Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
    Bedankt voor de reacties!
    Die instellingen die hierboven beschreven worden heeft mijn 500D niet (denk ik)...

Maar jullie raden dus gewoon aan om de camera of sluitertijdvoorkeur of diagfragmavoorkeur te zetten... En dan een van deze parameters aanpassen tot de andere goed is voor het onderwerp dat je wil fotograferen...?
    Ik ben gisteren naar een hondenwedstrijd geweest en wat foto's gemaakt met de 70-200 sigma maar ik krijg ze bijna niet scherp. Zal straks eens een foto posten, hopelijk kunnen jullie dan zeggen wat ik mis doe...

Tom
    Inderdaad...en dan zou ik zelfs enkel voor diafgrama voorkeur gaan....waarom?

Je Sigma lens (heb die zelf ook gehad) is wat minder sterk op f2.8...vanaf f3.5 begint hij lekker scherp te worden.

Als jij op sluitertijd voorkeuze werkt, en er is niet heel veel licht dan zal je camera de lens altijd volopen zetten. Veel exemplaren van deze Sigma lens zijn dan gewoon te soft om deftige actiefoto's mee te maken.

De beste instellingen voor jouw combinatie...

Diafragma voorkeur als programma. Diafragma op f3.5 - f4.
    Scherpstelling op continu, op het middelste scherpstelpunt.
    Door de zoeker de honden volgen, en het scherpstelpunt op hun ogen houden.
    Ontspanmodus op continu opnamen maken en steeds in series van 3 a 4 shots de rennende hond fotograferen. Op je schermje oordelen of de combinatie snel genoeg scherpstelt en dus in ieder geval de ogen goed scherp zijn. Vaak zul je zien dat de scherpte net iets te ver naar achter ligt wanneer de hond jouw kant uit rent...omdat hij net te traag afdrukt. Je kan den eventueel scherpstellen op de neus, zodat de ogen scherp zijn...maar beter zit je in één keer goed.

Mocht je niet de juiste sluitertijden halen met je diafragma op f3.5-f4...dan verhoog je de ISO...

Op f2.8 werken kan wel...maar dan moet je A: een goed exemplaar van de sigma hebben...B: meer missers accepteren (is mijn ervaring met deze lens). Bij de mijne was f2.8 enkel bruikbaar bij meer statische onderwerpen.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Hierevoor zou ik dus altijd een scherpstelpunt in de looprichting van de hond kiezen, zodat je niet de helft van de foto niet benut voor de hond. Maar dan moeten die punten ook wel goed werken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Hierevoor zou ik dus altijd een scherpstelpunt in de looprichting van de hond kiezen, zodat je niet de helft van de foto niet benut voor de hond. Maar dan moeten die punten ook wel goed werken.
        TS heeft geen Nikon he

anders heb je zeker gelijk namelijk...

Comment

Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet wat je met een D2 moet als je de basis van belichten nog niet door hebt. Kan je dan niet beter een cursus volgen of gewoon op automaat of scenestand schieten?
          Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
            Als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet wat je met een D2 moet als je de basis van belichten nog niet door hebt. Kan je dan niet beter een cursus volgen of gewoon op automaat of scenestand schieten?
            TS heeft ook geen D2

Poza reageerde op mijn auto ISO verhaal...en dat werkt op een D2 blijkbaar anders als op de huidige generatie camera's.

Comment

Inderdaad...en dan zou ik zelfs enkel voor diafgrama voorkeur gaan....waarom?

Je Sigma lens (heb die zelf ook gehad) is wat minder sterk op f2.8...vanaf f3.5 begint hij lekker scherp te worden.

Als jij op sluitertijd voorkeuze werkt, en er is niet heel veel licht dan zal je camera de lens altijd volopen zetten. Veel exemplaren van deze Sigma lens zijn dan gewoon te soft om deftige actiefoto's mee te maken.

De beste instellingen voor jouw combinatie...

Diafragma voorkeur als programma. Diafragma op f3.5 - f4.
              Ontspanmodus op continu opnamen maken en steeds in series van 3 a 4 shots de rennende hond fotograferen. Op je schermje oordelen of de combinatie snel genoeg scherpstelt en dus in ieder geval de ogen goed scherp zijn. Vaak zul je zien dat de scherpte net iets te ver naar achter ligt wanneer de hond jouw kant uit rent...omdat hij net te traag afdrukt. Je kan den eventueel scherpstellen op de neus, zodat de ogen scherp zijn...maar beter zit je in één keer goed.

