Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    ja...hallo, hoeveel handen heb jij.
    en zo gaat fotograferen op werken lijken.
    (maar het werkt wel)
    grt,bouk.

Valt wel mee.
    De *-knop zit aan je duim. De sluiter als alles goed is onder je rechterwijsvinger.
    Geen enkel probleem dus.
    Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GFTbak Bekijk bericht
      -spotmeting: nu gebeurt de meting volledig (en enkel) in het midden (zie cirkel in je zoeker)

(ik heb het gevoel dat ik nog een methode oversla)
      Bij vogels in vlucht doe ik bij spotmeting een extra belichtingscompensatie.
      Ik heb spotmeting, deelmeting en de twee samen, zijnde meervlaks. Er is ook "centrum gewogen gemiddelde".

Comment

...

(ik heb het gevoel dat ik nog een methode oversla)
        ...
        Inderdaad je kan er 4 hebben:
        Meervlaksmeting
        Deelmeting
        Spotmeting
        Centrum gew. gemiddeld
        mvg Guido
        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Erg bedankt allemaal voor de goede uitleg.
          Als jullie foto's nemen om de AV stand (of eender welke stand) krijgen jullie je foto van altijd van de eerste maal juist belicht? Of moeten jullie ook eerst een foto maken en dan bijstellen waar nodig? Dit is eigeniljk wat ik bedoelde met die "verhoudingen" als je wil fotograferen...Ik kan me voorstellen dat het op deze manier in het digitale tijdperk goed mogelijk is, maar vroeger zou dit toch voor meer problemen gezorgd hebben denk ik...?

Tom
          Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
          Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
            ..........
            Als jullie foto's nemen om de AV stand (of eender welke stand) krijgen jullie je foto van altijd van de eerste maal juist belicht?
            na een tijdje en veel ervaring hoef je er niet meer bij na te denken.
            je weet dan ongeveer wel wat voor camera instelling je moet gebruiken in wat voor situatie en bij welk onderwerp.
            veel oefenen en onthouden.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Erg bedankt allemaal voor de goede uitleg.
              Als jullie foto's nemen om de AV stand (of eender welke stand) krijgen jullie je foto van altijd van de eerste maal juist belicht? Of moeten jullie ook eerst een foto maken en dan bijstellen waar nodig? Dit is eigeniljk wat ik bedoelde met die "verhoudingen" als je wil fotograferen...Ik kan me voorstellen dat het op deze manier in het digitale tijdperk goed mogelijk is, maar vroeger zou dit toch voor meer problemen gezorgd hebben denk ik...?

Tom
              Ik weet niet met welk toestel jij werkt, maar ik zie dat aan mijn lichtmeting. Naargelang het onderwerp, soort licht, richting licht, ga je er wat boven of onder.
              mvg Guido
              Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                dan zwenk je de camera tot het wel in het midden ligt
                grt,bouk.
                Dit is inderdaad de klassieke manier en doe ik ook, altijd middelste punt , en verschuiven met camera, indien dit elders ligt, vroeger kon het ook niet anders.
                Heb het nooit zo gehad op al flikkerende AF punten ....
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

klopt en je kan je lichtmeting en je scherpstelling ook nog eens appart doen op een andere plaats in je compositie.
                  Hiervoor gebruik je de knop met het "*".
                  Dus je meet ergens je licht: je drukt *
                  Je houd dit knopje in.
                  Je neemt nu ergens je scherpstelling met de shutterknop.
                  Je houd deze half in.
                  En vervolgens hermaak je je compositie en je drukt af.
                  Bij de 5D2 werkt dit alvast, maar enkel in de ONE SHOT, niet in SERVO.
                  Met de instelling C.Fn IV-3 verplaats je daarvoor de defaultfunctie van de AE-vergrendelknop {het sterretje) naar de ontspankop. Het sterretje ruilt dit in voor de AF-functie. In servo kan je die backbutton namelijk loslaten om de focus naar manueel te schakelen {zonder dat je de lensknop moet gebruiken).
                  Dus, je meet ergens je licht met het sterretje
                  Dat vergrendel je met de ontspanknop.
                  Je zet de focus vast door het sterretje los te laten
                  en verandert de compositie
                  Manueel kan je het scherptepunt dan nog verschuiven naar een punt in de lucht tussen twee onderwerpen, bijvoorbeeld.
                  Hij blijft dan gedurende continu schieten in deze belichting tot je de ontspanknop volledig loslaat, terwijl hij wel kan blijven focussen indien je sterretje niet loslaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                    Dit is inderdaad de klassieke manier en doe ik ook, altijd middelste punt , en verschuiven met camera, indien dit elders ligt, vroeger kon het ook niet anders.
                    Heb het nooit zo gehad op al flikkerende AF punten ....
                    Als je konsekwent wil zijn: geen af gebruiken(hadden ze vroeger ook niet) losse belichtingsmeter(vroeger geen DDL meting) en liefst met gesloten diafragma werken.

