Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verhouding Diafragma - Sluitertijd

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
    Tom, ik (en denk meerderen hier) begrijpen je vraag niet helemaal.

Wat wil je nu juist gaan doen?
    Ja sorry, ik heb echt het verkeerde getypt... Ik bedoel gewoon als ik mijn Canon 500D op de M stand zet dus volledig MANUEEL (nu is het wel goed) kan ik foto's maken als ik sluitertijd op 1/4000 zet ISO100 en f32 De camera doet dit gewoon, maar natuurlijk heb je een hele donkere foto. In de AV of TV stand zegt de camera als je instelling niet haalbaar is (bij mij door knipperen van een van de waardes) maar dat doet hij op M niet. Je moet dus op M gewoon foto's maken met de instellingen die je zou willen en dan bijstellen als hij te donker of te licht is?

Hopelijk is het nu duidelijker...

Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Meestal gewoon draaien en in je zoeker het streepje voor de belichting op 0 zien te krijgen.
      Das duidelijk!
      Bedankt

Tom
      Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
      Mijn Website

Comment

.....
        Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Overigens is er geen verhouding sluitertijd/diafragma, het zijn parameters die geheel onafhankelijk van elkaar bestaan.
          Dat antwoord is een beetje heel nauw door de bocht.
          Het klopt dat fysisch bekeken sluitertijd en diafragma geen verband hebben.
          Maar 1 van de basiszaken van de fotografie is de belichtingstabel.

Deze heeft voor een bepaalde hoeveelheid licht aan, met welk diafragma en sluitertijd je een goed belichte foto krijgt. Vroeger stond die hier op het forum in een basiscursus fotografie. Maar nu vind ik deze niet meer terug.

Maar via Google kan je bv. dit terugvinden.

Het is trouwens met zo'n tabel dat je fototoestel werkt als je in P, A of S stand werkt. De lichtmeter van je toestel meet de hoeveelheid licht en uit dat tabelletje leidt je toestel dan af welk diafragma en sluitertijd nodig is.
          Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
            Dus is er een manier om een beetje een "standaard" verhouding te hebben en deze dan aan te passen naargelang de hoeveelheid licht en andere omstandigheden?

Tom
            - Een standaard is bijvoorbeeld een sluitertijd die overeenkomt met het aantal millimeters van je lens.
            1/400 voor een 400mm-lens.
            - Of een diafragma met voldoende scherptediepte, zonder te overdrijven.
            De uitdrukking "F8, and be there", betekent dat je hoe dan ook een foto wilt.
            - Iso's?
            100 bij zon, 400 bewolkt,...

Comment

Je moet dus op M gewoon foto's maken met de instellingen die je zou willen en dan bijstellen als hij te donker of te licht is?
              Waarom zou je dit zo doen, trial and error, ipv de ingebouwde lichtmeter gebruiken?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Waarom niet gewoon sluitertijd voorkeuze of diafragma voorkeuze gebruiken en dan onder/overbelichten? De M stand kan wel eens makkelijk zijn. Ligt er denk ik ook een beetje aan wat je wilt.
                Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieke Bekijk bericht
                  ............
                  Veel mooie foto's worden gemaakt door juist de geschikte sluitertijdkeuze te kiezen waarbij het diafragma een ondergeschikte rol speelt.
                  en helemaal niet mee eens.
                  opteer liever het omgekeerde.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    en helemaal niet mee eens.
                    opteer liever het omgekeerde.
                    grt,bouk.
                    Ik ook...kan me meer situaties voorstellen waar diafragma een grote rol speelt dan sluitertijd...sterker nog, sinds ik een camera met auto ISO heb is de S stand bij mij volledig overbodig geworden.

voor TS...als het goed is geeft je camera in de zoeker aan wanneer er "juist belicht" wordt volgens de lichtmeter van de camera. Een belangrijke vraag hier is echter...waarom zou je manueel willen werken? Er zijn situaties waarin je niet anders kan (studio bijvoorbeeld), maar als ik aan schuifertjes ga draaien totdat een meter in de camera op 0 staat...dan laat ik de camera dat liever zelf doen. Die kan dat veeeel sneller namelijk. Met belichtingscorrectie en wijze van lichtmeting heb ik dan nog steeds voldoende invloed op het resultaat, maar ben geen kostbare tijd kwijt met draaien aan knopjes.

Zie het namelijk steeds vaker dat mensen manueel gaan werken "om zelf alles in controle te hebben" terwijl men de basis van sluitertijd en diafragma niet beheerst én zich nog steeds door de lichtmeter van de camera laat leiden, dus eigenlijk helemaal niet zo "manueel" werkt. Met als resultaat, foto's gemist...foto's met te hoge ISO's of te veel/weinig scherptediepte (men vind blijkbaar de sluitertijd hetgeen waar ze alles omheen moeten bouwen).