Mocht je niet de juiste sluitertijden halen met je diafragma op f3.5-f4...dan verhoog je de ISO...

Op f2.8 werken kan wel...maar dan moet je A: een goed exemplaar van de sigma hebben...B: meer missers accepteren (is mijn ervaring met deze lens). Bij de mijne was f2.8 enkel bruikbaar bij meer statische onderwerpen.
              f2.8? Het is een lens die ik van iemand geleend heb 70-200 f4-5.6 De lens heeft ook geen IS
              Fotograferen op meer dan f11 is ook niet zo ideaal heb ik al eens gelezen. Ik heb modelbouwfoto's gemaakt en had f32 genomen maar dat is dus niet altijd nodig om zo hoog te gaan?
              op mijn website (www.tom-maenen.be) kan je de foto's vinden onder showroom.

Tom
              Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
              Mijn Website

Comment

Aha, bij 70 200 denk ik automatisch aan de f2.8 versies...de lens die jij hebt is bij Normaal Nederlands/Belgisch weer gewoon niet geschikt voor sportfotografie...

Als je daar echt iets mee wil, met hondensport, en goede foto's wil trekken dan zou ik gaan sparen voor óf een Sigma 70 200 f2.8 óf een Canon 70-200 f4...(of Canon f2.8, maar dan hebben we het over serieus doorsparen)...

IS heb je helemaal niets aan met hondensport, dus die ga je niet missen...en die mis je nu ook niet.

f32 is veeeeel te ver dicht inderdaad. Voor dergelijke modelfotografie lijkt f8-f11 me voldoende...maar daar weten anderen ongetwijfeld meer van.

Comment

Indardaad VEEEEEEEEEEEL doorsparen. Ik wou de Canon 70-200 f2.8L USM hebben maar dan zonder IS Ook zou ik hem gebruiken voor naar de MotoGP te gaan en foto's te maken. Maar daar heb je de IS dan niet voor nodig. Dat spaart wel een hoop geld uit dan Of zou de f4 ook volstaan voor deze doelen?
                  Maar ik moet voorlopig roeien met de riemen die ik heb. Ik heb ook nog de 18-55 kitlens maar die zijn bereik is dan weer niet ver genoeg voor de hondensport en MotoGP...

Tom
                  Last edited by Tom M; 22 november 2010, 17:05.
                  Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                  Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                    Indardaad VEEEEEEEEEEEL doorsparen. Ik wou de Canon 70-200 f2.8L USM hebben maar dan zonder IS Ook zou ik hem gebruiken voor naar de MotoGP te gaan en foto's te maken. Maar daar heb je de IS dan niet voor nodig. Dat spaart wel een hoop geld uit dan
                    Maar ik moet voorlopig roeien met de riemen die ik heb. Ik heb ook nog de 18-55 kitlens maar die zijn bereik is dan weer niet ver genoeg voor de hondensport en MotoGP...

Tom
                    De Canon 70 200 f4 is wel een heel stuk goedkoper he Geen idee wat die tweedehands doet, maar een Sigma 70 200 f2.8 heb je tweedehands voor zo'n 300-350 euro...

IS bij MotoGP kan wel handig zijn...maar dan op de "panning stand"...bij hondensport is het compleet overbodig.

Comment

Ja de f4 is nog eens rond de 450 euro goedkoper. Maar volstaat deze ook?

Tom
                      Mijn Website

Comment

.....
                        Last edited by pieke; 30 december 2013, 19:46.

Comment

werkt op een D2 blijkbaar anders als op de huidige generatie camera's.
                          Ik heb een 5D2. Sorry voor de typo. Stom qwerty-klavier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                            Kijk eens bv naar de eerste foto van de HOF week 44? die zou met een korte sluitertijd geen enkele zeggenschap overhouden en zo zijn er legio voorbeelden te vinden.
                            Als je alleen diafragma ziet als dé tool om je foto's te maken dan beperk je jezelf wel heel sterk. en ISO-Auto? daar zeg ik liever niets over.
                            Beste Pieke...dat een foto een snelle sluitertijd nodig heeft wil nog niet zeggen dat de camera dan ook op sluitertijdvoorkeuze staat...als je weet wat je doet kan je in A modus prima je sluitertijden halen. En laat nu juist het diafragma erg belangrijk zijn voor het eindresultaat. Op sluitertijd voorkeuze loop je het risico de foto te maken met een te kleine scherptediepte....of juist te groot bij veel licht. Zoals hierboven door mij geschets kan het daardoor ook zien dat je lenzen niet op hun optimale diafragma instelling(en) gebruikt...als je weet wat je doet kun je in diafragma voorkeuze prima de juiste sluitertijd krijgen, zonder dat je deze vast moet zetten.

