die horizon enz, maar heeft zoals hierboven geïllustreerd wel degelijk zijn beperkingen.
              Absoluut mee eens !

              Keren dat ik voor de lol eens manueel focus zijn zo beperkt dat ik daarvoor echt niet naar EVF wil, en die horizon, tja, da's kwestie van goed kijken met OVF. De nadelen van EVF zijn voor mij gewoon veel groter dan de voordelen.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #37
                Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                En als je live view hebt, gebruik je toch gewoonweg dat prachtig 921K LCD scherm en vergroot je 15x zoals dat op de A580 hebt .
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #38
                  Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                  Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                  Je hebt bij veel contrast wel problemen om bepaalde dingen te zien...
                  Nico testte de A33:
                  "Tijdens de opname wil ik weten hoeveel personen er over het plein crossen. Ik kan namelijk nogal wat missen in de voorgrond. De EVF en het LCD display werken niet alleen als viewer, maar ook als lichtmeter. Hierdoor blijft tijdens de opname de onderkant ( HET PLEIN ) zo donker dat je in de EVF cq op de LCD Display niet kunt waarnemen wat er gebeurt. Je moet nu over de camera heen kijken om te constateren wat er zich op het plein afspeelt. Uiteindelijk is het belichtingverschil tussen voorgrond en achtergrond in Lighgtroom wel te compenseren, maar tijdens de opname raak je net effe te veel controle kwijt en blijft het in feite een gok. Dit geldt voor vrijwel elke hoog-contrast situatie!!!!!!!!!!!!!!".
                  EVF en LCD werken niet als lichtmeter, nonsens, EVF laat het beeld zien zoals je camera het ziet. Het is wel zo dat het contrast van deze EVF dat van een OVF niet evenaart, maar dat is ook zo met het finaal beeld.
                  De EVF laat wel zien dat je camera niet in staat is met de gebruikte instelling een optimale opname te maken, vertelt je dat je best bijstuurt, via belichting of DRO functie of overgaat naar HDR. Een OVF laat je juist niets zien en als je de situatie zelf niet goed kunt inschatten, zekers als je in jpeg werkt, de kans groot is dat je opname in de vuilbak terecht komt.
                  Hetgeen de EVF laat zien licht veel dichter tegen het uiteindelijke resultaat dan wat je OVF laat zien , dat is juist de sterkte van EVF.

                  EVF biedt een vrij grote zoeker met een kwaliteit die minstens evengoed is, maar eerder beter, dan OVF van toestellen in deze categorie, met daarbij heel wat meer mogelijkheden maar daar van heb ik er in vorige post reeds aantal vermeld.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Absoluut mee eens !

                    Keren dat ik voor de lol eens manueel focus zijn zo beperkt dat ik daarvoor echt niet naar EVF wil, en die horizon, tja, da's kwestie van goed kijken met OVF. De nadelen van EVF zijn voor mij gewoon veel groter dan de voordelen.
                    lensbaby, sommige tilt-shift etc. wil gebruiken met OVF kom je wel wat te kort , zekers op APS.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      lensbaby, sommige tilt-shift etc. wil gebruiken met OVF kom je wel wat te kort , zekers op APS.
                      Ik gebruik die spullen niet. Er zijn voldoende goeie AF-lenzen waarmee ik mijn ding kan doen .
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Ik gebruik die spullen niet. Er zijn voldoende goeie AF-lenzen waarmee ik mijn ding kan doen .
                        Mee eens, ik hoopte stilletjes dat ze bij Sony terug ne DSLR gingen maken zoals de KM D7D met zijn handige bedieningsknoppen.....(uiteraard met hedendaagse Exmor sensor of nog beter ) ik mis dat enorm..al de ander gadgets zoals gps, filmfunctie ect.......mogen ze weg laten...heb een beetje heimwee naar de basic fotografie ...
                        (sorry leeftijdsgebonden nostalgie )

                        Comment


                        • #42
                          Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                          Dit is een reactie van een persoon die in het bezit is van een Nikon D7000, heeft de fout gemaakt van na aankoop een a55 uit te proberen en komt tot de persoonlijke conclusie dat zowel de Af als de EVF van de a55 beter zijn dan van de d7000.

                          Heb zelf beide toestellen gebruikt en denk ook wel in die richting.
                          Zekers in weinig licht omgeving komt voordeel van OVF heel sterk naar voren.

                          I'm the current owner of a Nikon D7000. A camera whose AF performance has been heralded as breaking new ground.

                          But as I found out, this is NOT the case. I'm talking about phase-detection, not about live-view where the D7000 is pathetic of course. And I'm not even going to start with video where it attempts to have constant AF but tracks very poorly, and makes noise that gets picked up by the (mono) mike...

                          So as I'm still within the 10 day return window, I went to a store and tried an A55. Wow!

                          *

                          the AF is MUCH MUCH faster than the D7000. No comparison.
                          *

                          as an added bonus it remains fast in lower light (where the D7000 gets slower), and in live view.
                          *

                          the viewfinder (EVF) is MUCH better than the OVF of the D7000. At the end of the day, APS-C DSLRs have cramped viewfinders. But at least on the Sony it has gain so it remains bright.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                            mijn fotografiekennis is maar een kleine basis, maar over die AF zou ik toch kritisch zijn.
                            ligt de snelheid van het focussen niet grotendeels bij de lens? als hij/zij een lens op zijn d7000 had met een tragere AF en de a55 heeft geprobeerd met een zeer goede en snelle lens, dan kan je die vergelijking toch weggooien?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                              Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                              ligt de snelheid van het focussen niet grotendeels bij de lens? als hij/zij een lens op zijn d7000 had met een tragere AF en de a55 heeft geprobeerd met een zeer goede en snelle lens, dan kan je die vergelijking toch weggooien?
                              De AF hangt van zowel body als lens af. Enerzijds hoe snel de body kan bepalen en doorgeven "dat is waar je nu moet scherpstellen", als anderzijds hoe snel de lens hierop kan reageren en de scherpstelafstand kan aanpassen. Je hebt ook het diafragma dat meespeelt. Een 300mm f/2.8G SSM krijgt bijvoorbeeld veel meer licht dan mijn 70-400mm f/4-5.6 G SSM op 300mm (waar net het overgangspunt is van f/5 -> f/5.6). Als je uitgaat van f/5.6 op de zoom, heb je twee stops verschil. 1 stop verschil is twee keer zo veel licht, dus je krijgt vier keer zoveel licht binnen wat zijn invloed heeft op 't AF-systeem.
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Alpha 55 of Alpha 580???

                                Oorspronkelijk geplaatst door thibault monheim Bekijk bericht
                                mijn fotografiekennis is maar een kleine basis, maar over die AF zou ik toch kritisch zijn.
                                ligt de snelheid van het focussen niet grotendeels bij de lens? als hij/zij een lens op zijn d7000 had met een tragere AF en de a55 heeft geprobeerd met een zeer goede en snelle lens, dan kan je die vergelijking toch weggooien?
                                de lens is een bepalende factor voor AF-snelheid en hij heeft die inderdaad niet gespecificeerd de kans is vrij groot dat gewoon standaard lens is gebruik, ligt ook in lijn met sommige testen en met mijn ervaring met beide toestellen.

                                Comment

                                Working...
                                X