Ik vind manueel werken in dergelijke situaties net zoiets als je auto willen starten met een slinger, terwijl er gewoon een startmotor op zit.
                    Last edited by jeroen.k; 22 november 2010, 13:44.
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Manueel werken (diafragma, sluitertijd en ISO zelf bepalen) vind ik vooral interessant bij flitsen, waarbij de flitser nog steeds automatisch belicht.
                      Voor alle andere gevallen: automatisch (diafragma of sluitertijd voorkeuze) met eventueel compensatie indien nodig.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

Comment

Op diafragmavookeuze, met die handige auto-iso, kiest mijn %d2 wel een zeer snelle sluiter bij liefst 3200 iso: een toch niet zo evidente gevoeligheid, die hij bij sluitertijdbracketing gaat terugschroeven, wanneer je in gemotiveerde verwachting bent van misschien toch een tragere sluiter, wellicht. In M doet ie dat niet. Hier heeft de automaat voorkeur voor iso 400, en pint zich daar vast
                        De flash gaat bovendien op de tweede gordijn of in hypersync afhankelijk van de gekozen sluitertijd. Weet niet of ie dan met diafragmavoorkeuze zo gelukkig is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          Op diafragmavookeuze, met die handige auto-iso, kiest mijn %d2 wel een zeer snelle sluiter bij liefst 3200 iso: een toch niet zo evidente gevoeligheid, die hij bij sluitertijdbracketing gaat terugschroeven, wanneer je in gemotiveerde verwachting bent van misschien toch een tragere sluiter, wellicht. In M doet ie dat niet. Hier heeft de automaat voorkeur voor iso 400, en pint zich daar vast
                          De flash gaat bovendien op de tweede gordijn of in hypersync afhankelijk van de gekozen sluitertijd. Weet niet of ie dan met diafragmavoorkeuze zo gelukkig is.
                          Weet niet hoe het op de D2 is, maar op de D700 stel ik de auto iso gewoon per keer in. Bijvoorbeeld een hondenshow, camera staat in A modus, ISO op 1250.

Auto ISO staat dan op max ISO 4000/6400 afhankelijk van de hal en een maximale sluitertijd van bijv. 1/160. Blijft mijn sluitertijd sneller dan 1/160 dan gebruikt de camera gewoon de instelde ISO waarde...komt hij daaronder dan past de camera de ISO waarde aan zover als nodig is om 1/160 te halen en niet verder. Als de 1/160 niet gehaald wordt dan gooit hij de ISO nooit hoger dan dat ik zelf instel.

De ingestelde sluitertijd is dan weer afhankelijk van waar ik ben. Langs het sportveld zal die bijvoorbeeld op maximaal 1/320 liggen.

Ideale functie dus en iets dat ik manueel allemaal nooit zo snel in kan stellen, maar toch binnen de door mij aangegeven "manuele" beperkingen. Voor mij is dat goed gebruik maken van je gereedschap. Mocht ik volledig manueel gaan werken op die hondenshows kwam ik zonder foto's thuis...in ieder geval niet met geslaagde foto's...

Maar nogmaals, ik weet niet hoe die Auto ISO op een D2 werkt...wel weet ik dat een ieder die in dergelijke situaties wel manueel gaat werken voor die "zogenaamde controle" van een koude kermis thuiskomt...helemaal zonder degelijke kennis.
                          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

De %d2 heeft geen instelbare maximale gevoeligheid anders dan de 3200, of een sluitertijdgrens vanaf waar ie de iso mag verhogen. Je krijgt dus iso 3200 bij sluitertijden van !?200 bijvoorbeeld. Je kan de hele iso schaal wel nog een stop naar boven schuiven, waarbij de 100 wegvalt. Met iso vergroten = 0 gaat hij manueel niet boven de 6400.
                            Lijkt me een mooie updatemogelijkheid, als dat niet zoveel kost als jouw toestel met evenwaardige lens.
                            Last edited by Poza; 22 november 2010, 17:02. Reden: vervolledigd

Comment

Bedankt voor de reacties!
                              Die instellingen die hierboven beschreven worden heeft mijn 500D niet (denk ik)...

Maar jullie raden dus gewoon aan om de camera of sluitertijdvoorkeur of diagfragmavoorkeur te zetten... En dan een van deze parameters aanpassen tot de andere goed is voor het onderwerp dat je wil fotograferen...?
                              Ik ben gisteren naar een hondenwedstrijd geweest en wat foto's gemaakt met de 70-200 sigma maar ik krijg ze bijna niet scherp. Zal straks eens een foto posten, hopelijk kunnen jullie dan zeggen wat ik mis doe...

Tom
                              Mijn Website

Comment

Bedankt voor de reacties!
                                Die instellingen die hierboven beschreven worden heeft mijn 500D niet (denk ik)...

Maar jullie raden dus gewoon aan om de camera of sluitertijdvoorkeur of diagfragmavoorkeur te zetten... En dan een van deze parameters aanpassen tot de andere goed is voor het onderwerp dat je wil fotograferen...?
                                Ik ben gisteren naar een hondenwedstrijd geweest en wat foto's gemaakt met de 70-200 sigma maar ik krijg ze bijna niet scherp. Zal straks eens een foto posten, hopelijk kunnen jullie dan zeggen wat ik mis doe...

Tom
                                Het doel dat je wil bereiken bepaalt de methode.
                                Voorbeeld:
                                Bij niet snel bewegende onderwerpen kies je een diafragma dat past bij je wensen op het gebied van scherpte en -diepte.
                                Veel scherptediepte nodig?>> knijpen , dus F8 of meer
                                Juist weinig diepte nodig > lens vol open of 1 stop dicht

Bij snelbewegende onderwerpen heb je allereerst een korte sluitertijd nodig.
                                Ook dat kan met Av > lens vol open en kijken welke tijd het wordt (tijd nog te lang?
                                >ISO omhoog enzovoort)
                                Tv KAN , maar strandt vaak op onmogelijke dingen, het diafragma is nu eenmaal beperkt...

Comment

Working...
                                X