Waarom eigenlijk geen film of glasplaat gebruiken, want dat hadden ze vroeger.

Kortom de camerafabrikanten hebben een probleem opgelost, maar omdat jij de oplossing niet ziet, deugt het niet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

• Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Als je konsekwent wil zijn: geen af gebruiken(hadden ze vroeger ook niet) losse belichtingsmeter(vroeger geen DDL meting) en liefst met gesloten diafragma werken.

Kortom de camerafabrikanten hebben een probleem opgelost, maar omdat jij de oplossing niet ziet, deugt het niet.
                      zo extreem zou ik het niet stellen.
                      Ik heb gewoon het gevoel dat met 1 AF-punt werken en hercomposeren sneller werkt dan steeds een ander AF-punt te gaan instellen.

@poza: je kan bij de 500D ook de instelling van de sterretjesknop ook instellen.
                      Ik heb hier echter nog nooit mee gespeeld.
                      Canon eos 50D - tamron 17-50mm f/2.8 sp di ii vc - Sony RX100 (eerste generatie)

Comment

Ik heb gewoon het gevoel dat met 1 AF-punt werken en hercomposeren sneller werkt dan steeds een ander AF-punt te gaan instellen.
                        Dat is ook zo, er zijn alleen puristen die betogen dat je darmee wel eens de boot in kan gaan .
                        Dat is ook zo.....

Comment

Ik werk ook meestal zo ...
                          Is een gewoonte en lekker snel...
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

Comment

@poza: je kan bij de 500D ook de instelling van de sterretjesknop ook instellen.
                            Ik heb hier echter nog nooit mee gespeeld.
                            Bedankt voor je reactie.
                            Het AF-punt verplaatsen naar gelijk welke gulde snede duurt op mijn toestel geen 2 seconden: Zoomknop (dat is de eerste rechts aan je duim) + klein wieltje (wijsvinger). Als je dat niet eerst doet moet je de exposurelock loslaten.
                            Het sterretje is vervolgens de tweede rechts.
                            Last edited by Poza; 26 november 2010, 12:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

Bedankt voor deze verdere toelichting waarde H janssen !

Wil gewoon zeggen dat ik zeer tevreden ben met 1 afpunt, ga binnenkort trouwens matglas veranderen om manuele focus te vergemakkelijken , net zoals dat van mijn pentax K1000 van weleer, weet je nog die 2 halve cirkeltje die je gelijk moest schuiven ??. ( zie hier wel het bos niet door de bomen met al die matglazen voor 5D )
                              Ik durf zelfs zeggen dat ik misschien slechts 15 % van de snufjes van mijn camera gebruik.
                              De grote evolutie voor mij in digitaal is dat je verschillende iso waarden per "filmpje" kan gebruiken, je witbalans permanent aanpassen en de verschrikkelijke klakklak beelden per seconde.Ik vergeet wellicht nog veel van de andere geneugten... Ik ga graag terug naar de essentie van de fotografie om te "proberen" mooie beelden te maken. Heb trouwens nergens gezegd dat deze oplossing niet deugd, het is niet omdat ik dit niet gebruik dat dit geen fantastische optische uitvinding is !! Jij legt me gewoon deze woorden in de mond.
                              Last edited by MDY; 26 november 2010, 17:33.
                              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Hallo

Ik vroeg mij het volgende af. Hoe weet je, als je met je camera of vol automatisch wilt fotograferen met welke verhouding sluitertijd/diafragma je kan beginnen...? De camera neemt namelijk alle instellingen maar je foto's zijn natuurlijk heel donker als je op een te korte sluitertijd zet. Dus is er een manier om een beetje een "standaard" verhouding te hebben en deze dan aan te passen naargelang de hoeveelheid licht en andere omstandigheden?

Tom
                                Dit; of zoiets in de aard, is de oplossing voor heel veel prob's, qua belichting & WB
                                Wij werken hier allemaal met de Zebra!

De Club

Comment

Working...
                                X