En over auto ISO...dat is eigenlijk niets anders dan een A of S programma, maar dan met de ISO waarden (maar dan met grenzen op sluitertijd en ISO waarde, handmatig ingesteld)...en dat werkt subliem op een D700...dat jij daar niets over zegt betekent of dat je camera het niet heeft, of dat je er niet mee kunt werken/het niet begrijpt of je camera niet zo goed presteert in hogere ISO waarden...

Natuurlijk niet erg, maar als je een keer wat doms roept moet je het gewoon ridderlijk toegeven en niet hoog van de bomen gaan schreeuwen en mensen proberen op de tenen te trappen.

diafragma voorkeuze is niet "enkel diafragma zien als dé tool om je foto te maken". Dit is weten wat het diafragma doet, onder andere met je sluitertijd, en goed door de informatie in je zoeker kijken.

Je sluitertijd heeft, naast belichting enkel effect op het wel of niet "bewegen" van de foto...maar hier zit op "één waarde" per specifieke situatie een grens in...daarna veranderd bijvoorbeeld 1/1000 of 1/8000 niets, maar dan ook helemaal niets aan hoe je foto er uit ziet (als deze waarde zorgt voor de juiste belichting uiteraard).
                            Je diafragma waarde daarentegen, bepaalt naast de belichting (in combinatie met de sluitertijd) je scherptediepte, welke zeer belangrijk is voor het eindresultaat van je foto...én altijd zichtbaar "per stap" (oké misschien niet altijd even duidelijk per stap, maar in theorie is het verschil er altijd). Daarnaast bepaalt het diafragma ook nog eens de scherpte, afhankelijk van de gebruikte lens...waar veel lenzen toch wat dicht geknepen moeten worden voor optimale scherpte.

Sterker nog...een hoop van die gasten met foto's met hoge sluitertijden schieten juist op A modus, of manueel omdat ze anders, door de wens van snelle sluitertijden, continu met de lens volopen werken.

En nu jij weer

edit: Pieke...heb de foto waar je op doelt eens bekeken...dit is inderdaad één van de situaties waar je een lange sluitertijd wilt...maarrrrr....om je post meteen helemaal onderuit te halen. Kijk voor de grap eens in de exif van die foto. En kom dan eens terug hier vertellen met welk programma de foto gemaakt is...

@poza...aha oke...dacht al Maar zal dan zeker een goeie update zijn...aangezien het enkel software is die daar iets mee moet doen.
                            Last edited by jeroen.k; 22 november 2010, 23:15.

Comment

Om Pieke bij te treden schiet ik alleen kleine vogelkes, op zo'n afstand dat mijn lens altijd helemaal open mag. Die is daar even scherp als elders. Met de geadviseerde 1/1250ste kom ik dan vaak niet toe, zeker niet vanuit een rijdende jeep op harde banden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                                Om Pieke bij te treden schiet ik alleen kleine vogelkes, op zo'n afstand dat mijn lens altijd helemaal open mag. Die is daar even scherp als elders. Met de geadviseerde 1/1250ste kom ik dan vaak niet toe, zeker niet vanuit een rijdende jeep op harde banden.
                                Tuurlijk, het S programma kent ook zijn nut, dat zal ik nooit ontkennen...maar pieke ging nogal hard in op mensen die met het A programma werken, omdat deze je fotografisch gezien gewoon de meeste invloed op het eindresultaat geeft (naast M).

In jouw geval, als je toch al weet dat je lens vol open moet, zou je hem dus ook op A kunnen zetten en de ISO verhogen als je sluitertijd te lang wordt...je loopt dan een risico op bewogen foto's als je ISO niet hoog genoeg staat...in S loop je dan het risico op onderbelichte foto's.
                                Ik kan me wel voorstellen dat het laatste soms wenselijker is als de eerste.

Comment

Working...
                                X